عصر خودرو

گزارش‌های یک ماهه شرکت‌ها با افزایش شفافیت، حرکت بر مبنای تحلیل را تقویت می‌کند

غبارزدایی از بورس تهران

عصر بازار- بورس تهران اولین روز کاری هفته را منفی آغاز کرد. نماگر این بازار با افت حدود ۸۹ واحدی در سطح ۸۰ هزار و ۱۶۱ واحدی قرار گرفت.

غبارزدایی از بورس تهران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز نیز در تداوم روزهای کم‌رمق بازار سهام، شاهد ارزش پایین معاملات بودیم. به‌طوری که بررسی‌ها افت 69 درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین آذر را نشان می‌دهد. در بازار جهانی نزدیک شدن به پایان سال میلادی و تعطیلات مطابق آنچه در گزارش‌ پیشین دنیای اقتصاد گفته شد، منجر به نوسانات اندک قیمت عمومی سهام شده است. دیروز اغلب شرکت‌های فعال در بازار سهام کشور مطابق الزام سازمان بورس، گزارش‌های یک ماهه فعالیت خود را روی سامانه کدال قرار دادند. به اعتقاد کارشناسان با الزام شرکت‌ها برای انتشار گزارش فعالیت ماهانه فصل جدیدی از تحلیل را به‌روی بورس تهران و سرمایه‌گذاران خواهد گشود.

 

گزارش ماهانه شرکت‌ها؛ افقی روشن پیش‌روی بازار

حدود 3 ماه پیش سازمان بورس با صدور دستورالعملی کلیه ناشران را موظف کرد تا اطلاعات وضعیت عملیات ماهانه خود را مطابق فرم‌های مقرر، حداکثر 3 روز کاری پس از پایان هر ماه از طریق سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال) منتشر کنند. این اطلاعات در شرکت‌های تولیدی، درگذشته به‌عنوان آمار تولید و فروش و در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ با عنوان صورت وضعیت پرتفوی ارائه می‌شد. مطابق این مصوبه مقرر شده گزارش ماهانه تمامی گروه‌ها به تناسب صنعت به بازار ارائه شود. در این دستورالعمل تاکید شده بود تاخیر یا عدم ارائه این اطلاعات، به منزله تخلف ناشر محسوب شده و مشمول رسیدگی برابر با مفاد دستورالعمل انضباطی ناشران خواهد بود. پیش از این سرمایه‌گذاران هر ساله حداکثر 4 صورت مالی از شرکت‌ها دریافت می‌کردند.

طبیعتا مروری بر عملکرد و وضعیت مالی گزارش‌شده شرکت‌ها در این صورت‌های مالی، سرمایه‌گذاران را در اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری و بازار را نیز در جذب نقدینگی کمک می‌کند. از این‌رو سرمایه‌گذارانی که سه ماه از سال را در انتظار انتشار صورت‌های مالی گذرانده و بدون دید و راهنما به خرید و فروش سهام می‌پرداختند، اکنون هر ماهه با رصد گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند. موضوعی که به نظر می‌رسد ایستگاه راهنمایی مناسبی برای بازار سهام باشد. طبیعتا این الزام یکی از موارد تقویت فرآیند اطلاع‌رسانی و ارتقای کیفیت افشای اطلاعات خواهد بود و افزایش شفافیت هر‌چه بیشتر در بازار سرمایه در پی خواهد داشت. طی دو روز گذشته نیز سامانه کدال میزبان گزارش فعالیت ماهانه بسیاری از شرکت‌های بورسی و فرابورسی بود. گزارش‌هایی که طبیعتا نکات جدیدی را برای سهامداران این شرکت‌ها در پی داشت. به‌عنوان نمونه شرکت‌ آهن و فولاد‌ارفع در دوره یک‌ماهه منتهی به پایان آذر 95 موفق به تولید 68هزار و 875تن شمش فولادی و 73 هزار و 384 تن آهن اسفنجی شده است. بر اساس این گزارش «ارفع» توانسته در مدت یک ماه گذشته 59 درصد از شمش فولادی تولیدی خود یعنی معادل 40هزار و 114تن را به فروش برساند.

