عصر خودرو

سلطانی نژاد خبر داد؛

زیرساخت راه‌اندازی بازار آتی ارز آماده است

جلوگیری از خام فروشی با مکانیسم بورس کالا

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه راه‌اندازی بازار آتی ارز منتظر اعلام بانک مرکزی است، گفت: زیر ساخت‌های نرم افزاری و قوانین راه‌اندازی بازار آتی ارز آماده شده است.

زیرساخت راه‌اندازی بازار آتی ارز آماده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایبنا، حامد سلطانی‌نژاد درباره راه اندازی بازار آتی ارز گفت:‌ برای راه اندازی این بورس پیش نیازهایی لازم است که البته این پیش نیازها از جانب بازار پول مطرح شده است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار این بازار پیگیر اجرای سیاست‌هایی نظیر یکسان سازی نرخ ارز و همچنین راه‌اندازی بازار بین بانکی است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی گام هایی برای اجرایی شدن ارز تک نرخی برداشته است‌، اظهارداشت: این امر می‌تواند علاوه بر کمک به بازار نقدی، زمینه ساز راه اندازی بازار مشتقه نیز باشد.

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد:‌ فعالان این بازار نیز هم اکنون آماده انجام معاملات در این بازار شده اند؛ البته فعالان بورس و طلا اشتراک‌هایی با بازار ارز دارند و این فعالان می‌توانند در این بازار نیز فعال شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که عرضه کننده ارز مورد نیاز بازار آتی ارز  آیا آمادگی ارایه به میزان لازم را دارد؟ گفت:‌ عرضه کننده عمده ارز این بازار بانک مرکزی است.

نسبت صادرات غیرنفتی و نفتی 50 به 50 شد

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهارداشت: نسبت صادرات کشور به سمت صادرات غیر نفتی حرکت کرده به نحویکه این نسبت به 50 درصد رسیده است؛ بنابراین ارز ماحصل از صادرات نفتی و غیر نفتی به نسبت 50 به 50 رسیده که نسبتی بی‌سابقه است.

طلا و ارز سازمان اموال تملیکی همچنان در راه بورس کالا

مدیرعامل بورس کالا درباره عرضه طلا و ارز قاچاق که در اختیار سازمان اموال تملیکی است، اظهارداشت:‌ این سازمان چند باری این کالاها را روی تابلوی بورس کالا آورد اما به دلیل اینکه شرایط فراهم نشده بود مبادله ای انجام نشد.

سلطانی نژاد تصریح کرد:‌ بنابراین در حال بررسی هستیم تا از این ظرفیت استفاده کنیم و این در حالی است که بهترین راهکار برای عرضه این کالاها بورس کالا است، زیرا در این بورس نیازی به تشریفات مزایده نیست.

وی ادامه داد: انجام این معاملات منوط به عزم مسئولان سازمان اموال تملیکی است زیرا بورس کالا زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده است.

نقش آفرینی بورس کالا در جلوگیری از خام‌فروشی

مدیرعامل بورس کالای ایران از ماموریت جدید این بورس برای جلوگیری از صادرات مواد خام خبر داد و گفت:‌ با توجه به تصویب آیین نامه اجرایی ماده 37قانون رفع موانع تولید به منظور جلوگیری از خام فروشی، بورس کالا بر اساس مصوبه هیات وزیران مرجع اجرای این مصوبه شده است.

وی ادامه داد: بر همین اساس مواد خام برای صادرات، ابتدا باید سه بار در تالار داخلی بورس کالا عرضه و در صورت به فروش نرسیدن، گواهی صادرات دریافت کند.

مدیرعامل بورس کالا تصریح کرد:‌ این امر ظرفیت خوبی را در رینگ صادراتی بورس کالا ایجاد کرده و از صادرات مواد خام جلوگیری می‌کند.

برچسب ها