عصر خودرو

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار:

راه اندازی بورس آتی ارز تا پایان امسال به سیاست های بانک مرکزی بستگی دارد

عصر بازار- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره احتمال راه اندازی بازار آتی ارز تا پایان امسال، گفت: اجرای این طرح به سیاست های ارزی بانک مرکزی بستگی دارد.

راه اندازی بورس آتی ارز تا پایان امسال به سیاست های بانک مرکزی بستگی دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، شاپور محمدی درباره راه اندازی بازار مشتقه ارز، افزود: برای راه اندازی بازار آتی ارز، آمادگی داریم اما بدلیل اینکه براساس قانون، مسئول سیاست گذاری ارزی در کشور، بانک مرکزی است، هر زمانی اعلام آمادگی کند، این بازار راه اندازی می شود.
وی با بیان اینکه مجوز شورای عالی بورس برای راه اندازی این بازار را داریم، اضافه کرد: منتظر اعلام بانک مرکزی هستیم.
حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا پیش از این از احتمال راه اندازی بورس آتی ارز تا پایان امسال خبر داده و گفته بود: بازار آتی ارز، در صورت تک نرخی شدن ارز تا پایان امسال راه اندازی می شود.
به گفته وی، ایجاد بازار آتی ارز، با پوشش دادن ریسک نوسانات ارز، ابزاری سودمند برای اطمینان بخشی به سرمایه گذاران است.
به گفته وی مدیرعامل بورس کالا تاکید کرده بود: برای راه اندازی بورس آتی ارز باید موضوع هایی مانند تک نرخی کردن ارز و راه اندازی بازار بین بانکی ارز، حل شود.
سلطانی نژاد گفته بود: گاهی برخی به این دلیل با ایجاد بازار مشتقه ارز مخالفت می کنند و تصور دارند که قرار است معاملات فیزیکی ارز در بورس انجام شود اما اینگونه نیست و بازار مشتقه ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه بازار مشتقه در بسیاری موارد منجر به تحویل کالا نمی شود، افزوده بود: در واقع، بازار مشتقه اطمینانی فراهم می کند برای سرمایه گذاری خارجی و افرادی که تجهیزاتی را به صورت ارزی خریداری کرده اند تا بتوانند در آینده منابع ارزی خود را با خیال راحت تامین کنند.
به گفته مدیرعامل بورس کالا، با وجود اینکه بازار مشتقه ارزی، پنج درصد از بازار ارزی دنیا را تشکیل می دهد، اما برای سرمایه گذاران اطمینان بخش است زیرا بازاری برای پوشش دادن ریسک سرمایه گذاری به شمار می رود.
 براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است بازار آتی ارز پس از تک نرخی شدن ارز، در بورس کالا آغاز به کار کند.
برخی کارشناسان معتقدند بدلیل نوسانات نرخ ارز در هفته های اخیر، احتمال اندکی وجود دارد تا پایام مسال ارز ترک نرخی شود.
تحلیلگران معتقدند که بازار مشتقه ارز با پوشش دادن ریسک نوسانات نرخ ارز، ابزاری مفید برای فعالان اقتصادی داخلی و سرمایه گذاران خارجی به شمار می رود.

برچسب ها