عصر خودرو

بزرگترین دارنده منابع دلاری صنعت پتروشیمی:

لزوم راه اندازی معاملات آتی ارز

عصر بازار- بازار مشته ارزی می تواند کمک شایانی به تنظیم و کنترل نرخ ارز کند و روش عرضه ارز از طریق پتروشیمی‌ها در بازار که روشی سنتی است را همسو با روش جهانی کند؛ در این زمینه بورس کالا برای اجرای هر چه بهتر معاملات مشتقه ارز، باید زیرساخت‌های خود را تقویت کند.

لزوم راه اندازی معاملات آتی ارز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، مدتی پیش با اعلام احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی، قرار بر این شد که با توافق بانک مرکزی و پتروشیمی‌ها، ارز شرکت‌های پتروشیمی به صورت هفتگی و منظم در بازار داخلی عرضه شود. از سوی دیگر با هماهنگی بانک مرکزی درصورتی که در برخی روزها عرضه بانک مرکزی کاهش یافت، عملا شرکت‌های پتروشیمی با افزایش بیشتر عرضه از نوسان‌های شدید قیمت ها در بازار داخلی جلوگیری کنند.

    هم اکنون شرکت‌های پتروشیمی درآمد حاصل از صادرات خود را در قالب سه ارز دلار، یورو و درهم در بازار داخلی عرضه می‌کنند؛ در این خصوص برخی کارشناسان بازار ارز این اقدام را به منظور تنظیم بازار ارز،سنتی و ناکارا عنوان می کنند و در مقابل برخی کارشناسان اگر چه از بهبود و کنترل بازار با همکاری پتروشیمی ها و بانک مرکزی سخن می گویند اما این شیوه را مسکنی مقطعی و کوتاه مدت عنوان می کنند.

    در این رابطه علی نیازی، مدیریت مالی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: بنابر توافق بانک مرکزی و پتروشیمی‌ها قرار بر این شد که همچون سابق، باتوجه به موجودی پتروشیمی‌ها به صورت منظم ارز در بازار عرضه شود؛ البته لازم است تا عرضه ارز اصولی بوده و پتروشیمی‌ها با بانک‌ها همکاری داشته باشند.

    نیازی اضافه کرد: درحال حاضر بانک تجارت همکاری خود با پتروشیمی‌ها را آغاز کرده که البته بانک سپه هم قرار است به این همکاری‌ها اضافه شود. البته از طرف دیگر عرضه ارز از طریق بانک‌ها فعال نبوده ولی احتمالا این همکاری‌ها تا پایان سال بیشتر خواهد شد که این اقدامات در راستای کنترل نرخ ارز خواهد بود.

    وی درخصوص جایگزین کردن این روش با بازار مشتقه ارزی از طریق بورس کالا تاکید کرد: بازار مشته ارزی می تواند کمک شایانی به تنظیم و کنترل نرخ ارز کند و روش عرضه ارز از طریق پتروشیمی‌ها در بازار که روشی سنتی است را همسو با روش جهانی کند؛ در این زمینه بورس کالا برای اجرای هر چه بهتر معاملات مشتقه ارز، باید زیرساخت‌های خود را تقویت کند.

    مدیریت مالی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: به این دلیل که بانک‌ها نسبت به بازار سرمایه از شفافیت کمتری برخوردار هستند، بنابراین بورس کالا در زمینه راه اندازی بازار مشتقه ارز عملکرد مطلوب تری خواهد داشت.

    براساس این گزارش، از ابتدای سال جاری بورس کالای ایران بر توسعه ابزارهای مالی تمرکز داشته به طوریکه به تازگی معاملات آپشن (قرارداد اختیار معامله) سکه طلا در این بورس راه اندازی شده و حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالا نیز از تدوین قوانین راه اندازی معاملات آتی ارز خبر داده است؛ در این بین با توجه به آمادگی زیرساختی بورس کالا، فعالان اقتصادی که همیشه سایه نوسانات نرخ ارز و زیان های احتمالی را بر فعالیت های خود می بینند، در انتظار اعلام بانک مرکزی در خصوص زمان راه اندازی بازار مشتقه ارز از سوی بورس کالا هستند.

    برچسب ها