عصر خودرو

بلومبرگ:

درآمد نفتی عربستان با توقف سیاست غلط نفتی ۴۶ درصد افزایش می‌یابد

عصر بازار- در حالی که اصرار بر سیاست عرضه بیشتر از سوی عربستان طی دو سال گذشته کسری بودجه هنگفتی را برای این کشور رقم زد،مرکز تحقیقات خلیج پیش‌بینی کرد درآمدهای نفتی این کشور با توافق اوپک برای کاهش عرضه نفت ۴۶ درصد افزایش خواهد یافت.

درآمد نفتی عربستان با توقف سیاست غلط نفتی ۴۶ درصد افزایش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، دولت عربستان انتظار دارد درآمد حاصل از فروش نفت این کشور طی سال آینده پس از اجرای توافق کاهش عرضه نفت به بازار جهانی از سوی کشورهای نفتی اوپکی و غیراوپکی 46 درصد افزایش یابد.

وزارت اقتصاد عربستان در بیانیه بودجه این کشور اعلام کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته عربستان در سال 2017 مبلغ 128 میلیارد دلار درآمد نفتی خواهد داشت که در مقایسه با 87 میلیارد دلار سال 2016 به میزان 46 درصد افزایش خواهد داشت.

این پیش بینی افزایش درآمد نفتی بر مبنای پیش بینی این کشور از افزایش قیمت نفت در بازار جهانی پس از اجرای توافق کشورهای نفتی است.

در این گزارش همچنین آمده است درآمد غیر نفتی این کشور نیز 6.5 درصد افزایش را تجربه خواهد کرد.

از زمان امضای توافق بین اوپکی‌ها و غیر اوپکی‌ها برای کاهش عرضه نفت به بازار جهانی، قیمت نفت روندی صعودی را در پیش گرفته است.

در روز 30 نوامبر، کشورهای عضو اوپک توافق کردند تا مجموع تولید نفت خود را 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

در روز 10 دسامبر  نیز کشورهای نفتی غیر عضو اوپک نیز به این توافق پیوسته و متعهد شدند مجموع تولید نفت خود را 600 هزار بشکه در روز کاهش دهند.

پس از این توافق، قیمت نفت روندی صعودی را در پیش گرفت و در روز پنجشنبه گذشته به 55 دلار در هر بشکه رسید.

به گفته جان اسفاکیاناکیس مدیر بخش تحقیقات اقتصادی مرکز تحقیقات خلیج در ریاض معتقد است پیش‌بینی افزایش درآمدهای نفتی در پی انتظار مقامات سعودی از بهبود بازار با سرعت بیشتر و افزایش قیمت نفت در بازار جهانی است.

وی همچنین پیش‌بینی کرد: شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که انتظار داریم متوسط قیمت نفت به حدود 60 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

دولت عربستان به شدت به درآمدهای نفتی برای تأمین بودجه مورد نیاز خود وابسته بوده و به همین دلیل از سال 2014 تاکنون برای تأمین منابع مالی مورد نیاز خود در مضیقه بوده است.

مجموع درآمد عربستان در سال 2016 که معادل 528 میلیارد ریال برابر با 140 میلیارد دلار بوده است تقریباً نصف سال 2013 و زمان نفت 100 دلار در هر بشکه بوده است.

طی ماه‌های گذشته عربستان با هدف کاهش کسری بودجه خود و مقابله با تأثیرات آن سیاست ریاضت اقتصادی را اجرایی کرده است.

دولت سعودی همچنین قصد دارد وابستگی این کشور را به درآمدهای نفتی کاهش دهد.

بنا به اعلام وزارت اقتصاد عربستان این کشور می خواهد حجم سرمایه‌گذاری‌های خود در پروژه‌ها را از کمتر از 3 میلیارد دلار در سال جاری به حدود 11 میلیارد دلار در سال 2017 افزایش دهند.

برچسب ها