عصر خودرو

"آسمان" اولین مشتری ایرانی سوخو

عصر بازار- در حالی چند روز از نهایی شدن قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس و بوئینگ برای ایرلاین ملی می‌گذرد که خبر می‌رسد هواپیمایی آسمان تفاهمنامه خرید هواپیما را با شرکت هواپیماسازی سوخو برای هواپیماهای سوپرجت ۱۰۰ این شرکت امضا کرده است.

"آسمان" اولین مشتری ایرانی سوخو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، طی سال 94 و ماه‌های سپری شده از سال 95 هر زمان بحث خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ جدی‌تر می‌شد تحرک روس‌ها نیز در راستای فروش هواپیما سوخو 100 به شرکت‌های هواپیمایی داخلی بیشتر می‌شد.

تابستان سال 94 اخبار متعددی در خصوص خرید هواپیمای سوخو ساخت روسیه توسط ایرلاین‌های ایرانی منتشر شد تا آن‌که وزیر راه و شهرسازی اواخر شهریور همان سال در این‌باره گفت: چنین هواپیمایی (سوخو) هنوز از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز در ایران را ندارد بنابراین سازمان هواپیمایی کشور چنین خریدی را تاکنون تایید نکرده و نمی‌کند مگر آن که در آینده این نوع از هواپیما بررسی شود.

حدود دو هفته پس از اظهارنظر آخوندی، نوبت به معاون وی در سازمان هواپیمایی کشوری رسید. عابدزاده با بیان این‌که تاکنون درخواستی از ایرلاین ها برای خرید هواپیمای سوخو نداشته ایم، اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری پاسخگوی تقاضای ایرلاین های تجاری در رابطه با اظهار نظر فنی در خصوص این هواپیما است.

وی با بیان این که هیچ هواپیمایی را به لحاظ فنی نمی توان رد کرد گفت: هواپیمایی که ساخته می شود تمام مجوزهای پروازی را دارد و خرید هر هواپیمایی بستگی به برنامه ایرلاین های هوایی دارد.تمام هواپیماهایی که سامانه ایمنی را رعایت کرده اند بر اساس ظرفیت آن ها استفاده می شود و منعی در این زمینه نداریم.

این در حالی بود که نیمه‌ پاییز سال گذشته پایگاه خبری اسپوتنیک نیوز به نقل از رئیس شرکت هواپیماسازی سوخو روسیه از گفت‌وگو با ایرلاین‌های ایرانی برای فروش هواپیماهای سوخو 100 خبر داد.

ایلیا تاراسنکو در این‌باره به پایگاه مذکور گفته بود: «این شرکت ممکن است پس از لغو کامل تحریم ها علیه ایران، حدود 100 فروند هواپیمای سوپرجت سوخوی 100 به ایران تحویل دهد.علاقمندی بالایی وجود دارد. ما انتظار داریم حدود 100 فروند هواپیما تحویل دهیم... ما در مورد این تحویل ها با ایرلاین های احتمالی ایرانی گفت و گو کرده ایم و انتظار داریم حدود 100 فروند هواپیما (تحویل داده شود.)»

وی افزود: همچنین ممکن است پس از بررسی ظرفیت های صنعتی ایران و کسب مجوزهای لازم، این کشور در فرآیند تولید سوخوهای سوپرجت 100 مشارکت کند. به گفته تاراسنکو، تهران ممکن است اجزایی برای بدنه هواپیماهای سوخوی سوپرجت 100 تولید کند و خدمات پس از فروش مربوط به آنها را ارائه دهد.

در ادامه دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در واکنش به ادعای رئیس شرکت هواپیماسازی سوخو روسیه مبنی بر تحویل 100 فروند هواپیما به ایرلاین‌های ایرانی پس از لغو تحریم‌ها گفت: بحث جدی در خصوص خرید هواپیمای سوخو در سطح شرکت‌های هواپیمایی داخلی وجود ندارد.

اسعدی‌سامانی با یادآوری این‌که شرکت‌های سازنده هواپیما در دنیا محصولات خود را به ایرلاین‌های داخلی عرضه کرده‌اند، بیان کرد:‌هنوز هیچ قراردادی برای خرید هواپیما بیان شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و سازندگان هواپیما امضا نشده است.

وی در عین حال ادامه داد:‌ البته شاید مقامات بالاتر مذاکره‌ای در این رابطه داشته‌اند که از آن اطلاعی نداریم.

به گزارش تسنیم، اصرار روس‌ها و انکار مقامات ایرانی طی سال گذشته و تا آخرین ماه پاییز امسال ادامه داشت تا این‌که 26 آذرماه پایگاه خبری اسپوتنیک این بار از امضای تفاهمنامه بین شرکت "سوخو"، به عنوان بزرگ ترین تشکیلات هواپیماسازی روسیه برای فروش هواپیمای مسافربری سوپرجت 100 با یکی از شرکت های هواپیمایی ایران خبر داد.

این پایگاه خبری اما اشاره به نام شرکتی که روس‌ها با آن برای فروش سوخو 100 به تفاهم رسیده‌اند، نکرده است. پیگیری‌های تسنیم حاکی از آن است که هواپیمایی آسمان شرکتی بوده که تفاهمنامه خرید سوخو را با روس‌ها امضا کرده است. این‌گونه به نظر می رسد این شرکت با همراهی رئیس سال‌های نه چندان دور خود به دنبال استفاده از هواپیماهای روسی در ناوگان خود است.

سال 93 نیز رسانه‌ای روسی از مذاکره وزاری نفت ایران و روسیه برای راه‌اندازی خطو تولید ورود هواپیماهای توپولف 204 به ناوگان هوایی کشورمان خبر دادند.

برچسب ها