عصر خودرو

مشاور موسسه بین‌الملل مطالعات انرژی:

ایران زیربار هر قیمتی برای واردات گاز از ترکمنستان نمی‌رود

عصر بازار- مشاور موسسه بین‌الملل مطالعات انرژی با اشاره به پیشنهاد غیرمنطقی ترکمنستان مبنی بر افزایش قیمت گاز وارداتی به ایران، با بیان اینکه تولید گاز در کشور افزایش داشته است، اظهار کرد:ایران در حال حاضر نیازی به واردات گاز ندارد و مذاکره‌کنندگان زیر بار هر قیمتی نخواهند رفت.

ایران زیربار هر قیمتی برای واردات گاز از ترکمنستان نمی‌رود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مهدی امیرمعینی با تاکید بر این‌که روند واردات گاز از ترکمنستان به قیمت آن بستگی دارد، اظهار کرد: از آنجایی که گازی که از کشور ترکمنستان به ایران وارد می‌شود برای مصرف در استان‌های شمال شرقی مورد استفاده قرار می‌گیرد و چنانچه گاز از این کشور وارد نکنیم برای تامین گاز استان‌های مذکور باید از جنوب کشور لوله‌کشی گاز انجام شود، باید بررسی کنیم که واردات گاز از ترکمنستان به صرفه‌تر است یا تامین گاز ازطریق لوله‌کشی؟

وی ادامه داد: نمی‌توان گفت چون گاز داریم نباید تجارت کنیم. البته واردات گاز از ترکمنستان زمانی آغاز شد که به اندازه کافی گاز نداشتیم و در زمستان با مشکل کمبود گاز مواجه می‌شدیم و در آن زمان واردات گاز به نفع‌مان بود، اما در حال حاضر با توجه به این‌که بسیاری از فازهای پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده و میزان تولید گاز افزایش پیدا کرده است، دیگر مانند قبل نیازی به واردات گاز نیست.

مشاور موسسه بین‌الملل مطالعات انرژی با بیان این‌که ایران می‌تواند در مذاکره با ترکمنستان برگ برنده داشته باشد، افزود: در گذشته قیمت واردات گاز از ترکمنستان به ایران در مقایسه با صادرات گاز از ایران به ترکیه مناسب بود و از نظر اقتصادی منطقی به نظر می‌رسید، اما اکنون باید دید قیمتی که کشور ترکمنستان پیشنهاد می‌کند چیست و آیا به نفع ایران است یا خیر.

امیرمعینی با اشاره به افزایش قیمت گاز ترکمنستان در اوایل دولت نهم که دمای هوا در زمستان بسیار کاهش پیدا کرد، اظهار کرد: با توجه به اتفاقی که در آن سال افتاد و ترکمنستان قیمت گاز خود را افزایش داد و ایران مخالفتی نکرد، این کشور گمان می‌کند که می‌تواند آن روند را دوباره تکرار کند، در حالی که ایران در حال حاضر نیازی به واردات گاز ندارد و مذاکره‌کنندگان زیر بار هر قیمتی نخواهند رفت.

برچسب ها