عصر خودرو

سفیر ایران در انگلیس:

قرارداد ایرباس پایانی بر قدیمی ترین تحریم علیه ایران است

عصر بازار- حمید بعیدی نژاد، سفیر ایران درانگلیس در یادداشتی با اشاره به قرارداد خرید هواپیما میان تهران و ایرباس تاکید کرد که این قرارداد همانند قرارداد با بوئینگ که یکی از مهمترین دستاوردهای برجام می باشد، پایانی بر قدیمی ترین تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

قرارداد ایرباس پایانی بر قدیمی ترین تحریم علیه ایران است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹:۰۰

به گزارش  پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، حمید بعیدی نژاد در این یادداشت که روز شنبه در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد، نوشت:

با وجود همه تردیدهایی که حتی تا آخرین لحظه در خصوص امکان قرارداد با ایرباس مطرح می شد، این قرارداد که توافق اولیه آن در سال گذشته در جریان سفر ریاست جمهوری به پاریس صورت گرفت،به امضا رسید. خود این تردیدها نشان می دهد که قرارداد با ایرباس یک قرارداد معمولی تجاری نمی باشد، بلکه به دلایل زیر اهمیتی خاص دارد:

١- این قرارداد مانند قرارداد با بوئینگ که یکی از مهم ترین دستاوردهای برجام میباشد پایانی بر قدیمی ترین تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران می باشد که از بدو انقلاب اسلامی علیه صنعت هوایی ایران اعمال شده است. حدود چهل سال است که ایران نتوانسته است یک هواپیمای نو خریداری نماید.

٢- اجرای سریع قرارداد قابل توجه است. هفت یا هشت فروند از این هواپیماها در سال آینده میلادی به ناوگان هواپیمایی ایران اضافه خواهد شد.

٣- ورود این هواپیماها به ناوگان هواپیمایی ایران موجب بالندگی و شکوفایی صنعت هوایی ایران خواهد شد. سال گذشته ایرانی ها برای سفر به خارج از کشور حدود پنج میلیارد دلار بلیط خریده اند که همه آن از ایرلاین های خارجی که در واقع سهم بازار هواپیمایی ایران را بدلیل فقدان هواپیما تصاحب کرده اند، بوده است. این در حالی است که ما در ایران مواجه با بیماری خلبانان و مهندسین پرواز هستیم که به اجبار بسیاری از آنها به استخدام شرکت های خارجی درآمده اند.

٤- انعقاد این قرارداد حدود بیست میلیاردی با ایرباس که پول آن در عرض ده سال عمدتا از طریق فاینانس و بعد فروش بلیط پرداخت می شود، باعث گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس به عنوان شرکای اصلی ایرباس خواهد شد و تاثیر مهمی هم در گشایش روابط بانکی و مالی با کشورمان با کشورهای مهم اروپایی خواهد گذاشت.

٥- در حالیکه مذاکرات امضای قرارداد با ایرباس در شرایط خاصی انجام می گرفت ولی تیم مذاکره کننده ایرانی با ابتکار عمل مناسب تخفیف های خوبی را هم در این قرارداد از ایرباس گرفتند.

برچسب ها