عصر خودرو

وام ۸۰۰ میلیون دلار بانک جهانی برای دو شرکت‌ آذربایجان و ترکیه‌

عصر بازار- بانک جهانی پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به هر کدام از دو شرکت «بوتاش» ترکیه برای پروژه خط لوله گاز ترانس آناتولی «تاناپ» و «SGC» جمهوری آذربایجان برای اجرای پروژه کریدور گاز جنوبی این کشور را تصویب کرد.

وام ۸۰۰ میلیون دلار بانک جهانی برای دو شرکت‌ آذربایجان و ترکیه‌
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، هیئت مدیره بانک جهانی پرداخت وام 400 میلیون دلاری به شرکت سهامی عام حمل و نقل نفت ترکیه «بوتاش» برای پروژه خط لوله گاز ترانس آناتولی «تاناپ» و وامی به همین مبلغ را به شرکت جمهوری آذربایجان «SGC» برای اجرای پروژه کریدور گاز جنوبی این کشور را تصویب کرد.

بر اساس بیانیه از بانک جهانی در نشست دیروز هیئت مدیره این بانک وام و شرایط پرداخت آن برای پروژه خط لوله گاز ترانس آناتولی «تاناپ» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در نتیجه این نشست هیئت مدیره بانک جهانی پرداخت وام 400 میلیون دلاری به شرکت سهامی عام حمل و نقل نفت ترکیه «بوتاش» برای پروژه خط لوله گاز ترانس آناتولی «تاناپ» تصمیم گرفت. مدت پرداخت این وام 24 سال و 5 سال این مدت نیز بدون پرداخت قسط خواهد بود.

همچنین در این نشست وام 400 میلیون دلاری به شرکت جمهوری آذربایجان «SGC» برای اجرای پروژه کریدور گاز جنوبی این کشور نیز تصویب شد. «SGC» این وام را به مدت 30 سال که 5 سال آن بدون پرداخت اقساط خواهد بود، پس خواهد داد.

سالتوک دوزیول، مدیر پروژه خط لوله گاز ترانس آناتولی «تاناپ» هفته گذشته در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده بود که هزینه این پروژه حدود 8.5 میلیارد دلار خواهد بود.

جمهوری آذربایجان از سال 2018 توسط خط لوله ترانس آناتولی سالانه 6 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر خواهد کرد. از سال 2020 نیز توسط این خط لوله سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز این کشور به اروپا انتقال خواهد یافت.

گفتنی است که شرکت انرژی «سوکار» جمهوری آذربایجان 58%، بوتاش ترکیه 30 درصد و بریتیش پترولیوم نیز 12% از سهام پروژه را در اختیار دارند.

برچسب ها