عصر خودرو

موسسه وود مکنزی پیش بینی کرد

افزایش تولید نفت ایران به ۵.۷ میلیون بشکه در روز تا ۲۰۲۵

عصر بازار- موسسه وود مکنزی پیش بینی کرد ایران تا سال ۲۰۲۰ در قالب قراردادهای جدید بین ۲ تا ۱۳ میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش بالادستی جذب کند و تولید نفت ایران تا سال ۲۰۲۵ به ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسد.

افزایش تولید نفت ایران به ۵.۷ میلیون بشکه در روز تا ۲۰۲۵
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در حالی که ایران قصد دارد کار واگذاری 49 پروژه نفت و گاز به سرمایه گذاران خارجی را بر اساس مدل جدید قراردادهای انرژی آغاز کند و تا سال 2020 حداقل 80 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب نماید، موسسه انگلیسی وود مکنزی معتقد است این رقم بسیار کمتر از پیش بینی های ایران خواهد بود.

ایران کلیات قراردادهای جدید نفت و گاز خود را در نوامبر 2015 اعلام کرده و 49 پروژه بالادستی نفت و گاز را به خارجی ها پیشنهاد نموده است. ایران قصد دارد در اوایل سال 2017 مناقصه مربوط به این پروژه ها را برگزار نماید.
در مدل جدید قراردادهای نفت و گاز، حاکمیت ایران بر ذخایر هیدروکربنی اش حفظ می شود اما در عین حال تمام هزینه های مستقیم و غیر مستقیم پرداخت می گردد و هزینه های تامین مالی و عملیاتی پروژه ها بستگی به اختصاص بخشی (حداکثر 50 درصد) از تولیدات یا عایدات بر مبنای قیمت روز فروش نفت خواهد داشت.
همایون فلکشاهی، تحلیلگر پروژه های بالادستی خاورمیانه در موسسه وود مکنزی گفت: «ما انتظار نداریم که سرمایه قابل توجهی در سال 2017 وارد بخش بالادستی ایران شود. اما در این سال چند قرارداد مهم در کشور امضا خواهد شد که مهمترین آنها مربوط به فاز 11 پارس جنوبی، آزادگان جنوبی و فرزاد ب خواهد بود.»
وی افزود: «ما معتقدیم در فاصله سال های 2017 و 2020 (و خود 2020) ایران قادر خواهد بود در قالب قراردادهای جدید بین 2 تا 13 میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش بالادستی جذب کند.»
فلکشاهی افزود: «ما معتقدیم تولید نفت ایران که شامل میعانات نیز می شود تا سال 2025 به نزدیکی 5.7 میلیون بشکه در روز خواهد رسید، نه تا سال 2021...بر اساس پیش بینی ما تولید نفت خام ایران تا سال 2021 به 4.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید، البته اگر ایران بتواند قراردادهای بیشتری منعقد کند، رقم تولید بالاتر خواهد بود.»
«میزان فروش گاز تولیدی ایران تا سال 2021 ممکن است به نزدیکی 23 میلیارد فوت مکعب در روز خواهد رسید که البته این بستگی به یافتن بازارهای جدید دارد. تولید ناخالص گاز ایران (که شامل گاز مجددا تزریق شده وگاز سوزانده شده است) ممکن است به نزدیکی 35 میلیارد فوت مکعب در روز برسد.»

برچسب ها