عصر خودرو

بورس کالا به شفاف شدن بازار کمک می کند

عصر بازار- کشف قیمت واقعی محصولات پتروشیمی در بورس کالا در تقابل عرضه و تقاضا، اقتصاد کشور را از رانت و چندگانگی نجات می دهد.

بورس کالا به شفاف شدن بازار کمک می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از شاتا، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: معامله محصولات متنوع پتروشیمی در بورس کالای ایران نشان داده که بازار شفاف شده و از رانت و چندگانگی نجات پیدا کرده است و باید گفت که خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا در شرائط کنونی اقتصاد ایران مطلوب نیست.

    رضا علیزاده افزود: نقش و کارکرد بورس کالا، شفافیت معامله هاست و وجود آن برای تولیدکنندگان ضروری به نظر می رسد. اما برخی مقامهای دولتی و بخش خصوصی اصرار بر خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا دارند و این امر در صورت تحقق، پیامدهای جبران ناپذیری خواهد داشت.

    وی با تاکید بر این که بازار نیازمند عملکردی شفاف است گفت: تجربه نشان داده که بورس کالا روند پنهان معامله محصولات پتروشیمی را که در گذشته  انجام می شدحذف کرده، به طوری که همه بازیگران بازار پتروشیمی شرائط مساوی را در بورس کالا تجربه می کنند و این بورس به محلی مطمئن برای معامله انواع محصولات پتروشیمی و پالایشی بدل شده است.

    کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: فروشهای اعتباری و سلف می تواند به افزایش تقاضا در بازار پتروشیمی کمک کند و به نظر می رسد با توجه به برداشتن سقف خرید ماهانه، عرضه کنندگان نیز برای افزایش عرضه های خود تمایل بیشتری داشته باشند.

    علیزاده با اشاره به این که خروج محصولات پتروشیمی می تواند بازار محصولات انحصاری را با چالشهای مختلفی مواجه کند، گفت: بازار محصولات پتروشیمی نیازمند نظارت از سوی همه متولیان امر است و خروج این گروه از محصولات از بورس کالای ایران لطمات جبران ناپذیری به صنعت پتروشیمی وارد خواهد کرد.

    وی افزود: اطمینان دوطرف معامله از کیفیت و نقل و انتقال وجوه، دو فاکتور مهم برای فعالان بازارهای کالایی است که در بورس کالا دقیق تر، سریعتر و حرفه ای تر از بازار آزاد انجام می شود. اما در بازار آزاد همیشه یکی از دغدغه های دوطرف معامله، اجرای کامل تعهدات بوده که این موارد در بورس کالا به راحتی قابل پیگیری است و در این راستا معامله  محصولات پتروشیمی در یک سال گذشته با شفافیت بسیار خوبی انجام شده و بازار به تعادل رسیده است.

    برچسب ها