عصر خودرو

دستور وزیر برای تدوین برنامه ۱۰ ساله در صنعت سنگ

عصر بازار- بعد از مناقشاتی که سر وضع عوارض صادرات سنگ به وجود آمد، نایب رئیس انجمن سنگ ایران از دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تدوین برنامه ۱۰ ساله سنگ بعد از جلسه با این انجمن خبر داد.

دستور وزیر برای تدوین برنامه ۱۰ ساله در صنعت سنگ
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، احمد شریفی با بیان اینکه نامه چند واحد فرآوری برای دولت در قبال وضعیت سنگ در صنعت کشو ایجاد سوءتفاهم کرده بود، گفت: در جلسه مشترکی که انجمن سنگ آهن شامل حدود 30 نفر از پیشکسوتان حوزه سنگ که در این حوزه کار و سرمایه‌گذاری کرده بودند و همراه سرقینی – معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت - با محمدرضا نعمت زاده داشت، آخرین وضعیت سنگ آهن به خوبی تشریح شد و فکر می‌کنم بزرگترین دستاوردی که حاصل شد این بود که تصویر درست و واضحی از حوزه سنگ به وزیر صنعت داده شد.

وی با اشاره به یکی از موضوعات اولویت‌دار صنعت سنگ اظهار کرد: یکی از مواردی که به عنوان معضلات این صنعت که حاصل از یک سوءتفاهم بود، وضع عوارض غیرمنطقی برای صادرات سنگ بلوک است که اعضای انجمن قریب به اتفاق با حذف این عوارض جهت بهبود وضعیت این صنعت اظهار موافقت و راه‌کارهایی را تحت این عنوان مطرح کردند.

نایب رئیس انجمن سنگ ایران در ادامه افزود: نامه مفصلی که از وضعیت سنگ در حوزه معدن و استخراج و فرآوری در اختیار وزیر قرار گرفت که راهکارهایی در آن برای بهبود وضعیت این صنعت پیشنهاد شد.

وی اشاره به یکی از تصمیمات اتخاذ شده در دیدار با نعمت‌زاده اظهار کرد: در این جلسه وزیر نسبت به تشکیل مجدد جلسات شورای سیاست گذاری سنگ که با مشارکت فعالان حوزه سنگ و معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شد، تاکید کرد و دستور داد برنامه 10 ساله صنعت سنگ کشور تبیین شود.

درخواست تامین 2 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی

شریفی در ادامه با اشاره به اینکه متوسط سرمایه گذاری در ایران حدود یک سوم متوسط سرمایه گذاری معادن در جهان است، گفت: در حال حاضر متوسط سرمایه گذاری در ایران 700 میلیون تومان است در حالی که باید این مقدار بر اساس استانداردها 2.5 تا سه میلیارد تومان باشد. یعنی خلأ که در مابه‌التفاوت این سرمایه گذاری‌ها وجود دارد به صنعت سنگ ضربه می‌زند.

وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 2000 واحد معدنی در ایران وجود دارد که اگر میانگین سرمایه‌ای که بر هر یک باید تامین شود حدود 500 هزار دلار است که در مقیاس این تعداد معدن به یک میلیارد دلار می رسد و ما پیشنهاد دادیم این عدد برای احیای صنعت سنگ در همه حوزه‌ها از معدن تا فراوری از طریق صندوق ذخیره ارزی تامین وشد.

نایب رئیس انجمن سنگ ایران گفت: یکی از مسائل دیگری از حوزه سنگ مطرح می‌شود موضوع زنجیره ارزش است که ما معتقدیم این زنجیره از درب معدن می لنگد و اکتشاف یکی از اولین نقاط ضعف این زنجیره بوده چرا که ذخایر فعلی ما رو به اتمام است و هنوز به منابع جدید دست نیافتیم و این در حالی است که در برنامه پهنه‌های اکتشافی تعیین شده از سمت ایمیدرو هم بیشتر به دنبال ذخایر فلزی مانند سنگ آهن هستند و ذخایر سنگ تزیینی عملا به حاشیه رفته که نیاز به سرمایه گذاری بیشتری جهت اکتشاف دارد.

وی در تشریح دیگر معضلات پیش روی سنگ عنوان کرد: محور دیگری که باعث شده حوزه سنگ در بازار فرآوری ضربه بخورد، کمبود سنگبری‌های مدرن در کشور است که نشان می‌دهد به حوزه فرآوری نیز کم لطفی شده است و در کنار همه اینها دیگر دلیلی که بخش عمده‌ای از توان رقابت را با کشورهایی مانند چین و ترکیه از ما سلب می کند و باعث می‌شود 40 درصد قیمت های بالاتری را به بازارهای جهانی عرضه کنیم بهره پولی بالای 20 درصد بوده که در مقایسه با رقبا 18 درصد بیشتر است.

همچنین فعالیت زیر 50 درصد ظرفیت واحدهای تولیدی دیگر مسئله‌ای بود که شریفی به آن اشاره کرد و با بیان اینکه نقطه سر به سر واحدها استفاده از 60 درصد ظرفیت است، فعالیت زیر ظرفیت را دیگر مسئله سلب کننده توان رقابتی و بالا برنده هزینه تمام شده دانست که در کنار ضعف در ورود به بازارهای جدید به خاطر عدم آشنایی با بازارهای صادراتی از جانب فعالان حوزه فرآوری، مجموعه این معضلات را باعث ضعف در حوزه فرآوری سنگ‌های تزئینی دانست که عدم اشراف بر روی شرایط باعث شده فعالان این حوزه درک غلطی از مشکلات خود داشته باشند که این درک غلط را از طریق نامه‌ای به دولت منتقل کرده و باعث شوند تا کمبود مواد اولیه در داخل به عنوان مشکل اصلی شناخته شود که تصمیم اشتباه وضع عوارض صادراتی روی سنگ بلوک که گرفته شد و سعی بر این است که این تصمیم اصلاح شود.

برچسب ها