عصر خودرو

با افزایش فروش عربستان;

صادرات نفت ایران به هند ۱۹ درصد کاهش یافت

عصر بازار- پس از آنکه عربستان و عراق فروش نفت خود به هند را افزایش داده و سهم خود به عنوان دو تامین کننده اصلی سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان را باز یافته اند، واردات نفت هند از ایران در ماه نوامبر نسبت به ماه گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته است.

صادرات نفت ایران به هند ۱۹ درصد کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، پس از آنکه عربستان و عراق فروش نفت خود به هند را افزایش داده و سهم خود به عنوان دو تامین کننده اصلی سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان را باز یافته اند،  واردات نفت هند از ایران در ماه نوامبر نسبت به ماه گذشته 19 درصد کاهش یافته است.
بر اساس آمارهای حرکت تانکرها و گزارش تهیه شده توسط موسسه تامسون رویترز، صادرات نفت ایران به هند در ماه نوامبر به حدود 620 هزار بشکه در روز رسیده است. صادرات نفت ایران به هند در ماه اکتبر 765 هزار و 500 بشکه بود که بالاترین میزان صادرات ایران به هند محسوب می شد. صادرات نفت ایران به هند علیرغم کاهش نسبت به ماه قبل، همچنان افزایش قابل توجهی نسبت به رقم نوامبر یعنی 138 هزار و 100 بشکه در روز نشان می دهد.
این کاهش قبل از توافق اوپک و دیگر تولید کنندگان نفت برای کاهش تولید اتفاق افتاده است. ایران یکی از اعضای اوپک از توافق کاهش تولید اوپک معاف شده و اجازه یافته است تولید خود را 90 هزار بشکه دیگر افزایش دهد و به حدود 3.8 میلیون بشکه در روز برساند.
این گزارش حاکی است، صادرات نفت ایران به هند در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر شده و از رقم 205 هزار و 900 بشکه به 468 هزار و 900 بشکه در روز رسیده است.
به طور کلی، هند در بازه زمانی ژانویه تا نوامبر 2016، روزانه حدود 4.28 میلیون بشکه نفت وارد کرده که 7.6 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
واردات نفت هند از ایران در بازه زمانی آوریل تا نوامبر، یعنی 8 ماهه نخست سال مالی هند، 126 درصد افزایش یافته و به 532 هزار و 100 بشکه در روز رسیده است. سهم ایران از خرید نفت هند در این مدت از 5.9 به 12.5 درصد افزایش یافته است.

برچسب ها