عصر خودرو

چرا دلار ۴ هزار تومان شد؟

عصر بازار- محمد لاهوتی گفت:« دلار ۳ هزار و ۹۰۰ تومان الی ۳ هزار و ۹۵۰ تومان عددی منطقی به نظر می رسد.»

چرا دلار ۴ هزار تومان شد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، چهارشنبه هفته گذشته، اولین روز زمستان، بازار ارز روزی پرهیجان را آغاز کرد.روزی که قیمت ها در آن نوسان شدید داشت. گزارش‌ها نشان داد که دلار از مرز 4 هزار تومان گذشته و با قیمت 4 هزار و 7 تومان در بازار به فروش می رسد. بانک مرکزی، دلیل این اتفاق را افزایش چشمگیر تقاضا در بازار آزاد اعلام کرد.

افزایش قیمت ارزها هنوز هم ادامه دارد؛ در بازار ارز هر دلار آمریکا هم اکنون 4010 تومان است. محمد لاهوتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گفت و گو با خبرآنلاین درباره علت افزایش قیمت دلار در روزهای گذشته گفت:«نرخ دلار طی یک ماهه گذشته دچار نوسان بوده و به نظر می رسد در مرز 4 هزار تومان بایستد.بخشی از این افزایش قیمت به دلیل افزایش تقاضای ارز در پایان سال میلادی است. شرکت هایی که طرف حسابشان شرکت های خارجی است تسویه حساب می کنند و به همین ترتیب تقاضا زیاد شده است.»

وی افزود:«بخش دیگری ناشی از لغو ارز مبادله ای برای برخی کالاها است.در نتیجه تقاضا برای ارز آزاد افزایش پیدا کرده و این تقاضا بر بازار تاثیر گذاشته است.»

لاهوتی عنوان کرد:«با توجه به تورم 8 درصدی امسال، افزایش قیمت ارز در حال حاضر به نظر منطقی می رسد. ادامه این قیمت، بستگی به سیاست های بانک مرکزی و دولت دارد که مدیریت کند و اجازه ندهد افزایش بیشتر اتفاق بیتفد. به طور مثال بانک مرکزی با تزریق ارز نرخ می تواند بازار را کنترل کند.»

این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه سال آینده نیز با توجه به شرایط کنونی همین نرخ ثابت خواهد بود، گفت:« سیاست های بانک مرکزی و بخشنامه روز گذشته بانک مرکزی که اجازه خرید و فروش ارز به بانک ها را داد،سبب می شود تا هم کسری بودجه تامین شود و هم نرخ ارز برای صادرکننده ها متعادل تر شود.ولی اگر بانک مرکزی نتواند به تقاضاها پاسخ دهد، بازار دچار هیجان خواهد شد.»

برچسب ها