عصر خودرو

تحلیل گران بازار انرژی عنوان کردند؛

نفت ۵۵ دلاری موجب احیا صنعت می‌شود

عصر بازار- کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که میانگین قیمت جهانی نفت به بشکه ای ۵۵ دلار می تواند بازگشت سودهی شرکت ها و احیاء مجدد این صنعت را به همراه داشته باشد.

نفت ۵۵ دلاری موجب احیا صنعت می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، به گفته تحلیل گران اقتصادی رسیدن قیمت نفت به بشکه ای 55 دلار به عنوان یک رقم قابل توجه برای صنعت نفت و گاز به منظور احیای  آن محسوب می شود. 

در همین حال توافق اوپک و غیر اوپکی ها برای کاهش تولید موجب نگاه خوش بینانه کارشناسان بازار در حوزه انرژی شده است. 

همچنین «وود مکنزی»، تحلیل گر برجسته حوزه انرژی در این باره گفت:" اگر کاهش تولید نفت از سوی کشورهای تولیدکننده موجب تثبت قیمت نفت به 55 دلار یا بیشتر از آن شود، صنعت نفت و گاز در سال 2017 میلادی با نقدینگی قابل توجهی روبرخواهد شد و نخستین جهش در این حوزه از رکود طولانی مدت خود که از تابستان سال 2014 میلادی شروع شده، رقم خواهد خورد. 

البته گروه دیگری از کارشناسان بازار معتقد هستند در صورتی که بهای نفت در 55 دلار به ازای هر بشکه باقی بماند، بار دیگر بزرگ‌ترین شرکت های نفت شروع به سودهی خواهند کرد؛ اما اگر قیمت نفت در سال 2017 میلادی به 50 دلار یا کمتر از آن در هر بشکه برسد، بار دیگر روند نزولی در سیر سودهی آنها کلید می خورد و به وضعیت حفظ بقا که از دو سال پیش رقم خورده، باز می‌گردند. 

همچنین «آنگوس راجر» یکی از کارشناسان سرشناس مسائل بازار، بر این باور است که توافق کاهش نفت در سال آینده میلادی اجرا خواهد شد و اگر این توافق در حدود 75 درصد هم اجرا شود، قیمت نفت در سال 2017 میلادی به طور میانگین 57 دلار در هر بشکه خواهد بود. 

این کارشناس اقتصادی بر این باور است که در سال 2018 میلادی به دلیل یکسری عوامل از قبیل تقویت بیشتر دلار و تقاضا، قیمت نفت از رشد بیشتری برخوردار خواهد بود؛ ضمن اینکه این رویه به تولیدکنندگان نفت شیل هم کمک خواهد کرد.

بر همین اساس، «وود مکنزی» میانگین قیمت نفت را برای نیمه نخست سال 2017 میلادی 55 دلار در هر بشکه و این رقم را برای قبل از اتمام سال 2017 میلادی به 60 دلار در هر بشکه برآورد کرد.

برچسب ها