عصر خودرو

بررسی روند معاملات آتی سکه طی هفته گذشته؛

عقب‌نشینی احتیاطی در بازارآتی

عصر بازار- معاملات آتی سکه در هفته گذشته باز‌هم در مسیر کاهش حجم و روند نسبتا باثبات هفته‌های گذشته از نظر قیمتی قرار گرفت. بازار آتی بعد از وارد شدن به کانال ۳۱ هزار تایی در حجم معاملات در هفته منتهی به ۲۵ آذرماه، پرونده هفته گذشته را با حجم ۲۱ هزار و ۱۱۴‌تایی بست و به کانال ۲۰ هزارتایی رضایت داد.

عقب‌نشینی احتیاطی در بازارآتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، این در حالی است که قیمت‌ها در سررسیدهای مختلف هر چند نسبت به آغاز هفته با افزایش در پایان هفته مواجه شدند، ولی در این ارتباط نمودار قیمتی معاملات آتی سکه روند تخت و با تغییرات بسیار اندکی را نشان می‌دهد، به طوری‌که سررسیدهای مختلف معاملاتی دی، اسفند، اردیبهشت، تیر و شهریور با افزایش 5 تا 6 هزار تومانی هفته را به پایان رساندند که برای این سررسیدها تغییرات نامحسوسی محسوب می‌شود، چرا‌که بازار آتی سکه به عنوان بازاری آینده‌نگر به ذات خود معمولا روی سودهای بیش از این پیش‌بینی قیمتی را به انجام می‌رساند و در ماه‌های قبل از این، که شرایط طلای جهانی و دلار در بازار داخل به این شکل نبود، افزایش قیمت در سررسیدها معمولا دو رقمی بود. شرایط باثبات قیمتی برای بازار آتی سکه در حالی است که پیش‌بینی افزایش قیمت در ارتباط با ارز در اتمسفر بازار وجود دارد، با این حال بازار آتی سکه در این شرایط واکنش محتاطانه‌تری را نشان می‌دهد. اگر از نظر فاندامنتالی در مورد سکه آتی بخواهیم تحلیلی ارائه دهیم با توجه به افزایش دلار در هفته‌های گذشته، اگر قیمت طلا روند صعودی به خود بگیرد، سکه نیز پای در مسیر افزایش خواهد گذاشت و در واقع منجر به رشد متناسب ارزش آن خواهد شد؛ حتی اگر نرخ دلار در این سطح باقی بماند.

 

باید‌ها و نبایدهای صعود طلای جهانی

طلای جهانی طی هفته گذشته در ابتدا با افزایش قیمتی آغاز به‌کار کرد و در حالی از روز دو‌شنبه به بعد به مسیر کاهشی قبل از این بازگشت که در روز سه‌شنبه اندکی رشد را از سرگذراند و تا لحظه ثبت این گزارش در کانال 1130 دلار باقی مانده و قیمت دقیق 1134 دلار را حفظ کرده است.در این ارتباط باید گفت: محدوده 1100 تا 1130 دلار برای طلا یک خط مرگ محسوب می‌شود. چنانچه اگر طلا از این محدوده خارج شود و به سمت پایین برود می‌توانیم منتظر دیدن قیمت طلا در ناحیه زیر هزار دلار باشیم، اما در گفت‌وگو‌ با کارشناسان خبره بازار که قبل از این، پیش‌بینی‌های مختلفی برای طلا داشته‌اند و این پیش‌بینی‌ها نیز محقق شده‌اند، طلا از این قیمت عبور نکرده و پایین‌تر نخواهد آمد، در واقع طلا از همین نقطه کاهش قیمتی بازمی‌گردد.در این میان و در خصوص بهترین زمان خرید طلا که سوال بسیاری از فعالان این بازار به‌شمار می‌رود، فرزان سهرابی، تکنیکالیست بازار طلا بر این باور است 1096 دلار برای طلا بهترین بازه خرید است.اما دلایل فاندامنتالی که می‌توان در خصوص روند طلا به آنها اشاره کرد این است که با افزایش شاخص دلار در آمریکا که در پی احتمال اتخاذ سیاست‌های انقباضی در این کشور در پی روی کار آمدن «دونالد‌ترامپ» روی داد و در پی اعلام بانک مرکزی آمریکا برای افزایش چند مرحله‌ای نرخ بهره سناریوی کاهشی قیمت طلای جهانی شروع و تقویت شاخص دلار هم کلید خورد، در این رابطه موضوع ساده‌ای وجود دارد که باید به آن اشاره کرد: افزایش نرخ بهره باعث افزایش نرخ دلار و در ادامه این روند افزایش ارزش دلار باعث کاهش قیمت طلا و سایر بازارهای کالایی شده است.

