عصر خودرو

رکوردشکنی نفتی در آستانه کریسمس؛

نفت ایران ۵۱ دلاری شد

عصر بازار- در آستانه تعطیلات کریسمس ۲۰۱۷ میلادی، ایران در فروش نفت یک رکورد جدید ثبت کرد و بهای هر بشکه نفت سبک و سنگین صادراتی کشور هم اکنون، از مرز ۵۱ دلار عبور کرده است.

نفت ایران ۵۱ دلاری شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، در آستانه کریسمس و آغاز سال جدید میلادی، قیمت اکثر شاخص‌های معتبر نفت جهان در سایه آثار روانی و کاهش نزدیک به یک میلیون و 750 هزار بشکه تولید نفت کشورهای عضو و غیر عضو اوپک، با افزایشی بیش از 2 دلاری همراه شد.

بر این اساس، در روزهای پایانی سال 2016 میلادی و در حالی که هنوز یک بشکه از عرضه نفت به بازار کم نشده است،  سیگنال کشورهای بزرگ نفتی جهان همچون عربستان سعودی، عراق و روسیه مبنی بر پایبندی به توافق چند هفته گذشته در وین، قیمت‌ها را در مسیر صعودی قرار داده است.

در این بین، هر بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران در بازار جهانی هم در معاملات منتهی به ١٦ دسامبر (٢٦ آذرماه) در سطوح بالاتر از 51 دلار معامله شده است.

مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران، امروز با انتشار گزارشی اعلام کرد: قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به ١٦ دسامبر (٢٦ آذرماه) با یک دلار و چهار سنت افزایش، به ٥١ دلار و ٨٦ سنت برای هر بشکه رسید.

علاوه بر این، قیمت نفت خام سنگین ایران با دو دلار و دو سنت افزایش، به ٥١ دلار و 70 سنت برای هر بشکه رسید که این قیمت‌ها یک رکورد جدید برای افزایش بهای نفت صادراتی ایران در سال 2016 میلادی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر، متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سبک ایران از ابتدای سال 2016 میلادی تاکنون، حدود 40 دلار و 60 سنت برای هر بشکه بوده؛ ضمن آنکه متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سنگین ایران از ابتدای سال میلادی تاکنون، ٣٨ دلار و ٦٨ سنت برای هر بشکه به ثبت رسیده است.

با وجود افزایش قیمت نفت ایران در طول چند هفته گذشته؛ اما کماکان یک شکاف قیمتی 10 تا 12 دلاری بین متوسط قیمت نفت صادراتی ایران در سال 2015 با سال 2016 میلادی وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود این شکاف قیمتی، در سال 2017 میلادی پر شود.

در همین حال، قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته مورد بررسی، به ٥١ دلار و ٩٤ سنت برای هر بشکه رسید که نسبت به هفته پیش از آن، یک دلار و ٢٥ سنت افزایش نشان می‌دهد. قیمت نفت خام دبلیو تی آی آمریکا در هفته منتهی به ١٦ دسامبر با ٩٦ سنت افزایش، ٥١ دلار و ٩٣ سنت برای هر بشکه معامله شد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال، با یک دلار و ١٦ سنت افزایش، ٥٣ دلار و 60 سنت برای هر بشکه معامله شد. قیمت نفت خام شاخص دوبی و عمان به ترتیب با یک دلار و ٤١ و یک دلار و ٣٤ سنت افزایش، به ٥٢ دلار و ٥٢ و ٥٣ دلار و ١٣ سنت برای هر بشکه رسید.

در کنار آثار روانی توافق اوپک و غیر اوپک، کاهش حجم ذخایر نفت خام ایالات متحده آمریکا نیز، یکی از دیگر عوامل جهش قیمت نفت خام در طول یک هفته گذشته تاکنون به شمار می‌رود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا هم با انتشار گزارشی، اعلام کرد: سطح ذخیره‌سازی نفت خام این کشور برای چهارمین هفته پیاپی با کاهش روبرو شد. سطح ذخیره‌سازی تجاری نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ٩ دسامبر، با دو میلیون و ٥٦٣ هزار بشکه کاهش، به ٤٨٣,١٩٣ میلیون بشکه تنزل یافت.

برچسب ها