عصر خودرو

شورای اقتصاد با حذف عوارض صادرات سنگ آهن موافقت کرد

عصر بازار- شورای اقتصاد با حذف عوارض صادرات کنسانتره سنگ آهن تا پایان سال جاری موافقت کرد.

شورای اقتصاد با حذف عوارض صادرات سنگ آهن موافقت کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از ایمیدرو،‌ شورای اقتصاد پس از بحث و بررسی درخواست وزارت صنعت معدن و تجارت،‌ به حذف عوارض صدور سنگ آهن کنسانتره رأی داد.

    این اقدام به دنبال شرایط دشوار شرکت های تولیدکننده کنسانتره سنگ آهن و درخواست وزیر صنعت معدن و تجارت به نتیجه رسید.

    بر اساس نامه محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت به شورای اقتصاد که با قید فوریت به دفتر معاون اول رییس جمهوری ارسال شده بود، هم اکنون از 31 میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن، ‌تنها 23 میلیون تن در داخل کشور به مصرف کارخانه های فولاد سازی می رسد و تولیدکنندگان سنگ آهن با مازاد 8 میلیون تنی این ماده معدنی مواجه هستند.

    وزارت صنعت معدن و تجارت خواستار کاهش عوارض صادرات سنگ آهن کنسانتره از 15درصد به 5درصد شده بود و شورای اقتصاد با استناد به تبصره 3 بند ب ماده 104 قانون برنامه پنجم توسعه برای حمایت از صادرات،‌ رأی به حذف این عوارض داد.

    اعمال عوارض بر روی صادرات کنسانتره سنگ آهن، در زمان رشد نرخ های جهانی سنگ آهن از سوی دولت، اتخاذ شد که هدف آن کنترل صدور این ماده معدنی و همچنین فرآوری و رشد ارزش افزوده در داخل کشور بود.

    این در حالی است که از سال گذشته کاهش مصرف جهانی این ماده معدنی سبب افت قیمت های سنگ آهن شد که این امر شرایط دشواری را برای تولیدکنندگان سنگ آهن در داخل کشور رقم زد. چنین پدیده ای در نهایت سبب بازنگری وزارت صنعت معدن و تجارت و دولت در آن تصمیم و لغو بخشنامه عوارض صدور سنگ ‌آهن شد.

    برچسب ها