عصر خودرو

قائم مقام شرکت ملی حفاری:

افزایش تولید نفت، حفاری را رونق داد

عصر بازار- تاکایدی گفت: با توجه به رشد تولید نفت در کشور تعداد دکل‌های حفاری مورد نیاز نیز افزایش می‌یابد.

افزایش تولید نفت، حفاری را رونق داد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، محمدرضا تاکایدی قائم مقام شرکت ملی حفاری ایران درباره افزایش تعداد دکل‌ها با رشد تولید نفت گفت: در حال حاضر در کل 120 دکل فعال است که از این تعداد 75 دکل فعال متعلق به شرکت ملی حفاری است و قرار است ظرف 6 ماه آینده 3 دکل دیگر نیز اضافه شود.

وی با اشاره به چشم انداز صنعت حفاری با توجه به افزایش تولید نفت گفت: هر قدر تولید را افزایش دهیم یعنی تعداد حلقه چاهی که باید حفاری شود نیز افزایش می‌یابد و برای افزایش تعداد چاه‌ها نیاز به دکل حفاری، کالا و خدمات جنبی حفاری داریم.

تاکایدی تصریح کرد: با توجه به عملکرد چاه‌ها، مدت زمانی که برای حفاری یک حلقه چاه در هر فیلد صرف می‌شود، متفاوت است. مثلا برای حفاری چاه آسماری در اهواز شاید 50 تا 60 روز زمان صرف شود اما در میدان آذر حفاری یک حلقه چاه یک سال به طول می‌انجامد و در کل افزایش تولید به معنای تعداد حلقه چاه بیشتر است که خود به خود دکل حفاری بیشتری می‌خواهد و کار نیز بیشتر می‌شود که البته مستلزم تامین منابع مالی است که اگر تامین شود کار توسعه پیدا می‌کند و مسلما طی 5 سال آینده نیاز بیشتر شده و بازار کار هم رونق پیدا می‌کند.

وی درباره لزوم بروز شدن تکنولوژی صنعت حفاری نیز اظهار داشت: معمولا گفته می‌شود که تکنولوژی مناسب انتخاب شود نه اینکه بهترین تکنولوژی انتخاب شود چون وقتی تکنولوژی، ایده و فکری جدید وارد می‌شود به برخی زیرساخت‌ها نیاز است در کل مطمئنا جهت بهتر شدن عملیات حفاری و بالا بردن عملکرد و پرفرمنس حفاری، تکنولوژی جدید نیاز داریم.

قائم مقام شرکت ملی حفاری در ادامه گفت: اگر دکل را به عنوان بیس در نظر بگیریم برای حفاری جهت دار بیشترین هزینه حفر یک حلقه چاه را بعد از ساخت سیویل، لوکیشن، جاده و خط لوله؛ مدت زمان حفاری به خود اختصاص می‌دهد مثلا یک چاهی که 4500 متر حفاری شود و 1500 متر به صورت افقی است اگر 5 متر حفاری کنیم و متراژ حفاری را به ساعت محاسبه کنیم خود به خود هزینه تمام شده حفر یک حلقه چاه را به میزان 30 تا 40 درصد کاهش می‌دهیم لذا در حفاری افقی که بخواهیم متراژ را بالا ببریم تکنولوژی بالایی نیاز داریم همچنین در بخش لاگینگ اگر تکنولوژی جدید بکار ببریم مطمئنا هزینه حفاری کاهش می‌یابد.

وی در ادامه درباره مذاکره با شرکت‌های خارجی بیان داشت: ما تاکنون مذاکرات زیادی با شرکت‌های اروپایی انجام دادیم و بسیاری از آن‌ها علاقه دارند که در ایران کار کننند و امیدواریم با اجرایی شدن قراردادهای IPC شرکت‌های دست اول بین المللی بتوانند وارد شوند تا با توجه به فاصله‌ای که به واسطه تحریم‌ها در کشور رخ داده بود بتوانیم بصورت مشارکت از امکانات و تکنولوژی جدید استفاده کنیم.

تاکایدی ادامه داد: قطعا در قرارداد‌ها حضور و سهم شرکت‌های ایرانی لحاظ شده و ما نیز از 3 سال پیش برنامه ریزی کردیم که بتوانیم خودمان را در بازار رقابت حفظ کنیم.

وی یادآور شد: دکل‌های موجود برای تولید روزانه 3.9 میلیون بشکه سهمیه ایران جواب می‌دهد البته به نحوه عملکرد شرکت‌های حفاری نیز بر می‌گردد که چقدر بتوانند نیروی انسانی مناسب را داشته باشند و مدیریت‌شان به چه صورت باشد، ولی اگر افزایش تولید را مدنظر قرار داهیم احتمالا به دکل‌های بیشتری نیاز داشته باشیم.

قائم مقام شرکت ملی حفاری تاکید کرد: البته کاری که ما می‌کنیم اینکه با برنامه ریزی و بهینه سازی عملیات حفاری بتوانیم با همین تعداد دکلی که داریم راندمان کاری مان را 20 تا 30 درصد افزایش دهیم که این رویه در پروژه‌های کلید در دست و پروژه‌هایی که از Aتا Z شامل مهندسی، اجرا، خدمات جنبی، فنی وپشتیبانی با ما باشد با زمانی که پیمانکار دکل باشیم فرق دارد در این صورت ما تابع کارفرما هستیم که با چه شرایطی با ما کار می‌کند.

برچسب ها