عصر خودرو

رابطه نفتی ایران با جنوب شرق آسیا از سرگرفته می‌شود;

ساخت پالایشگاه در اندونزی

عصر بازار- رابطه نفتی ایران و اندونزی که در دوران تحریم متوقف شد با صادرات یک میلیون بشکه‌ای نفت به این کشور جنوب شرق آسیا از سال ۲۰۱۷ دوباره آغاز می شود.

ساخت پالایشگاه در اندونزی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رئیس جمهور اندونزی که به دلیل زیر بار کاهش تولید نفت نرفتن کشورش از عضویت در اوپک در جلسه اخیر تعلیق شد، در سفر اخیری که به تهران داشت توانست موافقت وزارت نفت ایران را برای صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت به این کشور جنوب شرق آسیا جلب کند.

اندونزی که بر اساس آمارهای رسمی اوپک فقط 13 سال دیگر میزبان طلای سیاه است و به گواه همین آمار و ارقام توان تولید بیش از 250 هزار بشکه نفت را در روز ندارد به شدت نیازمند نفت دیگر اعضای اوپک است.

«دوی سوئتجیپتو» مدیر عامل شرکت نفت پرتامینا در مورد این توافق اعلام کرده است این شرکت دولتی به زودی یک میلیون بشکه نفت خام از ایران خریداری می‎کند و انتظار می‎رود این محموله در سه ماه نخست سال 2017 میلادی تحویل داده شود.

وی می گوید: ما تلاش می‎کنیم یک میلیون بشکه نفت از ایران برای استفاده آزمایشی در پالایشگاه «کیلاکاپ »وارد کنیم. پس از ارزیابی نتایج، می‎توانیم برای قراردادهای بلندمدت مذاکره داشته باشیم.

اما موضوع فروش و فراورش نفت ایران در اندونزی تنها به این یک میلیون بشکه ختم نمی شود، حسن خسروجردی رئیس هیات مدیره پالایشگاه مشترک نفت ایران- اندونزی اخیرا در تشریح بزرگترین توافق نفتی ایران و اندونزی، گفته است: هم اکنون تمامی کارهای مرتبط با ساخت یک پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای نفت خام در اندونزی با مشارکت جمهوری اسلامی ایران به پایان رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بر اساس جمع بندی مطالعات اقتصادی هزینه ساخت این پالایشگاه نفت حدود هشت میلیارد و 400 میلیون دلار است که مطابق با برنامه زمان بندی در مدت زمان 4.5 تا 5 سال احداث خواهد شد، تصریح کرد: تاکنون تمامی توافق‌ها انجام شده و حتی زمین از سوی دولت به منظور ساخت این پالایشگاه بزرگ نفت خام در جاوه اندونزی اختصاص یافته است.

رئیس هیات مدیره پالایشگاه مشترک نفت ایران-اندونزی با تاکید بر اینکه در ساخت این پالایشگاه نفت، یک فاینانسور و بانک چینی و یک بانک اروپایی هم مشارکت دارند، اظهار داشت: قرار است بخشی از منابع مالی ساخت این پالایشگاه توسط فایناسورهای چینی و اروپایی تامین شود.

وی با بیان اینکه خوراک این پالایشگاه، نفت خام‌های فوق سنگین ایران است، بیان کرد: تنها مساله باقی مانده برای آغاز ساخت پالایشگاه امضای قرارداد خرید نفت خام فوق سنگین از شرکت ملی نفت ایران است.

خسروجردی با بیان اینکه بر اساس مذاکرات انجام گرفته کارگروه مشترکی بین ایران و اندونزی برای تعیین شرکت فروشنده نفت خام از سوی ایران تعیین شده است، یادآور شد: در پالایشگاه 300 هزار بشکه‌ای نفت اندونزی ایران بیش از 30 درصد، اندونزی 20 درصد و چینی ها مابقی سهام را در اختیار دارند.

برچسب ها