عصر خودرو

قیمت متانول در چین به بالاترین سطح در ۳۵ ماه گذشته رسید

عصر بازار- بهای متانول در واپسین روزهای سال میلادی با ۲۹ درصد افزایش، به بالاترین سطح خود در سی و پنج ماه گذشته رسید.

قیمت متانول در چین به بالاترین سطح در ۳۵ ماه گذشته رسید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، بر اساس داده های منتشر شده توسط موسسه S&P Global Platts، قیمت متانول در بازار داخلی چین از آغاز سال جاری میلادی با 29 درصد افزایش (حدود 740 یوان)، هفته گذشته به سه هزار و 250 یوان به ازای هر تن رسید که بالاترین رقم در 35 ماه گذشته محسوب می شود.

منابع صنعتی می گویند: عمده این جهش قیمتی به دنبال افزایش قیمت قراردادهای آتی در بازار چین صورت گرفته است. بهای متانول وارداتی به این کشور نیز در پاسخ به این رشد قیمتی، افزایش قابل ملاحظه ای را نشان می دهد.

اگر چه افزایش قیمت یادشده چشم انداز روشنی را پیش روی تولیدکنندگان بین المللی این محصول که در حال مذاکره برای ثبت قراردادهای سالانه (annual term contracts) خود هستند؛ قرار داده، در عین حال حاشیه سود بازارهای صنایع پایین دستی شدیدا کاهش یافته است. حتی مجتمع های تبدیل متانول به الفین چین نیز که در سال جاری میلادی حاشیه سود قابل ملاحظه ای را تجربه کردند؛ تحت تاثیر افزایش قیمت ها قرار گرفته اند.

بر اساس اعلام وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در ماه اکتبر، انتظار می رود میزان تقاضا برای متانول تا سال 2020 میلادی به طور متوسط سالانه 8/8 درصد افزایش یابد. موضوعی که چشم انداز بلندمدت بازار این محصول را همچنان قوی نگاه خواهد داشت.

با این حال منابع صنعتی بازار متانول در سال 2017 را اندکی متلاطم پیش بینی می کنند. دلیل آن را نیز کاهش تقاضای کوتاه مدت از سوی مصرف کنندگان سنتی متانول نظیر تولیدکنندگان فرمالدئید و استیک اسید می دانند.

برچسب ها