عصر خودرو

تحقق اقتصاد مقاومتی با چاشنی انرژی های تجدیدپذیر

عصر بازار- کارشناسان و پژوهشگران اقتصادی معتقدند که سرمایه گذاری بر روی انرژی های تجدیدپذیر به عنوان ظرفیتی تحول آفرین در آینده صنعت برق کشورمان گامی مثبت و حرکتی نو در راستای تحقق بخشی از سیاست ها و راهبردهای اقتصاد مقاومتی است.

تحقق اقتصاد مقاومتی با چاشنی انرژی های تجدیدپذیر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان ظرفیتی مغفول مانده در سالیان متمادی، طی 2 سال گذشته و درکنار سایر طرح‌های ابتکاری، احیایی، راهگشا و امیدبخش دولت یازدهم افق‌های روشن و فصل تازه‌ای را در مسیر تحولات صنعتی، اقتصادی و حتی رفاهی و اجتماعی کشور باز کرده است.
کارشناسان معتقدند که این صنعت پاک جایگزینی مطمئن برای سوخت‌های فسیلی و گره گشای بسیاری از معضلات و چالش‌های منابع حیاتی و زیست محیطی در آینده است.
تحلیل‌های کارشناسان نشان می‌دهد که ایران از لحاظ برخورداری منابع مختلف انرژی، یکی از غنی‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌رود و افزون بر وجود منابع گسترده سوخت‌های فسیلی و تجدیدناپذیر نظیر نفت و گاز دارای قابلیت فراوان انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله باد، خورشید، زیست توده و زمین گرمایی است.
بر اساس اعلام وزارت نفت؛ ایران در منطقه‌ای واقع شده که با داشتن حدود 300 روز آفتابی از نظر دریافت انرژی خورشیدی در میان نقاط مختلف جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد و از این حیث استفاده از انرژی‌های خورشیدی و بادی به دلایل مختلف مانند دسترسی آسان و سهولت تبدیل به انرژی الکتریکی، سازگاری با محیط زیست و تجدیدپذیری، مطلوبیت زیادی دارد.
همچنین بر اساس این تحلیل‌ها تا سال 2025 سهم انرژی‌های تجدیدپذیر به 10 درصد مصرف انرژی جهانی خواهد رسید.
دولت یازدهم اما به خوبی و با درک شرایط عزم خود را برای توسعه و فرهنگ سازی استفاده بهینه و بهره وری صحیح از انرژی‌های تجدید پذیر استوار ساخته و برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی و عملیاتی در این راستا نیز توسط وزارتخانه‌های مربوطه نفت و نیرو در حال انجام است.
دولت در این راستا خرید تضمینی برق از طریق انرژی های تجدیدپذیر را در دستور کار قرار داده و با انعقاد تفاهم نامه های 20 ساله با اشخاص حقیقی و حقوقی و سایر متقاضیان زمینه فعالیت های اقتصادی و توسعه این فناوری جدید را حتی در دورترین و سخت گذرترین مناطق روستایی و عشایری فراهم کرده است.
** نصب افزون بر 1500 پنل خورشیدی در مناطق عشایری کهگیلویه وبویراحمد
براساس تفاهم نامه انجام شده شرکت توزیع نیروی برق با امور عشایر کهگیلویه وبویراحمد قرار است تا پایان سال 96 افزون بر یکهزار و 500 مورد پنل خورشیدی از نوع انرژی های تجدید پذیر در مناطق دوردست و سخت گذر عشایری که امکان برق رسانی را نداشته اند نصب شود.
به گفته مجید علیپور مدیرکل امور عشایری کهگیلویه و بویر احمد تاکنون 700 نقطه از این تعداد در مناطق عشایری این استان برای نصب این نوع انرژی پاک شناسایی شده که پیش بینی می شود تا نیمه نخست سال آینده تمامی آنها نصب شوند.
بیش از 12 درصد در قالب 11 هزار و 120 خانوار با جمعیتی افزون بر 70هزار نفراز جمعیت کهگیلویه وبویراحمد عشایر است.
این میزان جمعیت از 6 ایل بومی ، 2 طایفه قشقایی، 16 تیره، 181 طایفه و بیش از یکهزار و 110 تش(اولاد) شکل گرفته است.
