عصر خودرو

مدیرعامل ایران‌ایر پاسخ داد

ثبت لوگوی هما بر ایرباس‌های جدید حقیقت دارد؟

عصر بازار- طی هفته‌های گذشته در برخی از شبکه‌های اجتماعی تصاویری از هواپیماهای شرکت ایرباس منتشر شد که ادعا می‌شود با لوگوی ایران‌ایر و ثبت کد رجیستری رسمی آماده ورود به آسمان ایران هستند؛ موضوعی که هرچند در نگاه اول رد کردن آن دشوار است اما توضیحات مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) نشان می‌دهد که هنوز توافق به این مرحله نرسیده است.

ثبت لوگوی هما بر ایرباس‌های جدید حقیقت دارد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، طبق اعلام مقامات ایران این امیدواری وجود دارد که با نهایی شدن مذاکرات باقی‌مانده قرارداد نهایی با شرکت ایرباس در هفته جاری به امضاء می‌رسد، موضوعی که در صورت اجرایی شدن می‌تواند به ورود نخستین هواپیماهای نوع به ایران پس از نزدیک به چهار دهه منجر شود.

مقامات ایرانی به غیر از قرارداد دیگر مقدمات لازم را طوری فراهم کرده است که در صورت رسیدن به توافق با ایرباس می‌توان انتظار داشت که نخستین هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران در نوروز 1396 مورد استفاده قرار گیرد.

با نزدیک شدن به زمان اجرای اصلی این قرارداد باعث شده برخی گمانه‌زنی‌ها از ثبت رسمی بعضی از هواپیماهای جدید ایرباس به نام ایران‌ایر حکایت کند و حتی تصاویری از طراحی لوگوی این شرکت روی بدنه بعضی از این ایرباس‌ها منتشر شود، موضوعی که فرهاد پرورش – مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما –  آن را رد کرد.

وی با بیان این‌که خرید هواپیماهای جدید یک توافق اقتصادی پیچیده و چند مرحله‌ای است، اظهار کرد: در دل این فرآیند، اصلی‌ترین عامل اثرگذار بحث نهایی کردن متن قرارداد خواهد بود، موضوعی که در طول ماه‌های گذشته به شکل جدی آن را بررسی کردند و در حال حاضر به مراحل پایانی خود رسیده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما اضافه کرد: پس از ثبت نهایی قرارداد، بحث انتقال منابع مالی مطرح می‌شود که ما در این رابطه نیز مذاکرات مثبتی انجام داده‌ایم و با امضای قرارداد شرایط برای انتقال نخستین پیش‌پرداخت‌ها فراهم خواهد شد.

پرورش با اشاره به مراحل بعدی اجرای توافق خرید هواپیما، توضیح داد: با انتقال منابع مالی مورد نظر دو طرف درباره‌ی چگونگی رسیدن هواپیماهای جدید صحبت خواهند کرد. این در اختیار خریدار خواهد بود که شرایطی مانند انتخاب موتور هواپیما، شرایط کابین مانند وضعیت آشپزخانه، نوع صندلی‌ها و حتی کلاس‌های پروازی هواپیمای خود را انتخاب کنند.

به گفته وی، با وجود آنکه صحبت درباره بسیاری از این مسائل لااقل در هواپیماهایی که در تحویل نخست به ایران داده می‌شود به پایان رسیده، اما قطعا در مرحله اجرا نیاز به تایید نهایی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما با بیان این‌که پس از طی شدن تمام این مراحل هیاتی رسمی از ایران‌ایر و سازمان هواپیمایی‌ کشوری نسبت به تحویل گرفتن این هواپیماها اقدام خواهد کرد، گفت: خبرهایی در این رابطه که هواپیمایی به نام ایران‌ایر رنگ‌آمیزی شده و یا ثبت لوگو روی آن انجام گرفته، با توجه به مراحل فعلی قرارداد نمی‌تواند به واقعیت نزدیک باشد، زیرا صحبت‌هایی شبیه به این به گام نهایی ورود هواپیماها مربوط می‌شود و ما باید پس از آنکه قرارداد را نهایی کردیم پیش‌پرداخت به دست ایرباس رسید و صحبت‌های فنی پایان یافت، منتظر چنین مرحله‌ای باشیم.

برچسب ها