عصر خودرو

مدیر عامل پتروشیمی مکران:

پتروشیمی مکران گازرسانی به جنوب سیستان و بلوچستان را به عهده می‌گیرد

عصر بازار- مدیر عامل شرکت پتروشیمی مکران از آمادگی هند برای سرمایه‌گذاری در شهرک پتروشیمی چابهار خبر داد و گفت: پتروشیمی مکران گازرسانی به جنوب سیستان و بلوچستان را به عهده می‌گیرد.

پتروشیمی مکران گازرسانی به جنوب سیستان و بلوچستان را به عهده می‌گیرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، «محمدرضا موثقی‌نیا» مدیرعامل شرکت پتروشیمی مکران با اشاره به آمادگی سرمایه گذاران هندی برای سرمایه‌گذاری در واحد اوره آمونیاک چابهار اظهار داشت: با رایزنی‌های فنی و اقتصادی به عمل آمده با مقامات هندی، آنها مشکلی در ارتباط با نرخ فعلی خوراک بیان نکردند.

وی با بیان اینکه "اخذ مجوز از سازمان محیط زیست برای ساخت فاز اول شهرک پتروشیمی توانست روند پیشرفت پروژه را تسریع کند"، افزود: اقدام بعدی برای ساخت شهرک پتروشیمی در چابهار، مذاکره با شرکت ملی گاز ایران در جهت ساخت خط لوله ایرانشهر به چابهار بود که تاکنون خط لوله انتقال گاز تا ایرانشهر احداث شده و قرار بر این بود تا این خط لوله طی سالهای گذشته به سایر نقاط استان از جمله چابهار نیز ادامه یابد که متاسفانه تاکنون این امر با وجود برگزاری 2 مرحله مناقصه و یک مرحله ترک تشریفات صورت نگرفته است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مکران با بیان اینکه "احداث این خط لوله برای  تسریع روند پروژه مکران حیاتی است"، گفت: با توجه به اینکه بزرگترین بهره بردار از این خط لوله پتروشیمی است، برای تعیین تکلیف این خط لوله و برعهده گرفتن مسئولیت آن و به جهت اینکه نگرانی هایی در خصوص نرسیدن خوراک مورد نیاز در فاز اول وجود داشت جلسات متعددی را با شرکت ملی گاز برگزار کردیم که این تقاضا در سال گذشته به شرکت ملی گاز کتبا اعلام شد که ما خودمان گازرسانی به جنوب سیستان و بلوچستان را بر عهده بگیریم و بعد از بررسی های لازم و نظر مثبت جناب آقای زنگنه حدود 1 ماه پیش این اعلام آمادگی مورد موافقت قرار گرفت .

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما بر این بود که شرکت ملی گاز با پیشنهادی که از جانب ما عنوان شده سریعا موافقت نمایند، اما روند موافقت مجموعه وزارت نفت به 8 ماه رسید که همین امر باعث عقب ماندن از  برنامه ریزی ها شد، هرچند موافقت با احداث این خط توسط شرکت پتروشیمی مکران خبر خوبی برای سرمایه گذارن و مسئولین استانی بود.

موثقی نیا با اشاره به اینکه "از زمان ابلاغ رسمی وزارت نفت به این شرکت برای ساخت خط لوله ایرانشهر به چابهار 24 ماه زمان نیاز است"، گفت : امیدواریم همزمان با راه اندازی فاز یک پتروشیمی مکران در سال 97 این خط لوله نیز به مرحله بهره برداری برسد.

وی بخش اعظم چالش پیش روی ساخت شهرک پتروشیمی در چابهار را با سازمان محیط زیست عنوان کرد و گفت: بر طبق نظرات اولیه سازمان محیط زیست در برداشت آب از خلیج فارس و دریای عمان مشکلی وجود نداشت و تنها برای برگشت آب گفته شد که مجوز های لازم صادر نخواهد شد اما بعد از گذشت زمان سازمان محیط زیست اجاره برداشت آب را نیز صادر نکرد .

وی ادامه داد: اگرچه با بحث های کارشناسی به آن ها اثبات کردیم که هیچ مغایرتی با شاخص های محیط زیستی در برداشت و برگشت آب وجود ندارد و ما تمام استانداردهای زیست محیطی را پاس خواهیم کرد اما باز هم آن ها اصرار بر تغییر مسیر آب برداشتی و برگشتی داشتند .

وی با اشاره به اینکه مشکلی در برداشت آب وجود نخواهد داشت و به اذعان برخی کارشناسان در بحث برگشت آب نیز  کمک به گردش آب خلیج و در نتیجه بهبود زیستگاه های آبی خواهد بود گفت: اما آن ها بحث های کارشناسی و عمومی را نپذیرفتند و در نتیجه  نتوانستیم در مقابل نظر آنها مقاومت کنیم و مسیر را تغییر دادیم .

مدیر عامل پتروشیمی مکران تصریح کرد: شاخص حرارت و غلظت شوری آب برای سازمان محیط زیست ملاک بود که نباید از یک استانداردی تجاوز می کرد که ما این شاخص ها را با اعداد و ارقام به آن ها اثبات کردیم که از آن بالاتر نمی رود اما باز هم مجوز های لازم صادر نشد .

وی با بیان اینکه "تغییر مسیر آب برای شرکت بار مالی 280 میلیارد تومانی در پی داشت"، گفت : به دلیل اهمیت پروژه تصمیم بر آن شد تا این هزینه پرداخت شود تا روند پروژه دچار وقفه نشود و دستور حاکمیتی محیط زیست را در مجموعه شرکت حل و فصل کردیم.

موثقی‌نیا با بیان اینکه "برخی از دغدغه های سازمان محیط زیست تا حدی طبیعی است چرا که پروژه بزرگی قرار است در چابهار شکل گیرد"، اذعان داشت:  متاسفانه برخی از دستگاه ها نگرانی های خود را به روش کارشناسی اعمال و پیگیری نمی کنند و به روش مدیریتی آن ها را دنبال می کنند که البته امیدواریم سطح و توان کارشناسی در این بخش افزایش یابد تا مشکلات بر اساس راه حل های کارشناسی مرتفع شود.

موثقی‌نیا اظهار داشت: مراحل انتخاب سرمایه گذاران فاز اول پتروشیمی مکران که عمدتا ایرانی هستند نهایی شده و تلاش داریم تا سرمایه گذاران خارجی را نیز وارد این پروژه کنیم تا اگر شرکت های ایرانی از برنامه های طراحی شده عقب ماندند با آن ها همکاری را آغاز کنیم.

وی افزود: در پتروشیمی مکران یک فرآیند که جدیدا مطرح است به نام MTO (تبدیل متانول به الفین) قرار است اجرایی شود ، تلاش داریم در این تکنولوژی واحدهای متانولی را در چابهار به واحدهای MTO و GTO تبدیل کنیم؛ این تکنولوژی جدید تاکنون به ایران ورود پیدا نکرده است و در چابهار این واحد ها برای اولین بار احداث و به بهره برداری خواهد رسید که این امر باعث افزایش راندمان، کیفیت و ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی کشور خواهد شد.

برچسب ها