عصر خودرو

در نظرسنجی از ۶۲ فعال بازار سهام بررسی شد

آینده بورس از ۲ دوربین

عصر بازار- بورس اوراق بهادار تهران در حالی وضعیت رکودی را سپری می‌کند که نظرسنجی «دنیای اقتصاد» از ۲۲ کارشناس و ۴۰ معامله‌گر خرد تالار شیشه‌ای نشان می‌دهد وضعیت کم‌نوسان تا پایان سال جاری محتمل‌ترین سناریوی پیش روی بورس تهران خواهد بود.

آینده بورس از ۲ دوربین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین عمده این فعالان معتقدند رونق بورس از سال 95 آغاز خواهد شد؛ در این میان از نگاه آنها، تصمیمات اقتصادی دولت مهم‌ترین عاملی است که نه تنها رکود فعلی را رقم زده؛ بلکه در آینده نیز اتخاذ سیاست‌های مناسب اقتصاد داخلی می‌تواند تضمین‌کننده روند بورس تهران باشد.

    نظرسنجی «دنیای اقتصاد» از معامله‌گران خرد تالار شیشه‌ای و کارشناسان نشان می‌دهد

    این روزها، در میان رفتار معامله‌گران تالار بورس کساد و بی‌رمقی موج می‌زند که شاید علت عمده آن را بتوان رکود اقتصادی در کل کشور دانست. تالار شیشه‌ای شاهد نگرانی بسیاری از سهامداران خرد به روند شاخصی است،که پله پله از ارزش آن کاسته می‌‌شود. گشت‌و‌گذار در میان افرادی که وقت خود را در تالار بورس می‌گذرانند حاکی از این است که تنها دلیل ماندن آنها در بورس، امید به روزهای روشنی است که هر کدام برهان خاص خود را برای آن بیان می‌کنند.  گشایش‌های هسته‌ای، افزایش قیمت نفت و در آخر کمک دولت به صنایع بزرگ از امیدواری‌هایی است که نقدینگی نه چندان زیاد این افراد را در بورس باقی گذاشته است.


    در این میان «دنیای اقتصاد» با طرح پرسشنامه‌ای نظرات سهامداران خرد و تعدادی از کارشناسان این بازار را درباره آینده بازار، اقدامات سازمان بورس، اقدامات دولت و بسیاری از عوامل دیگر جویا شده است. جامعه آماری این نظرسنجی که با طرح 8 سوال در میان 40 سهامدار خرد و 22 کارشناس بازار سرمایه بیان شده حاوی نکات قابل توجهی است که از آن جمله می‌توان به اجماع نظر کارشناسان و معامله‌گران بر سر مسائل کلی روند بازار اشاره کرد. این در حالی است که در مباحثی نظیر راهکارها، اقدامات مناسب کارشناسی و مباحث فنی نظرات مخالفی از سوی افراد حقیقی بازار بیان می‌شود. همچنین اختلاف نظر‌های موجود این احتمال را نیز به‌وجود می‌آورد که سهامداران خرد تمایلی برای اظهار‌نظر در این موارد ندارند یا همچنان سطح علمی پایین مانع از اظهار‌نظر آنان می‌شود. از سوی دیگر درخصوص عدم تمایل پاسخگویی این افراد به مباحث تکنیکی بازار می‌توان از اقدامات مقامات سازمان و کارشناسان در زمینه اطلاع‌رسانی یا شناسایی ابزار‌ها در میان تمامی معامله‌گران خرده گرفت، زیرا پاسخ‌ها نشان می‌دهد کماکان بسیاری از افراد از مزیت‌ها و معایب اقدامات سازمان بورس اطلاع کافی ندارند. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال روندی کم نوسان را شاهد باشیم و رونق بورس از سال 95 آغاز خواهد شد.

    مهرنوش سلوکی

     

    برچسب ها