عصر خودرو

بازی جدید واشنگتن برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت

فروش ذخایر راهبردی نفت آمریکا همزمان با کاهش تولید اوپک

عصر بازار- دولت آمریکا درست در زمانی ذخایر راهبردی نفت خود را به بازار عرضه می‌کند که اوپک در تلاش است در همان زمان یعنی ژانویه ۲۰۱۷ نفت مازاد را از بازار خارج کند.

فروش ذخایر راهبردی نفت آمریکا همزمان با کاهش تولید اوپک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، موسسه مشاوراتی «پوتن اند پارتنرز» در یادداشتی در روز پنج شنبه نوشت کاهش تولید اوپک با نخستین فروش نفت ذخایر راهبردی آمریکا در ماه ژانویه همزمان شده است.

«اگر تمامی فروش برنامه ریزی شده انجام شود، ذخایر راهبری آمریکا در سال های 2017 تا 2025 حدود 190 میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.» حجم کنونی ذخایر آمریکا 695 میلیون بشکه است.

پوتنن در ادامه آورده است هرچند این حجم اندک است اما «دولت آمریکا این نفت را زمانی به بازار اضافه می کند که اوپک در تلاش است تا آن را از بازار خارج کند.»

بر اساس این گزارش، کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت غیر اوپکی تصمیم گرفتند تا تولید نفت خود را از ابتدای ماه ژانویه 2017 به میزان روزانه 1.8 میلیون بشکه کاهش دهند تا به این وسیله از کاهش بیشتر قیمت نفت جلوگیری کنند.

پیش از این تصمیم رسانه‌های آمریکا از هیچ تلاشی برای ناموفق جلوه دادن نشست‌های اوپک و اینکه این کشورها به توافق نخواهند رسید، فرو گذار نکردند. پس از این تصمیم نیز تحلیل‌گران این رسانه‌ها پیوسته تحلیل می‌کنند که با کاهش عرضه تولیدکنندگان نفت، قیمت‌ها افزایش می یابد و تولیدکنندگان آمریکایی بار دیگر توانایی از سرگیری تولید نفت را پیدا خواهند کرد و با عرضه نفت آمریکا به بازار باز هم قیمت‌ها کاهش می یابد.

تولیدکنندگان آمریکایی نفت شیل به علت کاهش قیمت نفت، بسیاری از فعالیت‌های تولیدی خود را به علت مقرون به صرفه نبودن تولید متوقف کرده اند.

این درحالی است که به نظر نمی رسد افزایش قیمت‌های ناشی از کاهش تولید اوپک و غیراوپکی، بتواند آنقدرها برای شرکت‌های نفتی آمریکایی سود داشته باشد که حجم زیادی از نفت را در بازار سرازیر کنند.

از این رو دولت آمریکا گزینه دیگری را در نظر گرفته است؛ واشنگتن نخستین فروش ذخایر راهبردی خود را در ماه ژانویه، دقیقا زمانی که کاهش عرضه کشورهای عضو اوپک و غیراوپک آغاز می شود، قرار داده است.

این اقدام می‌تواند نفتی را که تولیدکنندگان نفت از بازار خارج می کنند دوباره به بازار باز گرداند و حتی اگر این کار را هم نکند، اثر روانی آن بر بازار می تواند جلوی افزایش قیمت‌ها که هدف اصلی تولیدکنندگان نفت است را بگیرد.

برچسب ها