سکه، بازیگر تازه نفس

پیش‌بینی‌ها در ارتباط با روند قیمتی طلای جهانی این است که طی چند روز آینده این بازار، روند صعودی را در پیش خواهد گرفت. در این میان در بازار داخلی اگر طلا بازگشت قیمتی داشته باشد با وضعیت صعودی که دلار در پیش گرفته است، بازیگر تازه نفس دیگری به نام سکه پا به عرصه تاخت و تاز خواهد گذاشت که گزینه‌های دیگر یارای رقابت با آن را نخواهند داشت.

 

مسیر صادرات دلار

دلار، طی چند هفته گذشته محور توجه تمامی فعالان بازار قرار دارد، در این بین گذشته از بحث دلار داخلی، افزایش شاخص دلار جهانی که طی چند وقت اخیر رخ داده منوط به فاکتورهای اقتصادی مهمی مانند نرخ بیکاری، تورم و تولید و سایر عوامل فاندامنتالی و شاخص‌های اقتصادی است.در این میان با ارقامی که در مورد نرخ بیکاری و تورم مخابره می‌شود، بعید است شاخص دلار از رقمی که در حال حاضر در آن قرار دارد بالاتر برود، به طوری‌که در این ارتباط کارشناسان بر این باورند اگر قرار باشد شاخص دلار از رقم 102 فراتر رفته و به 110 برسد، نیازمند تجربه رشد اقتصادی آمریکا در بازه عددی 6 تا 9 درصد است. اما در خصوص دلار داخلی فارغ از افزایش‌های متمادی این ارز موضوعی که در بین کارشناسان مطرح می‌شود این است که نرخ دلار باید شناور و با توجه به قیمت‌های منطقه‌ای تعیین شود؛ چراکه اگر قیمت دلار با توجه به شرایط منطقه‌ای و سایر ارزها مانند درهم، لیر ترکیه و روبل روسیه تعیین شود، روی قیمت آن بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در این بین نکته‌ای که می‌تواند روی بهای ارز اثرگذار باشد، آن است که چنانچه قیمت دلار در ایران کاهشی باشد، باعث صادرات غیرقانونی دلار خواهد شد. به این معنا که اگر قیمت دلار در ایران نسبت به سایر کشورها ارزان باشد، تجار دیگر کشورها به ایران می‌آیند و دلار خریداری می‌کنند، زمانی که قیمت دلار در ایران گران می‌شود، واردات دلار هم افزایش پیدا می‌کند، در واقع وقتی تجار متوجه می‌شوند که در کشورهای دیگر دلار ارزان‌تر است، از آن مقاصد خرید کرده و در ایران به فروش می‌رسانند و از منافع آربیتراژی آن استفاده می‌کنند. در این رابطه باید گفت بانک مرکزی، سیاست درستی را در پیش دارد که قیمت ارز را به صورت شناور و روز به روز تعیین می‌کند که عمل صحیحی از منظر کارشناسان شناخته می‌شود. در مجموع باید این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که بازار آتی سکه متأثر از دو شرایط طلای جهانی و ارز سناریوهای متعددی را می‌تواند در پیش داشته باشد، با این حال سکوت فعلی آن ناشی از رصد شرایط آتی و احتیاط در برابر متغیرهای آینده است.

برچسب ها