عصر خودرو

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

عصر بازار- در معاملات کم رونق پیش از کریسمس، قیمت نفت خام آمریکا درپایان معاملات هفتگی دیروز به بالاترین رقم ۱۷ ماه گذشته رسید، هرچند که با توجه به انتظار بازار برای مشاهده چگونگی آغاز کاهش تولید اوپک افزایش قیمت چندانی در بازار رخ نداد.

قیمت جهانی نفت افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در معاملات کم رونق پیش از کریسمس و تعطیلات سال نوی میلادی، قیمت نفت خام آمریکا در پایان معاملات هفتگی دیروز به بالاترین رقم 17 ماه گذشته رسید، هرچند که با توجه به انتظار بازار برای مشاهده چگونگی آغاز کاهش تولید اوپک و سایر تولید کنندگان، قیمت نفت افزایش قابل توجهی نداشت.

به رغم رسیدن قیمت نفت خام آمریکا به بالاترین رقم 17 ماه گذشته، قیمت ها در روز جمعه تغییر زیادی را شاهد نبود. دیروز به مناسبت فرا رسیدن بازار کریسمس بازارها اندکی زودتر تعطیل شد.
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات دیروز با 11 سنت، معادل 0.2 درصد افزایش به 55 دلار و 16 سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز با افزایشی 7 سنتی، معادل 0.1 درصدی این هفته را با قیمت 53 دلار و 2 سنتی به پایان برد که بالاترین رقم از جولای 2015 تاکنون بود.
قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای پنجمین هفته در طی 6 هفته گذشته افزایش یافت و حدود 22 درصد نسبت به اواسط ماه نوامبر رشد داشت. به عقیده تحلیلگران این افزایش قیمت عمدتا ناشی از توافق اوپک برای کاهش تولید بوده است.
فیل دیویس، تحلیلگر بازار نفت گفت: «بازار در روز جمعه کم رونق بود و حجم معاملات و نوسان قیمت چندان قابل توجه نبود.»
در حالی که تولید کنندگان مهم عضو اوپک نظیر عربستان و عراق به مشتریان خود گفته اند که در راستای توافق اوپک عرضه نفت خود را کاهش خواهند داد، لیبی و نیجریه از کاهش تولید مستثنی شده اند. شرکت ملی نفت لیبی قرار است در طی 3 ماه گذشته 270 هزار بشکه در روز به تولید نفت خود اضافه کند.
عامل دیگری که به عقیده تحلیلگران می تواند بر بازارها تاثیر بگذارد، اعلام دولت عربستان مبنی بر افزایش قیمت سوخت به دلیل کاهش یارانه های دولتی است. این اقدام می تواند مصرف داخلی نفت عربستان را کاهش دهد و بدین ترتیب نفت بیشتری برای صادرات باقی بماند.

برچسب ها