عصر خودرو

اعلام قیمت پایین دلار در صرافی های بانکی بدون فروش ارز !

اشتباه « بازارساز » محرک افزایش قیمت دلار

عصر بازار- نخستین روز هفته روز عجیبی در بازار ارز بود. قیمت دلار که در صبح و آغاز معاملات کمتر از ۴۰۰۰ تومان بود، هر چه به سمت عصر پیش رفت افزایش یافت تا جایی که قیمت ۴۰۵۵ تومان نیز روی تابلوی صرافی ها نقش بست. در همین حال فاصله قیمت صرافی و قیمت کف بازار نیز کاهش پیدا کرد. قیمت کف بازار تا سطح ۴۰۵۰ تومان نیز افزایش یافت. در نهایت روز شنبه، دلار با قیمت ۴ هزار و ۳۷ تومان به کار خود پایان داد که ۳۲ تومان بالاتر از قیمت پنج‌شنبه بود.

اشتباه « بازارساز » محرک افزایش قیمت دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز ، در شروع بازار، قیمت دلار تحت‌تاثیر انتظارات کاهشی، کاهش دامنه نوسان نرخ حواله درهم و پایین آمدن بهای این ارز در معاملات فردایی مسیر کاهشی را انتخاب کرد. با این حال، از نیمه دوم روز، معامله‌گران با ایجاد جو روانی پیرامون کاهش حجم ارز فیزیکی موجود در بازار، قیمت را بالاتر بردند.

این اتفاق در حالی رخ داد که در روزهای گذشته محرک اصلی قیمت دلار در بازار داخلی افزایش نرخ حواله درهم بود، حال آنکه در روز شنبه قیمت در پاساژ افشار تحت‌تاثیر این متغیر بیرونی قرار نداشت و تحت‌تاثیر متغیر درونی چون کاهش حجم ارز موجود در بازار و تحرکات دلالان در مسیر افزایشی قرار گرفت. همسو با رشد قیمت دلار، روز شنبه سکه تمام بهار آزادی با 9 هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 156 هزار تومان رسید. این رشد در شرایطی شکل گرفت که دیدگاه‌های دوگانه‌ای در بازار در ارتباط با حباب قیمت سکه وجود داشت. گروهی باور دارند ارزش ذاتی سکه بسیار کمتر از سطح قیمت بازاری آن است، این در حالی است که گروه دیگر معتقدند با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، سکه حبابی نخواهد داشت.

روز شنبه از حدود ساعت 2 بعدازظهر سرعت افزایش قیمت بالا رفت و پس از ساعت 3 بعدازظهر بود که قیمت به یکباره اوج گرفت. در این شرایط، در غیاب نسبی بازارساز، دلالان ارزی قدرت‌نمایی کردند و با معاملات محدود قیمت را به محدوده 4 هزار و 40 تومان نزدیک کردند. به گفته فعالان، حجم معاملات ارزی در ساعات انتهایی روز چندان بالا نبود؛ بنابراین ممکن است امروز با افزایش عرضه ارز قیمت کمی تعدیل شود.این در شرایطی است که انتظارات افزایشی معامله‌گران فردایی هم در بعدازظهر شنبه کمتر از معامله‌گران نقدی بود. سقف قیمتی که در معاملات فردایی تا ساعت 4 بعدازظهر وجود داشت، 4 هزار و 17 تومان بود که نشان‌دهنده اختلافی 20 تومانی با قیمت نقدی بازار بود. به گفته فعالان، کاهش حجم ارز نقدی موجود در بازار مهم‌ترین عامل زمینه‌ساز قدرت‌نمایی دلالان بود. در این شرایط، عده زیادی انتظار تعدیل قیمت را دارند، حال آنکه دسته دیگری معتقدند در صورت شکسته شدن نقطه 4 هزار و 55 تومانی، این ارز رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

مشاهده و رصد رفتار بازارساز در روزهای اخیر نشان می‌دهد که در ساعات انتهایی روز نرخ‌های بسیار پایین‌تر از قیمت بازار اعلام می‌شود. در واقع، به‌نظر می‌رسد بازارساز ارزی با هدف کنترل قیمت اقدام به اعلام نرخ‌هایی می‌کند که در آن سطح قصد فروش ندارد. به‌عنوان مثال، در ساعات انتهایی روز شنبه، برخی صرافی‌های بانکی نرخ فروش خود را 3 هزار و 984 تومان اعلام کردند، این در حالی بود که در همان مقطع زمانی این ارز در بازار با قیمت 4 هزار و 30 تومان معامله می‌شد. این اعلام نرخ که به گفته فعالان با فروش ارز همراه نیست، علاوه‌بر اینکه اعتبار سیاست‌گذار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، به‌عنوان سوخت بیشتری در جهت افزایش نوسان می‌تواند عمل کند. در واقع، این نوع رفتار در نطفه اهداف خود که همان کنترل قیمت‌هاست را زیر سوال می‌برد.

برچسب ها