شرکت از این محل موفق به کسب درآمدی معادل 543میلیارد و 191میلیون ریال شده است. این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش 3 هزار و 329تنی در فروش محصولات مواجه بوده است. همچنین تولیدات این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از 24هزار و 200تن را تجربه کرده است. این شرکت انتظار دارد در سال جاری 750 هزار تن محصول بفروشد (پایان سال مالی این شرکت 30 اسفند 95 است) که در 6 ماه 5/ 39‌درصد از مقدار فروش و در 9 ماه 2/ 62 درصد از آن محقق شده است. در عین حال «ارفع» در 9 ماهه 69 درصد از فروش 840 میلیارد تومانی سال‌جاری را پوشش داده است. در بررسی تولید و فروش آذرماه زامیاد نیز مشاهده می‌شود که این شرکت در ماه مزبور 4 محصول تولید کرده که آماری بالغ بر 2هزار و 593 دستگاه داشته است. این شرکت موفق شده یک هزار و 696 دستگاه از تولیدات خود را به فروش برساند. در مجموع فروش «خزامیا» در این ماه بالغ بر 504میلیارد و 134میلیون ریال بوده است. بر این اساس با احتساب فروش آذر ماه، کل فروش شرکت از ابتدای سال به 4 هزار و 412میلیارد و 449میلیون ریال رسیده است. این در حالی است که شرکت زامیاد در گزارش اولیه برآورد سود پیش‌بینی درآمد هر سهم خود پیش‌بینی کرده است تا پایان سال مالی منتهی به 30 اسفند 95 به میزان 10هزار و 876 میلیارد و 511 میلیون ریال از محصولات خود را به فروش برساند. بر این اساس «خزامیا» توانسته در پایان آذرماه تنها 41 درصد از کل مبلغ فروش پیش‌بینی شده خود را پوشش دهد و تنها 3 ماه برای رسیدن به ارقام پیش‌بینی شده فرصت دارد.

سیگنال جهانی به بازار داخلی

در آخرین روز معاملاتی بازارهای جهانی (جمعه) شاهد افت محسوس قیمت‌ بودیم. در بازار فلزات، هر تن مس که پیش‌تر قله 6 هزار دلاری را نیز فتح کرده بود، طی معاملات هفته گذشته افت محسوسی را تجربه کرد و به 5450 دلار در هر تن رسید. روی نیز به زیر سطح روانی 2700 دلار در هر تن رسید و 2663 دلار در هر تن معامله شد. پیش از این عمده کارشناسان، قسمتی از رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی را به هیجان ناشی از سفته‌بازی چین ارتباط می‌دادند. اکنون نیز افت قیمت‌ها یک‌بار دیگر وجود تردید و عدم قطعیت در بازارهای جهانی را یادآور می‌شود. بر همین اساس است که نه‌تنها فعالان بورس تهران بلکه فعالان اقتصادی دنیا رفتار محتاطانه‌تری از خود نشان می‌دهند. رصد معاملات دیروز بورس تهران نیز گویای همین رفتار محتاطانه بود. رفتاری که موجب شد تا 78 درصد معدنی‌ها و بیش از نیمی از فلزی‌ها در محدوده منفی نوسان کنند.

 

کوچک‌ترها؛ همچنان مورد توجه بازار

در معاملات دیروز بازار سهام یک بار دیگر توجه معامله‌گران به نمادهای کوچک بازار جلب شد. موضوعی که می‌توان آن را در اختلاف شاخص کل و شاخص کل هموزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) مشاهده کرد. با وجود افت 11/ 0 درصدی شاخص کل طی معاملات روز گذشته، شاخص کل هموزن رشد بیش از 2/ 0 درصدی را تجربه کرد. این امر حکایت از عدم پایداری رشد نمادهای بزرگ‌تر و تحرک معامله‌گران در نمادهای کوچک‌تر بازار دارد. به نظر می‌رسد در شرایطی که بزرگان بازار سهام روزهای کم رمقی را سپری می‌کنند و ابهامات نیز پیرامون این شرکت‌ها نیز رو به افزایش است، شرکت‌های کوچک‌تر یک بار دیگر مکانی برای جولان سفته‌بازان شده‌اند. به نظر می‌رسد بیشتر معاملات در این سهام با هدف کسب سود در کوتاه‌مدت انجام می‌شود.

در بازار شنبه چه گذشت؟

نماگر بورس تهران معاملات روز گذشته را با افت 89 واحدی به پایان رساند و در سطح 80هزار و 161 واحدی قرار گرفت. روز گذشته (با حذف معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد دادوستد 765 میلیون سهمی در بیش از 45 هزار نوبت معاملاتی بودیم. ارزش کل معاملات این روز بازار سهام نیز بالغ بر 87 میلیارد تومان بود. براین‌اساس شاهد افت 69 درصدی ارزش معاملات نسبت به میانگین آذر بودیم. همان‌طور که گفته شد افت قیمت‌ها در بازارهای جهانی سبب شد تا نمادهای وابسته به کامودیتی‌ها در محدوده منفی نوسان کنند. بر این اساس دیروز شاخص کل با تاثیر منفی نماد شرکت‌های گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، سرمایه‌گذاری غدیر، توسعه معادن روی ایران و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در مسیر نزولی قرار گرفت. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پارس خودرو و گروه دارویی سبحان مانع از افت بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

برچسب ها