عصر خودرو

مجری طرح زغال‌سنگ طبس عنوان کرد

افزایش نیاز داخلی به زغال‌سنگ و کمبود تولید

عصر بازار- نیاز داخلی به زغال سنگ در واحدهای مصرفی به خصوص کوره‌های فولاد به جایی رسیده است که مجری طرح زغال سنگ طبس حتی با افتتاح این واحد زغال سنگ هم می‌گوید تا تحقق اهداف افق ۱۴۰۴ چهار میلیارد تن زغال سنگ تولیدی کم داریم.

افزایش نیاز داخلی به زغال‌سنگ و کمبود تولید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، امید فلاح  با اشاره به اینکه منطقه طبس بیش از 50 درصد از ذخایر زغال سنگ ایران را در خود دارد، گفت: زغال سنگ طبس منطقه‌ای حدود 30 هزار کیلومتر مربع را شامل می‌شود که منطقه پروده صبح دیروز مورد بازدید وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت و این واحد زغال سنگ که شامل 1200 کیلومتر مربع است 1.1 میلیون تن ذخیره اکتشاف شده در خود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت تولید این منطقه معدنی، افزود: این معدن توان استخراج 800 هزار تا یک میلیون تن زغال سنگ خام را دارد که در کارخانه زغال‌شویی نیز ظرفیت 500 هزار تن کنسانتره زغال سنگ وجود دارد.

مجری طرح زغال سنگ طبس درباره مشاوران و همراهان خارجی در زغال سنگ طبس، اظهار کرد: برای تکمیل طرح بلوک 3 پروره 4 برای تامین اعتبارات از فاینانس چین استفاده می‌شود. همچنین کنسرسیوم‌های CMC و کانی‌کاوان شرق هم به عنوان پیمانکار پروژه برگزیده شده‌اند.

فلاح افزود: ایمیدرو برای نظارت بر کنسرسیوم‌ها و نحوه اجرای پروژه به عنوان مشاور شرکت چند میلیتی آدام که کشورهای انگلستان، کانادا، آفریقای جنوبی و هند در آن مشارکت دارند را انتخاب کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه شرکت فولاد زرند ایرانیان برنده اجرای طرح زغال سنگ منطقه پروره شرقی بوده است، عنوان کرد: این شرکت باید طرح خود را برای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) ارسال کند که اگر مورد قبول قرار گرفت به مرحله اجرا برسد و در غیر این صورت به مشاوران خارجی برای طراحی بهتر مراجعه کنند اما مجموعا در قراردادی که با زرند ایرانیان بسته شد اجباری برای استفاده از مشاور خارجی گذاشته نشد.

مجری طرح زغال سنگ طبس در تشریح وضعیت بازار زغال سنگ و رویکرد بازارهای خارجی منطقه طبس، گفت: قبل از نگاه به بازارهای خارجی باید به وضعیت بازار داخلی ایران نگاه کرد به طوریکه در حال حاضر تولید فولاد در کوره‌ بلند ذوب آهن اصفهان ظرفیت استفاده 3.5 میلیون تن زغال سنگ را دارد که البته در عمل این رقم به 2.8 تا سه میلیون تن می‌رسد و این یعنی برای تامین این واحد فولادی بین 2.5 تا 2.8 تن زغال سنگ نیاز داریم که فقط با در نظر گرفتن همین یک واحد هم کسری 1.2 میلیون تن زغال سنگ در کشور محسوس است.

فلاح ادامه داد: علاوه بر واحد ذوب‌آهن در هلدینگ خاورمیانه نیز یک کوره بلند با ظرفیت 1.2 میلیون تنی نیز در حال احداث است که با در نظر گرفتن مجموع نیاز واحدهای فولادی در حال حاضر فقط 3.5 تا چهار میلیون تن نیاز زغال سنگ وجود دارد و این نیاز در طرح جامع فولادی کشور شش میلیون تن پیش‌بینی شده است که چهار میلیون تن در چشم‌انداز 1404 کسری تامین زغال سنگ وجود دارد.

وی با نیم نگاهی به بازار صادراتی، گفت: وقتی نیاز بازار داخلی احساس می‌شود نمی‌توان چندان تاکیدی روی صادرات محصول تولید شده داشت، چراکه نه تنها تولید زغال سنگ داخل بسیار کم است بلکه واحدهای زغال سنگ نیز آشنایی چندانی با بازارهای بین‌المللی ندارند.

برچسب ها