عصر خودرو

دوئل نفتی با شیخ‌نشینان

صادرات نفت ایران به ژاپن ۲برابر شد

عصر بازار- حجم صادرات نفت ایران اکتبر ۲۰۱۶ درحالی با افزایشی حدود دو برابری نسبت به قراردادهای امضا شده اواسط سال میلادی همراه شد که دوئل جدید نفتی بین ایران و قطر در سرزمین آفتاب تابان، شکل گرفته است.

صادرات نفت ایران به ژاپن ۲برابر شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، ایران می‌خواهد 10 درصد از بازار سه میلیون بشکه‌ای نفتی ژاپن را در دوران پسابرجام در اختیار بگیرد و برای تبدیل‌شدن به سومین صادرکننده بزرگ نفت به این کشور آسیایی، رقابت شانه به شانه‌ای را با قطر آغاز کرده است.

مهمترین چالش‌های پیش‌رو به منظور افزایش صادرات نفت ایران به پالایشگاه‌های ژاپنی در دوران پسابرجام، کاهش ظرفیت پالایش نفت در این کشور آسیایی است. ظرفیت پالایش نفت ژاپن از حدود پنج میلیون و 500 هزار بشکه در روز، طی چند سال گذشته به روزانه حدود سه میلیون و 500 هزار تا سه میلیون بشکه برای سال 2016 میلادی کاهش یافته است.

بر این اساس، محدودشدن ظرفیت پالایش نفت ژاپن، رقابت در بین کشورها به منظور گرفتن سهم بیشتر در این بازار استراتژیک نفتی را دو چندان کرده است.

در شرایط فعلی، ایران با اکثر پالایشگران بزرگ نفتی ژاپن همچون «شرکت جی ایکس اویل اند انرژی»، «ایده میتسو»، «شواشل» و  «کازمو» قراردادهای فروش نفت امضا کرده؛ اما برای تصاحب عنوان سومین صادرکننده بزرگ نفتی به این کشور، دوئلی با قطری‌ها آغاز شده است.

از سوی دیگر، درحالی سیدمحسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران پیش‌تر از امضای قراردادهایی برای فروش حدود 120 هزار بشکه نفت خام با پالایشگاه‌های ژاپنی خبر داده بود که گزارش‌های جدید از افزایش دو برابری حجم صادرات نفت ایران به این کشور آسیایی، در اکتبر سال 2016 میلادی حکایت دارد.

مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران، امروز با انتشار گزارشی اعلام کرد: در ماه اکتبر سال 2016 میلادی، حجم واردات نفت خام ژاپن با ثبت کاهشی 67 هزار بشکه‌ای معادل دو درصد،  به حدود سه میلیون و 55 هزار بشکه در روز رسید.

در این مدت، عربستان سعودی با صادرات یک میلیون و 262 هزار بشکه نفت، کماکان بزرگترین صادرکننده نفت به ژاپن بوده و در ماه اکتبر هم، حجم صادرات نفت این کشور به ژاپن با افزایشی حدود 205 هزار بشکه‌ای همراه بوده است.

بعد از عربستان، امارات متحده‌عربی دومین صادرکننده بزرگ نفت به ژاپن بوده؛ به طوری که حجم فروش نفت شیخ‌نشینان اماراتی به این کشور آسیایی، با ثبت افزایشی 9 هزار بشکه‌ای به حدود 688 هزار بشکه در روز رسیده است؛ هم اکنون قطر 7.2 درصد و ایران، هفت درصد از بازار نفت ژاپن را در اختیار گرفته‌اند.

حجم صادرات نفت ایران به ژاپن در ماه اکتبر سال 2016 میلادی، با 22 هزار بشکه افزایش به حدود 214 هزار بشکه رسیده است.

پس از ایران، کویت با 202 هزار بشکه صادرات نفت و روسیه با 115 هزار بشکه پنجمین و ششمین صادرکننده بزرگ نفت به ژاپن در ماه اکتبر سال 2016 میلادی بوده‌اند.

نکته قابل توجه درباره حجم صادرات نفت روسیه به ژاپن آن است که فروش نفت روسها، اکتبر امسال در مقایسه با سال 2015 میلادی با ثبت سقوطی آزاد 229 هزار بشکه‌ای همراه بوده است.

برچسب ها