عصر خودرو

در گفت‌وگو با مجری طرح گندم مطرح شد

پیشنهاد افزایش ۹درصدی نرخ خرید تضمینی گندم

عصر بازار- مجری طرح گندم با اشاره به عدم ابلاغ رسمی قیمت تضمینی گندم به وزارت جهاد کشاورزی، گفت: پبشنهاد وزارت جهاد افزایش حدود ۹ درصدی بوده که امیدواریم محقق شود.

پیشنهاد افزایش ۹درصدی نرخ خرید تضمینی گندم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، کوبیدن به طبل اعلام نرخ‌های خرید تضمینی قبل از شروع سال زراعی دیگر فایده‌ای ندارد، حال که کار از کار گذشته و سه ماه از زمان اعلام قانونی آن سپری شده، حداقل کاری که باید دولت انجام می داد جلب رضایت کشاورزان در تعیین قیمت‌ها است، اما این نیز محقق نشد زیرا پس از این تأخیر طولانی، نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی 19 آذر ماه قیمت جدید تضمینی گندم را با دو درصد افزایش نسبت به سال گذشته 1300 تومان اعلام کرد. این کار موجب نارضایتی کشاورزان شد زیرا این قیمت شاید هزینه‌های تولید کشاورز را هم پوشش ندهد.

بر اساس این گزارش، درست است نرخ تضمینی گندم آن هم توسط این مقام مسئول در رسانه‌ها اعلام شد اما هنوز تکلیف نرخ تضمینی سایر محصولات مشخص نیست. با توجه به خودکفایی گندم، شاید درست این بود که نرخ تضمینی گندم در سال جاری نیز به نحوی تعیین می شد که مشوق کشاورزان برای تولید بیشتر و تداوم خودکفایی در این کالای استراتژیک باشد.

در همین راستا برای پیگیری بیشتر از وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه آیا اقدامی برای افزایش قیمت تضمینی گندم شده است یا خیر، با مجری طرح گندم گفتگو کردیم. اسماعیل اسفندیاری اظهار داشت: هنوز چیزی به صورت رسمی به وزرات جهاد کشاورزی ابلاغ نشده که بخواهیم نسبت به آن اعتراض کنیم زیرا معمولا لیستی از قیمت تضمینی همه محصولات با هم ابلاغ می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در زمان مقرر یعنی مرداد ماه قیمت پیشنهادی خود را به دولت اعلام کرد، گفت: قیمتی که پیشنهاد شد با افزایش حدود 9 درصدی نسبت به سال گذشته بوده است که امیدواریم این پیشنهاد احرایی شود. زیرا معتقدیم رعایت حقوق کشاورز یک اصل مهم و موثر در تولید است و باید قیمت آن به نحوی تعیین شود که پوشش دهنده فضای اقتصادی و قانون و تورم باشد.

مجری طرح گندم در پاسخ به این سؤال که آیا دلیل اعلام نرخ تضمینی پایین برای گندم محدودیت های مالی است، گفت: اگر محدودیت مالی وجود دارد باید در همه بخش‌ها باشد نه اینکه کشاورز تنها مشمول این قضیه شود،زیرا در فضای اقتصادی فعلی با تورم حدود 8 درصدی قیمت‌ها نیز باید این تورم را پوشش دهد. اگر هزینه هم وجود دارد باید از مصرف کننده از طریق صرفه‌جویی و کاهش ضایعات، دریافت شود.

بر اساس این گزارش، نرخ خرید تضمینی گندم معمولی رد سال زراعی گذشته 1270 تومان و 5 ریال بوده است که طبق اعلام جدید دولت با دو درصد افزایش به 1300 تومان رسیده است. حال اگر افزایش 9 درصدی تایید و اعلام شود، نرخ جدید خرید تضمینی گندم به 1385 تومان افزایش خواهد یافت.

برچسب ها