** نصب500 نیروگاه خورشیدی برای مددجویان کهگیلویه وبویراحمد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه وبویراحمد گفت: قرار است بر اساس تفاهم نامه با کمیته امداد، سازمان انرژی های نو و تجدیدپذیر (سانا) برای حدود 500 خانوار مددجوی زیرپوشش این نهاد حمایتی در این استان نیروگاه خورشیدی پنج کیلو واتی نصب شود.
داوود راهزادی بیان کرد که با توجه به تفاهم نامه 20 ساله با کمیته امداد، شرکت توزیع نیروی برق استان به عنوان نماینده این سازمان، برق تولیدی از این نیروگاه های خورشیدی را که وارد شبکه توزیع شوند، خریداری کند.
تاکنون 580 مددجوی زیر پوشش کمیته کهگیلویه و بویر احمد برای نصب نیروگاه خورشیدی متقاضی شده اند.
مدیر دفتر برق و انرژی روستایی سازمان انرژی های نو ایران (سانا) پیشتر نیز در یاسوج گفت بود که 10هزار نیروگاه خورشیدی تا پایان سال 96 برای مددجویان زیر پوشش کمیته امداد در روستاهای 12 استان ایران نصب و راه اندازی می شود.
استان های مورد نظر شامل فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد، خراسان رضوی، کردستان، خراسان جنوبی، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، کرمان و آذربایجان غربی است.
** نصب پنل های خورشیدی در هفت روستای کهگیلویه و بویراحمد
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه وبویراحمد همچنین گفت که عملیات برق رسانی به هفت روستای بالای 10 خانوار این استان با استفاده از انرژی خورشیدی آغاز شده و تا بهمن سال جاری به اتمام می رسد.
کهگیلویه و بویراحمد دارای یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است که حدود نیمی از جمعیت 700 هزار نفری استان در روستاها سکونت دارند.
راهزادی اعتبار هزینه شده برای برقرسانی به این تعداد روستا را حدود پنج میلیارد ریال ذکر کرد.
به گفته وی به هرخانوار ساکن در این روستاها یک نیروگاه یک کیلو واتی واگذار می شود.
راهزادی گفت که عملیات نصب این نیروگاه ها به پایان رسیده است.
سخت گذری، دوردست بودن این روستاها از شبکه های برق و کاهش هزینه های برقرسانی از مهمترین دلایل واگذاری نیروگاه های خورشیدی یک کیلوواتی در استان است.
ساخت چهار نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی با 730 میلیارد ریال اعتبار در دستور کار شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه وبویراحمد است.
این استان اکنون تنها یک نیروگاه برق 15 مگاواتی دارد.
براساس آمار موجود افزایش مصرف برق در تابستان سال جاری در استان کهگیلویه و بویراحمد 2 برابر میانگین کشوری بود.
میزان مصرف برق در کهگیلویه و بویراحمد تابستان گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 10 درصد افزایش یافت در صورتی که این میزان در ایران پنج درصد بود.
تعداد مشترکان شرکت توزیع نیروی برق در استان 224 هزار مورد است.
85 درصد انشعابات برق در کهگیلویه وبویراحمد انشعاب خانگی است اما تنها 45 درصد انرژی در منازل استفاده می‌شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویر احمد تصریح کرد که 9 درصد مشترکان برق ادارات هستند اما میزان مصرف برق در استان 15 درصد است که این آمار مصرف بالای انرژی را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه یک درصد انرژی برق در بخش صنعت و یک درصد در بخش کشاورزی است، گفت: یکهزار و 200 در بخش صنعت و بخش کشاورزی 2 هزار و 500 مشترک وجود دارد در حالی که 15 درصد مصرف برق در بخش‌های عمومی و تجاری استفاده می‌شود.
کهگیلویه وبویراحمد با حدود 16 هزار و 249 کیلومتر مربع و با جمعیتی افزون بر 700 هزار نفر دارای یک درصد مساحت و یک درصد جمعیت کشور در جنوب غربی ایران واقع شده است.

برچسب ها