عصر خودرو

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

بانک مرکزی بازار ارز را رها کرده است

عصر بازار- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد شدید از مدیریت بانک مرکزی بر بازار ارز گفت:‌ یکسری سفته باز و دلال تقاضای کاذب در کشور تبلیغ می کنند. از انتقادهای جدی ما به بانک مرکزی این است که این تقاضای کاذب مدیریت نمی شود و متاسفانه بازار بعضا رها شده است.

بانک مرکزی بازار ارز را رها کرده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، محمدرضا پور ابراهیمی در مصاحبه با رادیو گفت و گو در خصوص حضور دلالان و ایجاد تقاضای کاذب برای ارز، هشدار داد و متذکر شد: یکسری سفته باز و دلال تقاضای کاذب در کشور تبلیغ می کنند و باید این را مدیریتکنیم. از انتقادهای جدی ما به بانک مرکزی این است که این تقاضای کاذب مدیریت نمی شود و متاسفانه بازار بعضا رها شده است.

پور ابراهیمی با بیان اینکه بخشی از بازار ما با توجه به شرایطی که اقتصاد کشور دارد، خارج از سیستم رسمی مبادلات گردش ارزی است، گفت: در کشور ما برای واردات کالا بخشی از ارز از مسیر رسمی یا قانونی خودش در حوزه نظام بانکی انجام می شود و بخشی از آن هم از مسیرهای دیگری صورت می گیرد، مثلا سالانه 22 میلیارد دلار وارادات کالای قاچاق به کشور داریم که در هیچ جایی ثبت نمی شود و به نحوی دلارش از فضای خارج از رویکرد رسمی که الان بانک ها و صرافی های مجاز هستند، تامین می شود و به خارج از کشور می رود.

وی به دلایل افزایش بی سابقه نرخ ارز اشاره و عنوان کرد: چند عامل اثرگذار است اول، سیاست هایی که آقای ترامپ در آمریکا بیان کرد که می خواهد تغییراتی را در نرخ بهره انجام دهد، ارزش دلار را با سایر ارزهای جهانی تغییر داده است و افزایش یافته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، تصمیماتی که در داخل کشور در بخش های مختلف گرفته می شود را یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر روی نرخ ارز دانست و اضافه کرد: الان تقاضا در بازار ارز کشور ما خارج از آن چیزی است که دولت رسما اعلام می کند. مکانیسم عرضه و تقاضا، بررسی طراز بازرگانی است و این عمدتا ناشی از عدد و رقم هایی است که در بازارهای رسمی مشخص می شود اما عددهای غیر رسمی در کشور بیانگر این است که تقریبا سالانه 22 میلیارد دلار واردات کالای قاچاق به کشور داریم. حدود 6 میلیارد دلار دیگر هم از مناطق آزاد برآورد شده که باید به این عدد اضافه شود.

وی افزود: همچنین عدم تعادل در منابع و مصارف ارزی یکی دیگر از این عوامل است، علی رغم اینکه قیمت جهانی نفت در چند هفته اخیر تغییرات افزایشی داشته و حجم فروش نفت ما طی 22 سال گذشته به طور محسوسی افزایش پیدا کرده و به سقف 22 میلیون و 400 هزار بشکه رسیده ایم ولی با این حال این تعادل در حوزه منابع و مصارف ارزی به صورت واقعی تحت تاثیر بخشی از تقاضاهایی است که در اقتصاد خودش را نشان نمی دهد، ولی می بینیم که عملا خودش را نشان می دهد.

وی در خصوص کاهش ارزش نرخ ارز نسبت به کشور های دیگر گفت: علی رغم سیاست هایی که دولت در بحث کاهش تورم در اقتصاد داشته، ما تفاوت نرخ تورم بین اقتصادمان در داخل کشور با خارج از کشور را داریم و این تفاوت نرخ تورم عمدتا به نحوی بوده که باید طی سال ها کاهش ارزش پول ملی می داشتیم. چون اگر بخواهیم محاسبات  مربوط به قدرت خریدمان را نسبت به ارزهای خارجی به یک سال پایه یکسان بگیریم، معمولا به دلیل تفاوت تورم در داخل کشور که همیشه از متوسط تورم کشورهای توسعه یافته و حتی دیگر کشورها بالاتر بوده، باعث می شود که قدرت خرید ما در مقابل ارزهای خارجی کاهش پیدا می کند و این اثرش در کاهش ارزش پول ملی می آید.

پور ابراهیمی در خصوص حضور دلالان و ایجاد تقاضای کاذب برای ارز، هشدار داد و متذکر شد: در اقتصاد زمانی که التهاب در بازار ارز به وجود می آید یکسری سفته بازان و دلالان ورود پیدا می کنند و تقاضای کاذب را در کشور تبلیغ می کنند و باید این را مدیریت کنیم یکی از انتقادهای جدی ما به بانک مرکزی این است که این تقاضای کاذب در بازار مدیریت نمی شود و متاسفانه بازار بعضا رها شده است.

وی با یادآوری اینکه با ایجاد فاصله ای که بین نرخ ارز مبادله ای و ارز آزاد  ایجاد شده، از سیاست های تک نرخی شدن ارز دور می شویم، تاکید کرد: دولت باید تعیین تکلیف کند، باید رویکرد مکانیسم عرضه و تقاضا قیمت های تعادلی اش شکل بگیرد و حتما باید بانک مرکزی و دولت برای این تصمیم بگیرد که این فاصله، فاصله منطقی نیست و جز ایجاد فساد و رانت در کشور چیزی ایجاد نمی کند.

برچسب ها