عصر خودرو

در آخرین ماه از فصل پاییز به ثبت رسید؛

بازدهی ۴ درصدی آیفکس

عملکرد سبز بازارهای فرابورس ایران

عصر بازار- بازار فرابورس ایران آخرین ماه از فصل پاییز را با عملکرد رو به رشد نماگرهای خود و بازدهی ۴ درصدی شاخص کل پشت سر گذاشت.

بازدهی ۴ درصدی آیفکس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، طی آذرماه بالغ بر 5 هزار و 947 میلیون ورقه در 325 هزار دفعه در بازارها مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن 36 هزار و 163 میلیارد ریال بود. این ارقام در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد بیش از 100 درصدی حجم، 3 درصدی تعداد دفعات معاملات و 67 درصدی ارزش آن حکایت می‌کند. در مجموع ماه گذشته در 19 روز معاملاتی به طور متوسط روزانه 298 میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 813 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس مورد مبادله قرار گرفت.
شاخص فرابورس نیز ماه گذشته بازدهی 4 درصدی را در کارنامه عملکردی خود به ثبت رساند و با رشد 35 واحدی همراه شد. در این میان ارزش بازار در آخرین روز معاملاتی آذر به بیش از یک‌هزار میلیارد ریال رسید که افزایش حدود 4 درصدی را نسبت به روز انتهای ماه پیشین تجربه کرد.
در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس ماه گذشته بالغ بر 5 هزار و 842 میلیون سهم به ارزش 13 هزار و 845 میلیارد ریال معامله شد که بیشترین حجم و ارزش معاملاتی به بازار دوم اختصاص داشت.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز سرمایه‌گذاران شاهد دادوستد 105 میلیون ورقه به ارزش 22 هزار و 317 میلیارد ریال بودند. این ارقام در مقایسه با آذرماه سال 94 با رشد 40 درصدی ارزش و افت 46 درصدی حجم معاملات همراه بود.
بررسی نقل و انتقالات ابزارهای مالی نیز نشان می‌دهد اوراق بدهی با معامله 22 میلیون ورقه به ارزش 20 هزار و 655 میلیارد ریال، بهترین عملکرد را در مقایسه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق گواهی تسهیلات مسکن داشت. اوراق بدهی در آذر ماه با رشد بیش از 45 درصدی حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شد.
در همین حال رصد معاملات انجام شده در صنایع فرابورسی نیز حاکی از آن است گروه فلزات اساسی با معامله یک‌هزار و 898 میلیارد ریال، سهم 30 درصدی از ارزش معاملات خرد بازار سهام را در اختیار گرفته و در صدر سایر صنایع ایستاده است. پس از این گروه، پالایشی‌ها و محصولات شیمیایی با معامله 488 و 482 میلیارد ریال، سهم حدود 8 درصدی از ارزش معاملات در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه را در اختیار گرفتند و در جایگاه دوم و سوم صنایع فرابورسی ایستادند.
در آخرین روز معاملاتی این ماه به‌ترتیب بازارهای دوم، پایه، اوراق بدهی، بازار اول، اوراق تسهیلات مسکن و ETFها نیز بیشترین ارزش بازار را در فرابورس ایران به نام خود ثبت کردند.
مهمترین رویدادهای آذرماه فرابورس ایران
به موازات نقل و انتقالات صورت گرفته در بازارهای فرابورس ایران شاهد قطعیت چند معامله عمده سهام و گشایش نماد اسناد خزانه اسلامی کوتاه‌مدت با نماد «سخا1» بودیم.
بر این اساس در تاریخ 24 آذرماه «سخا1» در بازار ابزارهای نوین مالی با قیمت 985 هزار و 500 ریال با تاریخ سررسید 19 دی ماه گشایش یافت. در تاریخ یکم و چهاردهم آذرماه نیز به ترتیب معامله 8.13 و 4.06 درصد از سهام غیرمدیریتی گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران قطعیت یافت و در تاریخ بیست و هشتم این ماه نیز 40 درصد از سهام کنترلی شرکت ریل پرداز سیر با ارزش کل معامله یک‌هزار و 120 میلیارد ریال انجام شد.

برچسب ها