عصر خودرو

نفت جهانی از صعود ایستاد

عصر بازار- نفت جهانی در معاملات آسیایی اندک روز پنج شنبه تحت تاثیر افزایش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته و اقدام لیبی برای افزایش تولید در چند ماه آینده، کاهش پیدا کرد.

نفت جهانی از صعود ایستاد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، با این همه کاهش قیمت نفت به دلیل ضعیفتر شدن دلار و خوش بینی نسبت به تاثیر اجرای توافق فریز تولید بر حذف عرضه اضافی در بازار جهانی، محدود بود.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در بازار نیویورک با پنج سنت کاهش، به 52.44 دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه 81 سنت یا 1.5 درصد کاهش یافت و در 52.49 دلار در هر بشکه بسته شد.

نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، چهار سنت اُفت کرد و در 54.42 دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه 89 سنت یا 1.6 درصد کاهش یافت و در 54.46 دلار در هر بشکه بسته شد.

شاخص دلار آمریکا که این ارز را در برابر سبدی از شش ارز رقیب می سنجد، بدنبال سودگیری معامله گران از رشد چشمگیر اخیر، عقب نشینی کرده است. ضعیفتر شدن دلار کالاهایی مانند نفت که به این ارز قیمت گذاری می‌شوند را برای دارندگان سایر ارزها ارزانتر می‌کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اواخر روز چهارشنبه اعلام کرد ذخایر داخلی نفت خام به میزان 2.26 میلیون بشکه در هفته منتهی به 16 دسامبر افزایش یافته است در حالیکه تحلیلگران کاهش ذخایر به میزان 2.3 میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند. همچنین این آمار برخلاف گزارش موسسه امریکن پترولیوم بود که روز سه شنبه اعلام کرده بود ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 16 دسامبر، 4.1 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است.

در این بین، شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد امیدوار است 270 هزار بشکه در روز به تولید ملی اضافه کند. این شرکت روز سه شنبه تایید کرد که خطوط لوله از دو میدان نفتی بازگشایی شده‌اند. لیبی اخیرا تولیدش را دو برابر کرده و به 600 هزار بشکه رسانده است، اما تحلیلگران می‌گویند این کشور از ظرفیت تولید حداکثر 1.2 میلیون بشکه در روز برخوردار است.

بر اساس گزارش رویترز، اما خوش بینی نسبت به توافق میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک برای کاهش مجموعا 1.8 میلیون بشکه تولید روزانه، مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها شده است.

به گفته تحلیلگران مورگان استنلی، بهترین سناریو این است که عربستان تولیدش را به 9.5 میلیون بشکه در روز کاهش دهد، در حالیکه لیبی و نیجریه موفق نشوند تولیدشان را به بالای سطح کنونی افزایش دهند. این بانک پیش بینی می کند تولید اوپک در ژانویه به حدود 33 میلیون بشکه در روز می‌رسد که از نظر بازار مثبت خواهد بود.

برچسب ها