عصر خودرو

شیب ملایم قیمت نفت در روزهای پایانی ۲۰۱۶

عصر بازار- روز سه‌شنبه قیمت نفت در آستانه انتشار گزارش جدید ذخایر نفت‌خام امریکا، برای سومین دور متوالی شاهد افزایش قیمت بود.

شیب ملایم قیمت نفت در روزهای پایانی ۲۰۱۶
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تعادل، روز گذشته قیمت نفت WTI با افزایش 24سنتی برای تحویل در ماه فوریه به سطح 53دلار و 30سنت در هر بشکه رسید. از سویی قیمت معاملات نفت WTI  برای تحویل در ماه ژانویه که سررسید آنها در روز سه‌شنبه است با افزایش 11سنتی به 52.23دلار برای هر بشکه رسید.

 همچنین قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه نیز با افزایش 43سنتی در بورس لندن به 55.35دلار در هر بشکه رسید. به نظر می‌رسد که با نزدیک‌تر شدن به روزهای پایانی سال شاهد کاهش تب‌وتاب معامله‌گران در بازارها هستیم و حجم معاملات در فصل منتهی به ماه دسامبر سبک‌تر شده است.   فواد رزاق‌زاده‌ تحلیلگر بازار بورس فارکس در این رابطه معتقد است: «حرکت بازار به سمت تعادل قیمت‌ها تحت‌تاثیر توافق ماه گذشته اوپک، بر سر کاهش 1.2میلیون بشکه‌یی و رسید به سقف تولید 32میلیون و 500هزار بشکه در روز است.»
وی همچنین اظهار داشت: «در حال حاضر که وضعیت بازار رو به بهبود است پیش‌بینی‌ها به سمت افزایش قیمت‌ها در سال آینده سوق پیدا کرده‌‌اند. اما برای مشاهده عکس‌العمل بازار نسبت به این دست پیش‌بینی‌ها باید منتظر ماند و تماشا کرد.» این درحالی است که تردیدها درباره توافق اعضای اوپک و غیراوپکی‌ها برای حفظ صادرات محدودشان، بر تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری افزوده است.
طارق ظهیر‌ مدیر یکی از اعضای شرکت سرمایه‌گذاری و مشاوره Tyche معتقد است که قیمت نفت WTI در معاملات آتی بین محدوده 50دلار تا 55دلار مبادله خواهد شد. وی معتقد است که این بازه قیمتی تا زمانی که بازار شاهد نشانه‌های بیشتری از عملیاتی شدن توافق اوپکی‌ها باشد، ادامه خواهد داشت.  وی در رابطه با این پرسش که «آیا این توافق، عملی خواهد شد؟» می‌افزاید: «شما باید ببینید در ماه ژانویه چه روی می‌دهد.» اشاره وی به آغاز اجرایی شدن توافق کاهش تولید کشورهای بزرگ تولید‌کننده نفت در نخستین ماه سال جدید میلادی است.
ظهیر معتقد است که با نگاهی به آینده، درمی‌یابیم که بازار به هرگونه علامتی که نشان از تغییرات در سطح تولید داشته ‌باشد، حساس خواهد بود و به هر گونه نشانه‌یی که دال بر تولید نفت خارج از کنترل تولیدکنندگان باشد عکس‌العملی منفی نشان خواهد داد.
تیم ایوانس تحلیلگر انرژی بانک امریکایی سیتی‌گروپ نیز بیان می‌دارد: «انتظارات حاکی از آن است که تا هفته گذشته ذخایر نفت خام تجاری امریکا در حدود 2 تا 3میلیون بشکه کاهش یافته که مشابه کاهش 2میلیون و 600بشکه‌یی پیشین در این ذخایر است.» شرط برنت: در همین حال، تحلیلگران کامرزبانک روز سه‌شنبه به مشتریان خود خبر دادند که سفته‌بازان، اقدام به افزایش پوزیشن درازمدت خود با افزایش 22.600واحدی قراردادهای معاملاتی نفت کرده‌اند و بدین‌ترتیب در هفته منتهی به 13دسامبر تعداد قراردادهای معاملات نفت به 451هزار و 500عدد رسیده است.
کامرزبانک همچنین گزارش می‌دهد که در کوتاه‌مدت، افزایش قیمت توسط سفته‌بازان انجام می‌شود و از این‌رو ریسک اصلاح و کاهش قیمت‌ها براثر کاهش کمتر از انتظار تولید نفت وجود دارد.
لیبی دو میدان نفتی از بزرگ‌ترین‌ میدان‌های نفتی خود را بازگشایی کرد و بنا دارد نخستین محموله نفتی طی دو سال اخیر خود را از یکی از بزرگ‌ترین ترمینال‌های نفتی لیبی بارگذاری کند. اولیور ژاکوب‌ مدیر اجرایی شرکت Zug معتقد است که آمار موسسه نفت امریکا را می‌توان به فال نیک گرفت. وی اظهار داشت: «زمانی که ما به بازار غنی ماه ژانویه برگردیم، اگر لیبی واقعا به روال سابق خود بازگشته ‌باشد، می‌توان انتظار داشت که منجر به تغییر در رفتار سفته‌بازان باشیم.

برچسب ها