عصر خودرو

آیا مصر پیشنهاد ایران برای عرضه نفت به این کشور را می پذیرد؟

عصر بازار- در پرتو نزدیک تر شدن مواضع مصر به مواضع ایران در موضوع سوریه و بالا گرفتن اختلافات بین مصر و عربستان و تلاش قاهره برای یافتن جایگزینی برای سوخت وارداتی از عربستان، این فرصت پیش آمده تا همکاری ها بین تهران و قاهره گسترش یابد.

آیا مصر پیشنهاد ایران برای عرضه نفت به این کشور را می پذیرد؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، از زمانی که شرکت نفت سعودی آرامکو عرضه فرآورده های نفتی به مصر را در ماه اکتبر متوقف کرده، قاهره تلاش هایی را برای تامین فرآورده های نفتی مورد نیاز خود انجام داده است. این توقف صادرات پس از رای مصر در شورای امنیت به نفع قطعنامه پیشنهادی روسیه در مورد سوریه اتفاق افتاد.
بزرگترین شرکت نفتی جهان برای سومین ماه متوالی از عمل به تعهد قراردادی خود در قبال مصر خودداری کرده، بدون اینکه دلیل روشنی در مورد قطع صادرات فرآورده های نفتی به مسئولان مصری ارائه کند.
در حالی که وزارت نفت مصر از 10 اکتبر، پذیرش پیشنهادات دیگر کشورها برای تامین نیاز خود به بنزین، گازوئیل ونفت کوره را آغاز کرده، وزیر نفت مصر طارق المولا شروع به برقراری ارتباط با برخی کشورها برای دریافت محموله های انرژی نموده است. همزمان با تماس مصر با مقامات عراقی و کویتی برای تامین فرآورده های نفتی، تهران نیز از تمایل خود برای تامین سوخت مورد نیاز مصر خبر داده است.
نیاز مصر به فرآورده های نفتی و گاز طبیعی در سال مالی 16-2015 به 87.7 میلیون تن رسید که شامل 42.3 میلیون تن فرآورده های نفتی و 45.4 میلیون تن گاز طبیعی بود. در حالی که 35 درصد از نیازهای انرژی مصر از طریق واردات تامین می شود، 40 درصد از این واردات توسط شرکت سعودی آرامکو تامین می شود.
حسین امیر عبداللهیان، مدیر کل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی ایران روز 4 اکتبر در مصاحبه با سی ان ان گفت، همکاری های ایران و مصر برای حل مشکلات و چالش های پیش روی جهان اسلام و خاورمیانه ضروری است.
این اولین باری نیست که ایران به دنبال نزدیک تر کردن نقطه نظرات ایران و مصر و تقویت روابط دو کشور است. در سال های گذشته نیز چند تلاش برای نزدیکی تهران و قاهره صورت گرفته است. در آوریل 2012، ایران پیشنهاد کرد که تجربیات خود در زمینه های مختلف تکنولوژیکی و علمی را به مصر انتقال دهد، اما مصر توجهی به این پیشنهاد نکرد.
در پرتو نزدیک تر شدن مواضع مصر به مواضع ایران در موضوع سوریه و بالا گرفتن اختلافات بین مصر و عربستان و تلاش قاهره برای یافتن جایگزینی برای سوخت وارداتی از عربستان، این فرصت بار دیگر پیش آمده تا همکاری ها بین تهران و قاهره گسترش یابد.
تحلیلگران معتقدند، خرید نفت مصر از ایران مطمئنا می تواند موجب تضعیف روابط قاهره با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شود و مانع از کمک های مالی آینده این کشورها به مصر گردد. با این وجود باید دید که آیا مصر پیشنهاد ایران برای تامین نیازهای انرژی اش را خواهد پذیرفت؟

برچسب ها