عصر خودرو

آغاز معاملات گواهی سپرده کالایی در بازار سرمایه;

ذرت وارداتی به بورس کالا رسید

عصر بازار- یک هزار تن محصول وارداتی ذرت برزیلی برای نخستین بار از طریق معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا معامله شد.

ذرت وارداتی به بورس کالا رسید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، چهاردهم آذرماه معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش 17.84 درصدی صادرات وزنی محصولات کشاورزی و بهبود 139 میلیون دلاری تراز تجارت خارجی این بخش در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد که ذرت دامی در صدر کالاهای وارداتی بود.

 با هدف توسعه و تسهیل معاملات نقدی در بورس کالای ایران و استفاده از ابزارهای مالی و اوراق بهادار مبتنی بر کالا برای تحقق این هدف، امروز (چهارشنبه) در نخستین روز معاملات مستمر گواهی سپرده، یک هزار تن ذرت برزیلی معامله شد.
با توجه به تامین بیش از دو سوم ذرت مصرفی کشور از طریق واردات، معاملات گواهی سپرده کالایی ذرت برزیلی، روند معامله این محصول و کشف قیمت آن را تسهیل می کند.
قرار است افزون بر استفاده از گواهی سپرده کالایی در بازار داخل کشور، به صورت بین المللی نیز معاملات گواهی سپرده کالایی اجرایی شود.
بر این اساس، یک هزار تن ذرت برزیلی با نماد (ذرو9603-01) امروز روی سامانه معاملاتی قرار گرفت که کل حجم عرضه شده با قیمت هشت هزار و 700 ریال به ازای هر کیلوگرم معامله شد.
خریداران پس از خرید به طور مستمر در زمان معاملاتی این نماد (ساعت 9 تا 12:30 هر روز) روی اوراق گواهی ذرت برزیلی امکان معاملات ثانویه را دارند.
معاملات گواهی سپرده کالایی به این دلیل فراهم شده است که تولیدکنندگان بتوانند کالای خود را در انبارهای استاندارد ذخیره کرده و قبض کالای انبار شده‌ خود را دریافت کنند.
بدین ترتیب، تولیدکنندگان با استفاده از گواهی سپرده کالایی می توانند موجودی انبارهای خود را به نقدینگی نزدیک کنند و این در حالی است که خریداران نیز می توانند تا زمانی که کالا ماندگاری دارد نسبت به نگهداری و فروش کالا (قبض انبار یا همان گواهی سپرده) خود به دیگران اقدام کنند.
بر این اساس، چنین معاملاتی برای سرمایه گذارانی که قصد مصرف کالا را نداشته و فقط با هدف سرمایه گذاری به بازار کالایی وارد می شوند، بسیار مناسب است.
همچنین گواهی سپرده کالایی مانند دیگر اوراق بهادار از امکان معاملات پیوسته ثانویه برخوردار است؛ به طوری که می توان این ورقه بهادار را همانند سایر اوراق بهادار مانند سهام در بازار ثانویه معامله کرد.
همچنین، تبدیل شدن کالا به اوراق بهادار این امکان را برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراهم می کند که بتوانند با سرمایه‌گذاری روی این اوراق، امکان تامین مالی بازار کالایی را از طریق بازار سرمایه فراهم کنند.

برچسب ها