عصر خودرو

قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ چقدر می‌شود؟

عصر بازار- مانند سال های گذشته کارشناسان انرژی در اخرین روزهای سال ۲۰۱۶ قیمت نفت در سال آینده را پیش بینی کردند.

قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ چقدر می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، همیشه پیش بینی قیمت نفت برای ماه آینده و یا حتی برای سال آینده یک بازی شانسی است؛ وقتی در دو سال اخیر قیمت نفت آنچنان کاهش یافت،همه شوکه شدند،چون کسی این کاهش را پیش بینی نکرده بود.

امسال هم کارشناسان قیمت نفت را از 10 الی 70 دلار پیش بینی کرده بودند؛ البته امسال(میلادی) سالی پرنوسان برای قیمت نفت بود. به طوری که در ژانویه سال 2016 نفت خام وست تگزاس 30 دلار بود و در 12 دسامبر 2015 به بیشترین حد خود در ماه گذشته، 55 دلار رسید.

هم اکنون که در آستانه 2017 هستیم، پیش بینی های شرکت های بزرگ نفتی و کارشناسان بین المللی چندان با هم متفاوت نیست و اکثر آنها قیمت نفت را برای سال آینده بین 50 دلار الی 60 دلار پیش بینی می کنند. اما نکته های وجود دارد که به نظر یا کمی اغراق شده و یا کمی محتاط.

در فوریه سال جاری زمانی که قیمت نفت به بشکه ای 31 دلار رسید، براندو بلسمن برای بانک «سرمایه گذاری انرژی» انتظار داشت که تا پایان سال این قیمت به بشکه ای 70 دلار برسد و در سال آینده نفت 90 دلار شود،تا برنامه هایش محقق شود. این پیش بینی زمانی که شرکت خدمات مالی استاندارد چارتر پیش بینی کرده بود که قیمت نفت به 10 دلار سقوط کند، از سال 1998 تاکنون اتفاق نیفتاده بود.

هر دو پیش بینی اشتباه بود؛تنها در ژوئن سال جاری قیمت نفت به 50 دلار رسید.

رویترز پس از توافق اعضای اوپک بر سر کاهش تولید نفت از 29 کارشناس و اقتصاددان نظر سنجی کرد که در بین آنها ریموند جیمز بالاترین قیمت را برای سال 2017 پیش بینی کرد .او انتظار دارد نفت بشکه ای 83 دلار به فروش برسد، در حالی که میانگین قیمت نفت برنت طبق این نظر سنجی 57.01 دلار پیش بینی شده است.

خیلی از سازمان‌ها بعد از توافق اعضای اوپک برای کاهش 1.2 میلیون بشکه در روز و کاهش 600 هزار بشکه از سهم غیر اوپکی ها در بازار خوشبین شده اند و پیش بینی های خود را تغییر داده اند، به طوری بانک جهانی یک ماه قبل از اینکه توافق اعلام شود دو دلار پیش بینی قیمت نفت خود را افزایش داد و به 55 دلار در سال 2017 رساند.

در پیش بینی اداره انرژی آمریکا هم قیمت نفت برنت در سال 2017، معادل 51.66 دلار و برای وست تگزاس 50.66 دلار اعلام شده است.

به همین ترتیب، سال آینده نیز در بازی پیش بینی ها برنده و بازنده هایی خواهیم داشت. ولی قیمت نفت 2017 به شرایط های مهمی هم بستگی دارد. آیا اوپک به تعهد خود برای کاهش تولید پایبند خواهد بود؟ آیا این کاهش تولید مازاد عرضه به بازار را کاهش می دهد؟ چقدر شیل نفتی های آمریکا افزایش تولید خواهند داشت؟ رقابت بین تولید نفت شیل آمریکا و اوپک به کجا می رسد؟

برچسب ها