عصر خودرو

بیانه وزارت راه و شهرسازی در پی امضای قرارداد نهایی با ایرباس؛

قرارداد بوئینگ و ایرباس ظرفیت بهبود جایگاه ایران در اقتصاد جهانی را داراست

عصر بازار- وزارت راه و شهرسازی در بیانیه‌ای عنوان کرد که امضای قرارداد نهایی خرید ۱۰۰ فروند هواپیما از شرکت ایرباس در کنار خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ، بی‌گمان ظرفیت اثرگذاری جدی بر صنعت حمل‌ونقل هوایی، توسعه ملی و بهبود جایگاه ایران در سطح اقتصاد جهانی را دارا است.

قرارداد بوئینگ و ایرباس ظرفیت بهبود جایگاه ایران در اقتصاد جهانی را داراست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در پی امضای قرارداد نهایی خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس توسط وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه بیانیه‌ای به امضای عباس آخوندی به این شرح صادر کرد:

روز گذشته شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) قرارداد نهایی خرید 100 فروند هواپیمای میان‌برد و دوربرد را با شرکت ایرباس به صورت اجاره به شرط تملیک منعقد نمود.
قطعا این اقدام در کنار خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ، تاریخی‌ترین اقدام در تاریخ صنعت هوانوردی و از آن فراتر اقتصاد ملی ایران است. بی‌گمان این قراردادها ظرفیت اثرگذاری جدی بر صنعت حمل و نقل هوایی، گردشگری، توسعه ملی و بهبود جایگاه ایران در سطح اقتصاد جهانی دارند. فزون‌تر آن‌که، این تدبیر گامی مؤثر در توسعه و پایداری امنیت ایران، هم‌چنین منطقه و جهان است.
این قراردادها که در این سطح گسترده پس از 41 سال بین "هما" و بوئینگ و "هما" و ایرباس امضاء شدند، یک پیام روشن برای جهان داشتند و آن این‌که، ایران مصمم است که سهم خود را از اقتصاد جهانی بازپس گیرد. ورود ایران به اقتصاد جهانی در این دوران، ورودی عزتمندانه و غرورآفرین و در خور تمدن‌ ایران‌شهری خواهد بود. دولت در کلیت خود و من و تمام همکارانم در وزارت راه و شهرسازی با همکاری تمام فعالان حرفه‌ای در بخش خصوصی به‌عنوان نیروهای ملی یک‌بار دیگر تلاش خواهیم کرد که جایگاه ایران را در منطقه و جهان در جهت ارتقاء، مورد بازخوانی قرار دهیم.
همه‌روزه هزاران ایرانی برای مقاصد تجاری، اداری، گردشگری، زیارتی و دیدارهای فامیلی به گوشه‌گوشه ایران و اقصاء نقاط جهان مسافرت می‌کنند. ایرانیان شایسته داشتن بهترین خطوط هواپیمایی در سطح منطقه و جهان هستند. آنان دوست دارند که این سفرها را با ناوگان ملی و خطوط هوایی ایرانی انجام دهند و  منفعتی که از این طریق حاصل می‌شود، موجب توسعه ایران عزیز شود. همه می‌دانند که تحریم‌های ظالمانه در کنار بی‎تدبیری‌ها موجب محرومیت طولانی‌مدت ایرانیان عزیز از این اولیه‌ترین خواسته‌ی آنها شده بود.
