عصر خودرو

آغاز همکاری دوباره پتروناس با ایران

وزیرصنعت مالزی: فرصت مناسب برای بازگشت به صنعت نفت ایران فراهم شد

عصر بازار- شرکت ملی نفت مالزی موسوم به 'پتروناس' با امضای یادداشت تفاهمی با شرکت ملی نفت ایران در حوزه مطالعه میادین نفتی آزادگان جنوبی و چشمه خوش، همکاری خود را پس از یک دوره وقفه با ایران آغاز کرد.

وزیرصنعت مالزی: فرصت مناسب برای بازگشت به صنعت نفت ایران فراهم شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، براساس این یادداشت تفاهم که روز چهارشنبه در تهران امضا شد، مطالعات مربوط به این دو حوزه نفتی در یک دوره 6 ماهه انجام می شود و قرار است این مطالعات تا پایان فصل دوم سال آینده میلادی به پایان برسد.
خبرگزاری رسمی مالزی (برناما) روز جمعه به نقل از 'انور طیب' مدیر عامل صنایع بالادستی پتروناس، اعلام کرد: از آنجایی که این یادداشت تفاهم گام مهمی برای هر دو طرف محسوب می شود، از شرکت ملی نفت ایران تشکر می کنیم.
وی با اشاره به اینکه ایران فرصتی برای رشد ما فراتر از حضور فعلی در عراق فراهم کرده است، گفت: پتروناس تجهیزات و متخصصان خود را به ایران انتقال خواهد داد و منتظر همکاری های موفقیت آمیز با شرکت ملی نفت ایران است.
'مصطفی محمد' وزیر صنعت و تجارت خارجی مالزی نیز پس از امضای این یادداشت تفاهم، گفت: هنگامی که آمریکا تحریم های اقتصادی علیه ایران اعمال کرد و در سال 1995 میلادی آن را به شرکت هایی که با ایران همکاری می کردند، توسعه داد، پتروناس مجبور به ترک این کشور شد.
وی گفت: اکنون که تحریم ها علیه ایران لغو شده، فرصت مناسبی برای بازگشت مجدد مالزی به صنعت نفت فراهم شده است.
'مصطفی محمد' گفت: پیش از اعمال تحریم ها علیه ایران، میزان همکاری بین شرکت ملی نفت ایران و پتروناس مربوط به فروش و صادرات نفت خام بوده و ایران به طور میانگین 50 تا 60 هزار بشکه نفت بر اساس قرارداد به مالزی می فروخت.
به گفته وی، یکی از قراردادهای مهم شرکت ملی نفت ایران با پتروناس پروژه توسعه فاز 11 پارس جنوبی بود که قرار بود با همکاری 'توتال' فرانسه و 'رپسول' اسپانیا تکمیل شود که این توافق به دلیل تحریم ها از پیشرفت بازماند.
با توجه به حضور نداشتن چندساله پتروناس در ایران به عنوان یکی از اصلی ترین بازارهای نفت و گاز جهان، می توان به اهمیت این یادداشت تفاهم برای دولت مالزی و همچنین وجود فرصت های سرمایه گذاری برای شرکت های خارجی در بازار ایران به ویژه در حوزه نفت و گاز پی برد.
با توجه به بازار نفت جهان و تاثیر آن بر وضعیت اقتصادی شرکت پتروناس که از ابتدای سال جاری تاکنون باعث تغییرات گسترده ای در این شرکت شده است، فرصت های همکاری با طرف های خارجی اکنون به مثابه سوپاپ اطمینانی جهت ادامه حیات اقتصادی شرکت ملی نفت مالزی محسوب می شود.
پتروناس به دلیل تاثیرات منفی نشات گرفته از کاهش بهای جهانی نفت در نخستین ماه سال جاری اعلام کرد هزینه های خود را در چهار سال آینده تا 12 میلیارد دلار کاهش می دهد، اگرچه این شرکت بر تداوم تلاش و تعهد خود بر سرمایه گذاری در پروژه های بلندمدت تاکید کرد.
نوسانات بازار نفت و همچنین از دست دادن بخشی از دارایی این شرکت باعث شد در مقایسه با دور مشابه سال گذشته میلادی، پتروناس در سه ماهه دوم امسال 86 درصد از سود خود را از دست بدهد و تنها به کسب 384 میلیون دلار سود رضایت دهد.
علاوه بر افت شدید این شرکت از نظر کسب درآمد، پتروناس همچنین نسبت به تعدیل نیروی انسانی نیز اقدام کرد.
اجرای سیاست تعدیل نیروهای متخصص این شرکت نفتی و همچنین از دست دادن بخش قابل توجهی از سود آن می تواند نشانه های یک سال نسبتا دشوار کاری برای پتروناس باشد.
به رغم یک سال دشوار کاری، در آخرین روزهای پایانی سال جاری میلادی امضاء یادداشت تفاهم با شرکت ملی نفت ایران، بخشی از بازار مستعدی که تا اواخر امسال پتروناس حساب چندانی روی آن باز نکرده بود، به امیدی برای توسعه این شرکت در سال های پیش رو تبدیل شد.

برچسب ها