عصر خودرو

تجارت گاز کلید روابط ایران و کویت

عصر بازار- در حالی موضوع صادرات گاز به کویت مورد توجه قرار گرفته است که تجارت گاز یکی از بهترین راهکارهای ایجاد پیوندهای راهبردی بین کشورها است و می‌تواند موجب افزایش پیوندهای راهبردی میان ایران و این کشور حاشیه خلیج فارس شود.

تجارت گاز کلید روابط ایران و کویت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، به تازگی حمیدرضا عراقی در گفت‌وگو با فارس از ابراز علاقه جدی کویت برای واردات گاز از ایران و جریان داشتن مذاکراتی میان ایران و کویت برای تجارت گاز خبر داده است.

کشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس یکی از مناطقی است که در سال‌های اینده با رشد مصرف گاز در نتیجه افزایش تقاضا مواجه خواهند به همین دلیل این کشورها به دنبال ایجاد یک مسیر تامین پایدار گاز برای خود می‌باشند که تلاش‌ها برای احداث واحدهای ال.ان.جی در سال های گذشته در همین راستا تحلیل می‌شوند.

این درحالی است که اقتصادی ترین مسیر واردات گاز این کشورها واردات از طریق خط لوله از ایران است زیرا ایران علاوه بر نزدیکی جغرافیایی به این کشورها بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان نیز محسوب می‌شود.

با توجه به وجود مازاد گاز در کشور و همچنین با توجه به معکوس بودن زمان پیک مصرف گاز کشور ما با کشورهای حوزه حاشیه خلیج فارس ایران هیچگونه مشکلی در تامین گاز مورد نیاز این کشورها نخواهد داشت.

از طرفی نیز ایران با توجه به همسایگی با ترکمنستان و روسیه دو دارنده بزرگ دیگر ذخایر گاز جهان در صورت تناسب قیمت‌ها می‌تواند گاز مورد نیاز این کشورها را با واردات و تجارت گاز از دیگر کشورهای همسایه خود تامین کند. نکته کلیدی آنجاست که قطر در این میان به علت تعهدات طولانی مدت تامین گاز در قراردادهای بلندمدت خود ظرفیت تامین گاز مورد نیاز کشورهای این منطقه را ندارد.

از طرفی نیز تجارت گاز همواره یکی از ابزارهای کاربردی برای توسعه روابط و افزایش سطح همکاری‌ها میان کشورهای مختلف بوده است. ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان  میتواند با بهره‌گیری از قدرت تجارت گاز خود سطح روابط خود را با همسایگان را توسعه داده و پیوندهای راهبردی با این کشورها برقرار کند و در مناسبات بین المللی از این روابط بهره کافی را ببرد.

صادرات گاز به حوزه خلیج فارس و دیگر همسایگان همواره جزو اولویت‌های صادرات گاز کشور بوده است اما عملکرد ضعیف دولتمردان در توسعه روابط تجاری در این حوزه موجب معطل ماندن این مهم در کشور تا به امروز شده است. در صورت مدیریت درست این مذاکرات و رعایت نکات مهمی چون بستن قرارداد با دولت کویت نه شرکت‌های واسط و همچنین توجه به قیمت تجارت گاز فعلی در منطقه با توجه به قراردادهای گازی جاری در منطقه میتوان از این فرصت به خوبی استفاده کرده و این مهم را اجرایی کرد.

باید توجه داشت که ایران هم اکنون در حال ساخت خط لوله صادرات گاز به بصره در جنوب عراق است که می توان با ساخت ادامه آن به طول 35 کیلومتر گاز را علاوه بر بصره به کویت نیز صادر کرد.

برچسب ها