عصر خودرو

بانک های مرکزی قدرت مانور خود را از دست داده اند؟

نتیجه ۸ سال سیاست های پولی انبساطی

عصر بازار- پنجاه بانک مرکزی بزرگ جهان از سال ۲۰۰۸ تا کنون، در مجموع ۶۹۰ بار نرخ های بهره را کاهش داده اند یعنی در هر سه روز کاری، یک بار نرخ بهره در یک جای جهان پایین آورده شده است.

نتیجه ۸ سال سیاست های پولی انبساطی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، این اقدامات برای کمک به رونق اقتصاد و غلبه بر ضعف ها انجام شده و اکنون تحلیلگران می گویند بانک های مرکزی بزودی، دیگر ابزاری برای کمک به اقتصادها ندارند.

تحلیلگران بانک جی پی مورگان می گویند اقداماتی که در چند سال اخیر یعنی از زمان اعلام ورشکستگی بانک لمان برادرز آمریکا (در سال 2008) انجام شده نتوانسته به رونق پایدار و مناسب اقتصاد جهان منجر شود و اکنون بانک های مرکزی قدرت مانور خود را از دست داده اند.

برای مثال، بانک مرکزی ژاپن در حال حاضر 45 درصد اوراق قرضه دولت را در تملک دارد و جزء 10 سهامدار بزرگ 90 درصد شرکت های بورسی این کشور است. این نهاد مدتی است مجبور شده از نرخ های منفی بهره برای کمک به رونق اقتصاد استفاده کند و اکنون ابزار دیگری برای رسیدن به هدف خود در اختیار ندارد.

بازارهای مختلف در سال های اخیر تحت تاثیر اقدامات بانک های مرکزی بوده اند و از این پس نیز همین وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. حال سوال این است که آیا در آینده سیاست های انبساطی پولی بانک های مرکزی می تواند به رشد اقتصاد منجر شود.

در واقع از این پس بانک های مرکزی یا باید به خرید اوراق قرضه و تزریق نقدینگی به اقتصاد ادامه دهند یا نرخ های بهره را پایین آورند. این دو سیاست در سال های اخیر استفاده شده و نتیجه مورد نظر را در پی نداشته است.

بانک مرکزی آمریکا پایان سال گذشته میلادی و هفته قبل نرخ های بهره را بالا برد و قصد دارد سال آینده میلادی 3 بار دیگر نرخ ها را بالا ببرد. بانک مرکزی اروپا در دو سال اخیر به خرید اوراق قرضه پرداخته و قصد دارد سه ماه دیگر این برنامه را کنار گذارد. بانک های مرکزی دیگر به برنامه های حمایتی خود ادامه می دهند زیرا رشد اقتصاد به سطح مورد نظر و مناسب نرسیده است.

هشت سال پیش، بانک لمان برادرز آمریکا اعلام ورشکستگی کرد و در این سال ها به رغم اقداماتی که انجام شده نه وضعیت بانک ها بهبود قابل ملاحظه پیدا کرده و نه نرخ رشد اقتصادها بالا رفته است. با آنکه تزریق نقدینگی به اقتصادها به پایان رکود اقتصادی منجر شده اما نرخ های پایین بهره از سوددهی بانک ها کاسته است. البته رویدادهایی نظیر جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سبب شده روند استقرار ثبات در نظام مالی و بانکی کند شود.

سوال مهم این است که آیا شرایط به دوران قبل از اعلام ورشکستگی بانک لمان برادرز بازخواهد گشت؟ در شرایط کنونی پاسخ این سوال منفی است. طی سال های اخیر سیاست های پولی بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته و از سیاست های مالی استفاده نشده است. در نتیجه اکنون هزینه اعتبارات پایین است و نرخ رشد اقتصاد افزایش نیافته است.

هشت سال پیش که بانک لمان برادرز اعلام ورشکستگی کرد وحشت بازارهای مالی را فراگرفت اما امروز دیگر خطر رکود اقتصاد جهان را تهدید نمی کند و وضعیت بهتر شده است اما بانک های مرکزی دیگر نمی توانند به اجرای سیاست های حمایتی پولی ادامه دهند و لازم است در سیاست های حمایتی تجدید نظر شود.

برچسب ها