اینک این اولین گام در جهت پاسخ به این خواست ملی بود. من توجه دارم که در کنار آن، باید کل صنعت هوانوردی شامل خدمات فرودگاه‌ها و هوانوردی نیز به موازات هم مدرن شوند و ارتقاء پیدا کنند. در این ارتباط گام‎های مهمی برداشته شده‌است و اقدامات مؤثری صورت گرفته که به‌طور جداگانه به سمع و نظر مردم عزیز خواهد رسید.
نکته مهمی که در ارتباط به این دادوستد باید به مردم عزیز گوشزد کنم، نحوه‌ی گفت‌وگو و انجام توافق با طرف‌هایی است که رابطه‌ی رسمی با آنها برای مدتی حدود 40 ساله قطع شده بود، می‌باشد. پذیرش آنان برای تامین مالی مستقیم بخشی از هواپیماها در کنار تامین مالی الباقی قرارداد در سطح بازار مالی بین‌المللی و اعتماد به ظرفیت تجاری "هما" بدون اتکاء به تضامین رسمی دولت، افتخاری است برای ایران که هنوز این چنین در سطح جهان دارای اعتبار است.
برای رسیدن به اهداف پیش‌گفته، نکته مهم، فهم ما از تحولات جهانی و دیدن و گسترش روابط تجاری با  کسانی که علی‌رغم تمام این غوغاسالاری‌ها، در پیِ پایدار کردن منطق مبادله‌ی اقتصادی در یک فضای صلح‌آمیز جهانی در برابر منطق زورگویی، گردن‌کشی و استکباری هستند، اقدامی به‌موقع و نیز بسیار مهم است.
فعالان اقتصادی، بازرگانان و صنعت‌گران همواره هوادار این منطق بوده‌اند. آنان سیاست‌مداران را به سوی استقرار صلح و گسترش آن و کاهش هزینه‌ی مبادلات بین‌المللی دعوت می‌کنند. در این میان فعالان صنعت حمل و نقل به دلیل فهم ژرفی که از ارتباطات دارند، همواره پیشتاز بوده و هستند.
این بار نیز امضاءکنندگان این قراردادها این علامت را به جهان می‌دهند که ما پشتیبان صلح، آرامش، امنیت و توسعه روابط انسان‌دوستانه و همچنین اقدام بر مبنای سیاست برد - برد هستیم. نکته‌ی حائز اهمیت و قابل‌توجه آن‌که این موفقیت‌ها در حالی به‌دست آمده‌اند که رژیم اسرائیل و نیروهای داعشی و پشتیبانان‌شان در منطقه سعی ‌داشتند و دارند که با جنگ‌افروزی‌های گسترده و دسیسه‌های مختلف مانع موفقیت‌های ما شوند. این اقدام نشان داد که این تدبیر یک راهکار مؤثر برای مقابله با توطئه‌های آنان و خنثی کردن آنها است و باز لازم به تاکید است که امضای این قراردادها در این شرایط که برنامه جامع اقدام مشترک در فضای سیاسی در مرحله تردید جدی قرار گرفته است، یک‌بار دیگر اهمیت حفاظت و مراقبت از دستاوردهای به‌دست آمده را گوشزد می‌کند.

