عصر خودرو

رویترز:

تکذیب خبر فروش ۴۹ درصدی سهام آرامکو از سوی روزنامه عربستانی

آیا فشار دولت سعودی‌ در میان است؟

عصر بازار- در حالی که روزنامه الاقتصادیه عربستان روز گذشته خبرفروش ۴۹ درصدی شرکت آرامکوی عربستان را فاش کرد که امروز خبر خود را تکذیب کرده است، آیا فشار سعودی‌ها در میان است؟

تکذیب خبر فروش ۴۹ درصدی سهام آرامکو از سوی روزنامه عربستانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، روزنامه الاقتصادیه عربستان خبر فروش 49 درصد از سهام آرامکو که روز گذشته منتشر کرده بود را تکذیب کرد.

این روزنامه روز گذشته طی خبری به نقل از یک منبع آگاه از برنامه دولت سعودی برای فروش 49 درصد از کل سهام عربستان طی 10 سال‌ آینده و به صورت پله ای خبر داده بود که در خبر امروز این اظهارات را رد و اعلام کرد که این خبر فاصله زیادی با واقعیت دارد.

به طور کلی عربستان تصمیم دارد تا سهام شرکت دولتی نفت آرامکوی این کشور را به صورت پله ای در بازار داخلی و احتمالا در بورس های خارجی عرضه کند.

پیشتر مقامات سعودی از احتمال عرضه سهام این شرکت در بورس لندن و نیویورک خبر داده بودند.

به نظر می رسد تنها جزئیات این خبر غیر واقعی بوده و دولت عربستان همچنان برای فروش سهام‌ آرامکو مصمم است.

در ماه اکتبر مدیر اجرایی آرامکو از تصمیم سعودی ها برای فروش 5 درصد از سهام این بانک در اولین قدم از عرضه اولیه سهام آن خبر داد اما گفت رقم دقیق در آینده از سوی دادگاه عالی عربستان تعیین می شود.

دولت عربستان که از سال 2014 درگیر کاهش شدید قیمت نفت است با هدف دگرگون سازی منابع تأمین بودجه این کشور قصد دارد بخشی از سهام آرامکو را فروخته و درآمد ناشی از آن را به صندوق سرمایه گذاری عمومی این کشور تزریق کند.

این صندوق نیز مأمور خواهد بود تا با سرمایه گذاری این پول در پروژه های داخلی و خارجی درآمدزایی کرده و بودجه مورد نیاز سعودی ها را در سال های آینده تأمین کند.

قرار است دولت عربستان از طریق عرضه سهام شرکت های بزرگ دولتی این کشور، حجم دارایی های صندوق سرمایه گذاری عمومی این کشور را به 2  هزار میلیارد دلار افزایش دهد.

صندوق بین المللی پول پیشتر پیش بینی کرده است که در صورت تداوم روند کنونی و پایین بودن درآمدهای نفتی این کشور، عربستان تا سال 2020 ورشکست خواهد شد.

برخی کارشناسان معتقدند که اینگونه اقدامات نیز نخواهد توانست به سعودی ها در حل بحرانی های مالی کمک کند.

عربستان در سال 2015 با کسری بودجه 98 میلیارد دلاری و در سال جاری نیز با کسری بودجه 80 میلیارد دلاری روبرو بود.

برچسب ها