عصر خودرو

بلومبرگ گزارش داد؛

جذب سرمایه ، گام دوم پیروزی ایران در اوپک

عصر بازار- کارشناسان صنعت نفت باور دارند برای بهره‎برداری بهتر از پیروزی ایران در نشست اوپک، لازم است تلاش برای همکاری شرکت‎های بزرگ نفتی در صنعت نفت این کشور ادامه یابد.

جذب سرمایه ، گام دوم پیروزی ایران در اوپک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، بلومبرگ در گزارشی نوشت: ایران یکی از کشورهایی به شمار می‌آید که از روند رشد قیمت نفت در سال 2016 میلادی بهره بالایی برده است.

پس از پایان تحریم‌ها از آغاز سال جاری میلادی، ایران صادرات نفت خود را دو برابر کرده است و در نشست اخیر، با وجود الزام بیشتر اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به کاهش تولید، ایران اجازه یافته است که به روند افزایش تولید خود ادامه دهد.

با این همه، لازمه استمرار موفقیت‌ها و رشد صنعت نفت ایران، جذب سرمایه خارجی در حوزه انرژی است.

کارستن فریچ، کارشناس بانک آلمانی کومرزبانک، گفت: بی‌گمان ایران اکنون وضع بهتری نسبت به آغاز سال جاری میلادی دارد؛ اکنون برنامه‌های ایران برای افزایش تولید و ادامه روند رشد نیازمند سرمایه گذاری است.

افت قیمت نفت در چند سال اخیر، خسارت‌های شدیدی به کشورهای حاشیه خلیج فارس زد اما ایران توانست روند رشد اقتصادی خود را شتاب بخشد. تهران برای حفظ روند رشد خود، برای جذب 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی تلاش می‌کند.

فریچ با اشاره به کامیابی ایران در مستثنی شدن از کاهش تولید مقرر در توافق اخیر اوپک، گفت: این یک موفقیت بزرگ است.

جعفر العطیه، کارشناس مؤسسه اماراتی منار، گفت: تا پایان سال 2017 میلادی، احتمال افزایش تقاضا برای نفت وجود دارد و ایران برای اختصاص این تقاضا به نفت خود، باید وارد رقابتی دشوار شود.

به گفته فریچ و العطیه، ایران برای رسیدن به هدف افزایش یک میلیون بشکه‌ای تولید روزانه خود تا پایان دهه جاری میلادی، نیازمند بهره گیری از تخصص و فناوری بین‌المللی است.

اگرچه ایران در امضای توافق‌های اولیه با شرکت‌های بین‌المللی کامیاب بوده، هنوز توافق نهایی برای افزایش تولید نفت این کشور در این زمینه به دست نیامده است. جمهوری اسلامی امیدوار است در سال 2017 میلادی، شرکت‌های بزرگ بین‌المللی همچون توتال فرانسه، شل انگلیس و لوک اویل و گازپروم‌نفت روسیه، را به میدان‌های نفتی خود بازگرداند.

العطیه گفت: توافق‌های اخیر ایران با شرکت‌های بزرگ نفتی، نشانه‌هایی مثبت هستند.

برچسب ها