عصر خودرو

سیاست قیمت تضمیمی خیال همه را راحت می‌کند;

برتری گندم صادراتی در بورس کالا در مقابل مزایده

عصر بازار- در جلسه هفته جاری ستاد تنظیم بازار که به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهوری برگزار شد، مقرر شد صادرات گندم مازاد از طریق تالار صادراتی بورس کالای کشور آغاز شود .

برتری گندم صادراتی در بورس کالا در مقابل مزایده
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، حسن رضایی پور، کارشناس بازار کشاورزی در این باره گفت: صادرات پر حجم گندم طی سال 89 از طریق بورس کالای ایران تجربه شده و در آن زمان 990 هزار تن گندم به بازارهای جهانی صادر شد که هم بازرگانی دولتی و هم خریداران داخلی و خارجی از شیوه صادرات از بورس رضایت کامل داشتند.

وی افزود : امسال نیز قرار است گندم مازاد تولید از طریق بورس کالا صادر شود که به نظر می‌رسد با توجه به شرایط بازارهای جهانی گندم و قیمت‌های موجود، قیمت تعیین شده برای این گندم کمی پایین تر از بازار تعیین شود، تا خریداران خارجی و مصرف کنندگان داخلی گندم همگی به تالار بورس بیایند.

این معامله گر بورس کالا در پاسخ به این پرسش که برتری عرضه گندم صادراتی به نسبت مزایده چیست؟ گفت: بورس کالا مزایای بسیاری به نسبت مزایده دارد که از جمله ها آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد. در ابتدای روند مزایده، مزایده گذار باید هزینه ای متحمل شود، شرکت کنندگان در مزایده نیز باید وثیقه ای به بازرگانی دولتی بسپارند که برگشت آنها بعضا با تاخیر مواجه می شوند و در مجموع پروسه کاری مزایده پیچیدگی های خاص خودش را دارد.

وی با تاکید بر اینکه روند عرضه محصول، آمار معاملات و همچنین امکان رقابت خریداران در تالار بورس کالا به شیوه ای شفاف صورت می گیرد، افزود: در عرضه پر حجم گندم در سال 89، شاهد رقابت خریداران در تالار بورس به دلیل رشد قیمت جهانی گندم بودیم، اما اگر آن حجم در آن زمان به مزایده، با همان نرخ روز مزایده معامله انجام می شد و خبری از کشف نرخ واقعی برای گندم ایران نبود.

در این زمینه مرتضی مشایخی، کارشناس و فعال بازار محصولات کشاورزی نیز  گفت: صادرات گندم مازاد بر مصرف از طریق بورس کالا باعث فعال شدن کارخانجات ماکارانی، نشاسته و شیرینی می‌شود که البته تعیین قیمت این گندم از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که باید قیمتی مشخص شود تا برای خریداران خارجی و مصرف کنندگان داخلی جذاب باشد.

مشایخی با بیان اینکه باید هر چه زودتر این گندم از بورس کالا صادر شود تا دولت متحمل هزینه های انبار داری، آلودگی و تبدیل محصول به ضایعات نشود، گفت: با اعلام تولید 14 میلیون تنی گندم و خرید 11 میلیون تنی دولت از کشاورزان، به نظر می رسد حجم گندم مازاد برای صادرات حدود 3 میلیون تن باشد که می توان با برنامه ریزی و حمایت از بورس کالا این حجم را به بهترین شیوه صادر کرد.

به گفته این کارشناس، اگر روند خودکفایی گندم در کشور ادامه یابد و مازاد تولید نیز از طریق بورس کالا صادر شود، می توان گندم ایرانی را در بازارهای جهانی همچون قرقیزستان و روسیه جا انداخت تا در سال های آینده به راحتی صادرات انجام شود.

محمود حسینی پور نیز  گفت: تصمیم برای عرضه صادراتی گندم در بورس کالا در شرایطی است که موفقیت طرح قیمت تضمینی ذرت و جو کل کشور باعث شده تا مسوولان به فکر اجرای طرح قیمت تضمینی گندم بیافتند.

این کارشناس حوزه کشاورزی ادامه داد: در گذشته دولت برای خرید ذرت و جو کشاورزان از طریق خرید تضمینی دریافت می کرد که این طرح با نارضایتی هایی همراه بود، اما با اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا، همه به این نتیجه رسیدند که قیمت تضمینی به مراتب کارایی بالاتر از خرید تضمینی دارد و با اجرای آن منافع دولت و کشاورزان تامین می شود.

حسینی پور افزود: در طرح قیمت تضمینی، کشاورز محصول خود را در بورس کالا فروخته و مابه التفاوت را از دولت دریافت می کند که با اجرای این طرح سهمی که باید دولت پرداخت کند به یک سوم کاهش پیدا کرد و کشاورزان نیز سریع تر به پولشان رسیدند.

معامله گر بورس کالا تصریح کرد: به منظور آمادگی بورس کالا برای اجرای طرح قیمت تضمینی گندم، ابتدا عرضه های فیزیکی و در ادامه عرضه های صادراتی گندم در بورس کالا آغاز می شود، تا شاید از سال آینده طرح مهم قیمت تضمینی گندم از طریق بورس کالا اجرایی شود.

به گفته حسینی پور، اجرایی شدن طرح قیمت تضمینی برای گندم که یک کالای استراتژیک بوده و حجم بالایی معادل 14 میلیون تن دارد، دارای پیچیدگی هایی است و از این رو باید برنامه ریزی‌های لازم صورت بگیرد و تمامی ارگان ها به بورس کالا کمک کنند، تا این طرح با موفقیت انجام شود.

پیش از این علی اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفته بود؛ با عرضه گندم در تالار بین المللی بورس کالا، کارخانه های تولید نشاسته آرد سازی و ماکارانی سازی و شیرینی سازی فعال تر می شوند و این امر در راستای حمایت از صنایع داخلی، اشتغال جوانان، ارزش افزوده تولیدات داخلی و از همه مهمتر جلوگیری از هرگونه فساد از طریق انجام مزایده مثمر ثمر خواهد بود.

به گفته عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، تابلوی بورس کالای ایران می تواند مکانیزم مناسب و شفافی برای صادرات گندم و سایر محصولات کشاورزی به کشورهای دیگر باشد.

برچسب ها