ما امیدواریم علی‌رغم تغییر و تحول در دولت آمریکا که در آینده‌ی نزدیک ایجاد خواهد شد، این کشور همچنان به تعهدات خود پایبند باشد. فعالان اقتصادی در سطح جهان؛ به‌ویژه اروپائیان و آمریکائیان با امضاء این‌گونه قراردادها و ایجاد تعهد بلندمدت برای خودشان این خواسته را آشکارا بیان می‌دارند. هم‌چنان‌که مدیران بوئینگ و ایرباس اعلام داشته‌اند، تمام مراحل اخذ مجوزهای قانونی در مذاکرات و امضای این قراردادها ملحوظ شده‌اند. بنابراین، در هر دو قرارداد تعهد به مفاد آن‌ها برای طرفین الزامی است. ما امیدواریم این پختگی و مسئولیت‌پذیری در جامعه سیاسی آمریکا حاصل شده باشد که فضایی فراهم کنند که دنیا باور کند و جهان امیدوار باشد که با گفت‌وگو نیز می‌توان به صلح رسید.
به هر روی، این قراردادها اقداماتی تاریخی برای صنعت هوانوردی ایران هستند. ما اولین گام را برای نوسازی ناوگان هوایی برداشتیم. خرید 80 فروند هواپیمای بوئینگ و 100 فروند هواپیمای ایرباس و 20 فروند ATR که قرارداد آن به‌زودی تکمیل خواهد شد، نشان از عزم جدی ما برای نوسازی ناوگان هوایی ایران دارد. مبنای کار ما در این ارتباط استفاده از ظرفیت مزیت‌های نسبی ایران، افزایش قدرتِ رقابت‌پذیری در صنعت هوانوردی و بازپس‌گیری سهم ایران از صنعت حمل‌ونقل هوایی منطقه و جهان است.
برای حصول به این هدف، سیاست ما رقابت تجاری در سطح بین‌المللی از طریق افزایش کارایی و خدمت بهتر به مردم ایران و جهان، کسب رضایت آنان و تکمیل زنجیره‌ی ارزش این صنعت در ایران و جهان است.
میزان صندلی خریداری شده طی این قراردادها معادل 50 هزار  صندلی است که بیش از دو برابر تمام صندلی‌های ناوگان فعال موجود است. توجه داشته باشیم که سن ناوگان هواپیمایی ایران حدود 23 سال است. این بدین معنی است که اغلب آن‌ها یا سن بازنشستگی خود را طی کرده‌اند و یا به‌زودی به آن می‌رسند. بنابراین، باید توجه داشت که ظرف 10 سال آتی اکثریت مطلق آن‌ها باید از چرخه‌ی فعالیت خارج شوند. این گام نخست برای بازسازی ساختاری "هما" به‌عنوان هواپیمایی ملی و حامل پرچم ایران عزیز بود.
این شرکت باید خود را برای یک دوره‌ی جدید با سطح متمایزی از کارایی و خدمت‌رسانی به مشتریان آماده سازد. در آینده‌ی نزدیک، به منظور افزایش کارایی و  بهره‌وری از سرمایه‌های مادی و انسانی "هما"، ما آن را از حیث حقوقی و مالی نیز بازسازی ساختاری نموده و سهم آن را در بازار بورس اوراق بهادار ایران و یا حتی بازارهای بین‌المللی در صورت اخذ مجوزهای قانونی، عرضه خواهیم کرد.  
صرفا" طی این قراردادها در صنعت هوانوردی بیش از 20 هزار شغل شامل مشاغل فنی، خلبانی، مهمانداری، مهندسی و تعمیرات ایجاد خواهد شد. افزون بر این ده‌ها هزار شغل غیرمستقیم دیگر در حوزه‌های بازرگانی، گردشگری و خدمات وابسته به آن‌ها و هم‌چنین خدمات متعدد حمل‌ونقلی در مبدا و مقصد و در شهرهای دور دست ایران شکل خواهد گرفت.
در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوعات دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیرات و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری می‌شود. به گمان ما این راهکار بنیادین برای مقاوم‌کردن اقتصاد ایران در برابر تکانه‌های ملی و بین‌المللی است.
در پایان از زحمات مدیریت و تمام نیروهای کارشناسی، فنی، حقوقی و بازرگانی "هما" به‌ویژه جناب آقای  مهندس فرهاد پرورش و سازمان هواپیمایی کشوری به‌ویژه شخص جناب آقای مهندس علی عابدزاده و هم‌چنین قائم‌مقام خود در امور بین‌الملل جناب آقای دکتر اصغر فخریه کاشان، که این قراردادهای تاریخی را به ثمر رساندند، سپاس بگویم. هم‌چنین لازم می‌دانم از همکاری‌های مدیران ارشد و کارشناسان وزارت محترم امور خارجه، وزارت امور اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز صمیمانه تشکر داشته باشم. در نهایت باید از راهنمایی و پشتیبانی‌های شخص آقای رییس جمهور، جناب آقای دکتر روحانی که در تمام این فرآیند همراه ما بودند، سپاسگزاری نمایم. به امید توسعه و آبادانی ایران و سرافرازی جمهوری اسلامی ایران.

برچسب ها