عصر خودرو

بازار رنگ نفت ۱۰۰ دلاری را نمی‌بیند؛

توافق جدید نفتی ایران-عربستان

نفت روی بشکه ای۶۰ دلار فریز می‌شود

عصر بازار- یک تحلیلگر بازار نفت با اشاره به توافق ایران و عربستان بر روی نفت بشکه‌ای ۵۵ تا ۶۰ دلار، گفت: نفت ۶۰ دلاری بر خلاف نفت ۱۰۰ دلاری، سرمایه گذاری‌ها را ضمانت کرده و مانع توسعه شیل اویل‌ می‌شود.

توافق جدید نفتی ایران-عربستان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، احمد جزایری در تشریح مهمترین تحولات قیمت نفت در روزهای نخست آغاز به کار بازارها در سال 2017 میلادی، گفت: در طول چند هفته گذشته تاکنون قیمت نفت خام متاثر از توافق کشورهای عضو و غیر عضو اوپک در بازار افزایشی چند دلاری را تجربه کرد که مهمترین دلیل این افزایش قیمت‌ها، همان آثار روانی توافق تولیدکنندگان نفت در وین است.

این تحلیلگر بازار نفت و گاز با اعلام اینکه تاکنون حتی یک بشکه عرضه نفت به طور رسمی توسط کشورها از بازار حذف نشده و قرار است که کاهش روزانه حدود یک میلیون و 750 هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک و غیر اوپک از ابتدای ژانویه 2017 میلادی اعمال شود، اظهار داشت: در کنار توافق بزرگ اعضای اوپک برای کاهش تولید نفت، اما در کنار اجماع بر روی عدد و رقم‌های کاهش تولید نفت، کشورهای عضو اوپک بر روی محدوده قیمت نفت هم به یک توافق نانوشته دست یافته اند.

این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه در طول چند روز گذشته ایران و عربستان، نفت بشکه‌ای 55 دلار را برای بودجه سال آینده خود انتخاب کرده‌اند، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که کشورهای عضو اوپک حالا در کنار توافق بر سر میزان تولید نفت بر روی یک قیمت منطقی و عادلانه برای فروش نفت خام هم به توافق رسیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی نفت بشکه‌ای 55 تا 60 دلار به مراتب قیمت منطقی‌تری نسبت به نفت خام بشکه‌ای 90 تا 100 دلار است، بیان کرد: اگر کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت اوپک نگاهی کوتاه‌مدت به وضعیت بازار و کسب درآمد نفتی داشته باشند، نفت بشکه‌ای 100 دلار قیمتی فوق‌العاده و مطلوب است.

جزایری با یادآوری اینکه اما نگاه کشورهای عضو اوپک به ویژه ایران و عربستان بر روی محدوده قیمت فروش نفت نسبت به گذشته تغییر کرده است، تبیین کرد: افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای 100 دلار هر چند درآمد کشورها را افزایش می‌دهد اما همین قیمت بالا کافی است تا امکان سرمایه گذاری و توسعه بر روی رقبای نفت را فراهم کند.

این تحلیگر بازار نفت و گاز با بیان اینکه در دورانی که قیمت نفت خام در سطوح بین 70 تا 100 دلار باشد قطعا انرژی‌های نو همچون باد و خورشیدی، ذغالسنگ، شیل اویل و شیل گس‌ها امکان عرضه اندام پیدا می‌کنند و به عبارت دیگر سرمایه گذاری بر روی این انرژی‌ها در جهان افزایش می‌یابد، افزود: اما عملا قیمت‌های نفت محدوده 55 تا 60 دلار امکان سرمایه گذاری بسیار بالا بر روی رقبای طلای سیاه را نمی‌دهد.

این کارشناس اقتصاد انرژی با یادآوری اینکه سرمایه گذاری بر روی شیل اویل‌ها در محدوده قیمت نفت 55 تا 60 دلار در مقایسه با نفت بشکه‌ای 100 دلار توجیه اقتصادی بالایی ندارد، گفت: به عبارت دیگر در نشست اخیر اوپکی‌ها در وین علاوه بر توافق بر روی کاهش تولید، بر روی محدوده قیمت هم توافق شده تا عملا هم منافع تولیدکنندگان تامین شود و هم فرصتی برای توسعه و افزایش تولید شیل اویل‌ها در بازار فراهم نشود و عملا اوپکی‌ها با این توافق به بازار نفت سیگنال‌های جدیدی را مخابره می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از دستاوردهای نفت 60 دلاری برای بازار و تولیدکنندگان آن است که این قیمت‌ها شوکی را به بازار نفت تحمیل نخواهد کرد، تصریح کرد: به عبارت دیگر در این محدوده قیمتی، شوکی  به سمت افزایش و یا کاهش شدید قیمت‌ها در بازار ایجاد نمی‌شود و این می‌تواند امنیت سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز جهان را دست کم در میان‌مدت تضمین کند.

جزایری با تاکید بر اینکه نفت بشکه‌ای 55 تا 60 دلار برای جذب سرمایه گذاران در صنایع نفت و گاز اکثر کشورهای عضو اوپک همچون ایران، عربستان سعودی و عراق جذاب و مناسب است، در خصوص پرسش دیگری مبنی بر افزایش تعداد دکل‌های حفاری در بازار به ویژه با صعودی شدن قیمت نفت به بشکه‌ای بیش از 50 دلار هم توضیح داد: در طول سه سال گذشته عملا با کاهش قیمت نفت و افت سرمایه گذاری‌ها حدود 600 تا 700 دکل حفاری از چرخه تولید نفت و گاز جهان حذف و به اصطلاح بیکار شده اند.

وی با بیان اینکه بازگشت دکل‌های حفاری بیکار شده به صنعت نفت و گاز جهان یک تهدید برای قیمت‌های فعلی نفت به شمار نمی رود، خاطرنشان کرد: در طول دو تا سه سال گذشته آن قدر بازار نفت با افت سرمایه گذاری روبرو بوده که ورود دکل های حفاری نمی تواند زنگ خطری برای سقوط دوباره قیمت طلای سیاه در بازار تلقی شود.

برچسب ها