عصر خودرو

مدیرعامل کارگزاری بانک ملت:

صندوق طلا در راه است

عصر بازار- مدیرعامل کارگزاری بانک ملت گفت: یکی از بزرگترین معضلات ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها، پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز است؛ از این رو ارز مهم‌ترین مقوله‌ای است که پس از سکه طلا می‌تواند برای معاملات اختیار انتخاب شود. بنابراین باید در آینده نزدیک منتظر معاملات مشتقه از جمله آتی و اختیار معامله ارز در بورس کالای ایران باشیم.

صندوق طلا در راه است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷:۰۰

به  گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، عباس نیکچری با بیان اینکه راه‌اندازی معاملات اختیار معامله برای سکه طلا به تازگی در بورس کالای ایران شروع شده و مورد استقبال معامله گران قرار گرفته است، اظهار کرد: این معاملات در گام اول، به صورت اختیار خرید، برای سکه طلا و به روش اروپایی انجام می‌شود. همچنین با توجه به اینکه معاملات آتی سکه پیش از این مورد استقبال فعالان بوده است، معاملات اختیار نیز مکملی برای آن در بورس کالای ایران است و می‌تواند کمک شایانی جهت رسیدن به اهداف این بورس باشد. فعالان بازار سکه از این پس، می‌توانند با استفاده از این ابزار جدید، ریسک افزایش یا کاهش قیمت سکه را  پوشش دهند و خطر نوسانات قیمتی در بازار را مدیریت کنند.

وی در ادامه به میزان استقبال بازار از معاملات اختیار سکه طلا اشاره و اظهار کرد: با تسهیلاتی که این معاملات برای فعالان دارد، معاملات اختیار سکه با استقبال مناسبی از سوی اهالی بازار شده است.

به گفته نیکچری، سرمایه‌گذاری روی سکه طلا از قدیم در ایران رایج بوده است. اما این سرمایه‌گذاری هیچگاه با روش اصولی انجام نمی شد تا اینکه از سال 1387 معاملات قراردادهای آتی سکه، از اواخر سال 1394 معاملات گواهی سپرده سکه و به تازگی قرارداد اختیار معامله سکه راه اندازی شد و به این ترتیب بورس کالا فرصتی را فراهم کرده تا با کاهش ریسک‌های موجود، سرمایه‌گذاری روی این محصول جذاب، به شکل اصولی آن انجام شود. 

عضو هیات مدیره بورس کالای ایران، گام بعدی بورس کالا را راه‌اندازی صندوق‌های طلا عنوان و اضافه کرد: صندوق‌های طلا مکمل معاملات اختیار هستند و می‌توانند اصلی‌ترین مشتری‌ این معاملات باشند. همچنین با توجه به اینکه در معاملات آتی سکه زمینه سرمایه‌گذاری روی طلا مهیا شده، این معاملات در مقایسه با مدت مشابه سال پیش 150 درصد رشد داشته و 39 درصد معاملات بورس کالای ایران را تشکیل می‌دهد، با همه این تفاسیر به نظر می‌رسد، انتخاب سکه طلا برای راه‌اندازی معاملات اختیار، انتخابی بسیار مناسب و به جایی بوده است.

مدیرعامل کارگزاری بانک ملت در رابطه با برنامه‌های آتی بورس کالای ایران برای معاملات اختیار نیز گفت: یکی از بزرگترین معضلات ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی‌ها، پوشش ریسک نرخ ارز است. از این رو، ارز مهم ترین مقوله ای است که پس از سکه طلا می‌تواند برای معاملات اختیار انتخاب شود. در این راستا، با توجه به آمادگی و تجربه بورس کالای ایران در بازار مشتقه، باید در آینده نزدیک منتظر معاملات اختیار معامله برای ارز در این بورس باشیم.

نیکچری در پایان به عملکرد بورس کالای ایران در زمینه توسعه ابزارهای مالی اشاره و بیان کرد: بورس کالای ایران با همه موانعی که دارد، علاوه بر توسعه بازار فیزیکی در مسیر طراحی و گسترش ابزارهای مالی قرار گرفته به طوریکه تامین مالی صنایع، اجرای طرح قیمت تضمینی جو و ذرت کل کشور، شناسنامه دار کردن کشاورزان و پرداخت پول آنها در مدتی کوتاه از مزایای توسعه ابزارهایی همچون سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده کالایی در بورس کالا به شمار می رود.

برچسب ها