عصر خودرو

یک کارشناس:

افزایش فروش نفت دلیل اصلی است

عصر بازار- یک کارشناس مسکن با بیان این‌که عمده دلیل رشد اقتصادی ۷.۴ درصد مربوط به فروش نفت است گفت: به دلیل بازدهی پایین بخش‌های صنعت، گردشگری و کشاورزی، دولت چاره‌ای ندارد جز این‌که نقدینگی را وارد بازار مسکن کند.

افزایش فروش نفت دلیل اصلی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سعید آسویار اظهار کرد: طی روزهای اخیر با دو پدیده افزایش نرخ ارز و رشد اقتصادی 7.4 درصد مواجه بودیم. با این رشد اقتصادی، درآمدی در جامعه ایجاد می‌شود که بجز بخش مسکن هیچ‌جا امکان جذب آن را ندارد، زیرا بازدهی صنعت، گردشگری و کشاورزی پایین است.

وی افزود: بعد از رشد اقتصادی 7.4 درصدی در نیمه نخست امسال، دولت ناچار است برای این‌که اقتصاد را تکان دهد مقداری نقدینگی را آزاد کند. این اقدام زمانی محقق می‌شود که پول‌های بخش مسکن و پیمانکاری این بخش آزاد شود. به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنم دولت تا شب عید رونقی را در بخش مسکن ایجاد کند.

این کارشناس مسکن در عین حال تصریح کرد: البته با تحریک بخش مسکن، ‌ بازار تحریک نمی‌شود؛ زیرا در حال حاضر هر شخصی را ببینید ترجیح می‌دهد ملک را بفروشد، پول آن را در بانک بگذارد و سودش را بگیرد. این فرمول تا الان جواب می‌داد ولی در بلندمدت دیگر پاسخگو نخواهد بود. یک سری تحرکات غلط و نیازهای جامعه دولت را مجبور می‌کند به بخش مسکن بپردازد؛ زیرا کالاهای صنعتی قابل صادرات نیست، کالاهای کشاورزی به طور صحیح فرآوری نمی‌شود، گردشگری پایین است و بالاجبار پول‌های نفتی وارد بخش مسکن خواهد شد.

به گفته آسویار، به دلیل این‌که عرضه مسکن زیاد است احتمالا ارگان‌های دولتی، بانک‌ها و بخش‌های خصولتی تقاضا را تحریک خواهند کرد. در حال حاضر کلیه مطالبات ارگان‌های دولتی توسط املاک پرداخت می‌شود. کلیه زمین‌های تهران در حال تغییر کاربری است که به پول تبدیل شود. این تراکم‌فروشی تورم زاست. فقط جنس و شکل آن به صورت ملکی است. این باید جایی به بازار تزریق شود. بخش مسکن به نهایت ماندگاری خود رسیده است؛ زیرا بسیاری از واحدها چهار سال خالی مانده و بسیاری مجوزها دو سه بار تمدید شده است. پول بانک‌ها نیز در بخش ساختمان بلوکه شده است؛ چرا که به جای طلبشان ملک برداشته‌اند. یعنی قاعده پول خصوصا در شهرهای بزرگ، مسکن و تراکم شده است. برای برون‌رفت از این مساله دولت مجبور خواهد شد رونقی در بخش مسکن ایجاد کند.

وی، بخش مسکن را فاقد پتانسیل افزایش قیمت دانست و گفت: مردم به تدریج متوجه می‌شوند که امنیت مالی سرمایه‌گذاری در ملک بسیار بیش از بانک است؛ زیرا در حال حاضر بانک‌ها بیش از 20 درصد سود نمی‌دهند. پس مردم از سود بانکی چشم‌پوشی می‌کنند و به این واقع‌گرایی می‌رسند که به جای بانک، پولها را در بخش مسکن سرمایه‌گذاری کنند و حتی ممکن است بانک‌ها همانند سال‌های قبل راسا اقدام به خرید و فروش مسکن کنند.

این کارشناس مسکن اظهار کرد: توصیه می‌شود مردم وارد بخش مسکن شوند تا سپرده بلندمدتی برای خود داشته باشند. چون مسکن از یک طرف می‌تواند در عرض 5 تا 10 سال سود 18 درصد به آنها برساند و از طرف دیگر طی این مدت از محل اجاره منتفع خواهند شد. هم‌چنین خیالشان راحت است پول خود را به دست موسسات مالی غیرمجاز که هر از گاهی اخبار کلاهبرداری آنها شنیده می‌شود، نمی‌سپارند.

برچسب ها