عصر خودرو

در نشست تحلیلی خانه سرمایه بررسی شد؛

حال و آینده صنعت فولاد

عصر بازار- دومین نشست " عصرانه ی بازار" خانه سرمایه با حضور تحلیلگران برجسته بازار سهام در محل برگزاری کارگاه های خانه سرمایه برگزار شد در این نشست، کارشناسان به بررسی صنعت فولاد و چشم انداز آتی این صنعت پرداختند.

حال و آینده صنعت فولاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خانه سرمایه، برآیند کلی  نشست از وضعیت فعلی و آینده ی این صنعت مادر در عرصه جهانی و  خاورمیانه ونیز در ایران مفصلا مورد بررسی و بحث کارشناسی قر ار گرفت  که به شرح ذیل گزارش و اعلام می گردد
بر اساس نتایج این نشست ،طبق  بررسی که توسط انجمن فولاد جهانی صورت گرفته است چین با 49.5 درصد و اوکراین با 1.4 درصد بیشترین و کمترین سهم تولید وعرضه در دنیا را دارند .

ایران به عنوان چهار دهمین کشور بزرگ دنیا در زمینه تولید فولاد می باشد که میزان تولید ایران از سال 2005 میلادی ,رشدی در حدود  5 درصد را درپی داشته است. همچنین پیش بینی می شود که در سال 2016 میلادی تولید فولاد ایران به 16.71 میلیون تن برسد که نسبت به سال مشابه(2015) رشدی در حدود 3.5% را درپی داشته باشد.در سال 2015 میران تولید فولاد در خاور میانه 26.9 میلیون تن بوده است ،که ایران با 60 درصد تولید دررتبه اول قرار دارد .

خانه سرمایه ،چشم انداز تولید فولاد در دنیا را  با افزایش تولید این صنعت مادر همراه می بیند با وجود اینکه  قیمت فولاد به کمترین میزان خود در یک دهه گذشته رسید  ،افزایش قیمت فولاد در ماه مارس 2016، باعث شد تولید فولاد در این ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته تنها 0.5% کاهش یابد. علت اصلی این کاهش اندک، افزایش 2.9% تولید چین در این ماه نسبت به ماه مارس 2015 بوده است.

در مجموع پیش بینی می شود تولید فولاد در سال 2016 نسبت به 2015 دچار کاهش نشود. زیرا افزایش تولید آمریکای شمالی و کشورهای خاور دور بجز چین، کاهش تولید محصول در چین و اقتصادهای نوظهور را پوشش خواهد داد,همچنین پیش بینی میشود در سال 2017، با افزایش تولید در آمریکا، کشورهای خاور دور بجز چین، اتحادیه اروپا و کشورهای مشترک المنافع، میزان افزایش تولید در جهان بیشتر از کاهش تولید در چین خواهد بود. از این رو، پیش بینی می شود تولید محصول در سال 2017، %0.8 افزایش یابد.

بر اساس چشم انداز مصرف-تقاضای- فولاد براساس تخمین انجمن جهانی فولاد: مصرف فولاد در سال 2016، 0.8% کاهش و در سال 2017، 0.4% افزایش خواهد یافت.اکونومیست اینتلیجنس یونیت نیز   تقاضای محصول در سال 2016، 2.2%  را همراه با افزایش پیش بینی می کند.

کارشناسان خانه سرمایه ضعف سیاست گذاری در حوزه صادرات، هم راستا نبودن سیاست های بانکی با صادرات،تثبیت دستوری نرخ ارز، ،عدم اعمال تعرفه های گمرکی مناسب،حجم نیروی انسانی بیش از نیاز در کارخانه های تولید فولاد.دولتی بودن عمده معادن کشور یا تأثیرپذیری آن ها از قوانین دولتی و عدم همکاری دولت با صنعت جهت تسهیل دسترسی به مواد اولیه را که منجر به  بالا رفتن هزینه های انرژی در کشور می شود از چالش های پیش روی این صنعت برشماردند.

همچنین در جمع بندی نهایی وبا توجه به تولید فعلی 16.1 میلیون تنی فولاد و مصرف فعلی 17.2 میلیون تنی  پیش بینی شد با بهبود روابط بین المللی ایران و سرمایه گذاری خارجی ، افزایش قیمت نفت و افزایش بودجه های عمرانی دولت  ،تأکید به تکمیل پروژه های نیمه تمام دولت به میزان 200 میلیارد یورو توسعه زیرساخت ها افزایش موجودی سرمایه اقتصادی کشور که در چند سال اخیر به شدت کاهش پیدا کرده بود در جهت تحقق رشد 8% برنامه ششم توسعه و چشم انداز ثبات در منطقه و اجرای طرح های عمرانی در عراق و سوریه می توان چشم انداز مثبتی برای صنعت فولاد متصور بود.

چنانچه تمایل داریددر نشست عصرانه ی بازار 3 همراه با کارشناسان خانه سرمایه به پیش بینی گزارش های 9 ماهه ، استراتژی های روز بازار ،تحلیل صنعت خودرو و انبوه سازی بپردازید ،می توانید عبارت " نشست3" را به سامانه پیامکی 5000100090 ارسال نمایید.

برچسب ها