عصر خودرو

با مقایسه قیمت‌های مقاطع فولادی در سال جاری مشخص شد

رشد ۳۰۰ تومانی بهای فولاد در ۹ ماه

عصر بازار- بازار فولاد فراز و فرودهای گوناگونی را پشت سر می‌گذارد. افزایش قیمت‌ها در دوره‌ای و بازگشت دوباره قیمت به مدار نزولی. این در شرایطی است که چند مشخصه اساسی در این بازار دیده می‌شود؛ نخست آنکه تقاضای واقعی به‌عنوان مهم‌ترین‌ مساله در این بازار بسیار کمرنگ و ابتدایی است که دلیل آن را باید سکون قابل توجه بخش مسکن از یکسو و اجرایی نشدن پروژه‌های عمرانی از سوی دیگر دانست.

رشد ۳۰۰ تومانی بهای فولاد در ۹ ماه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷:۰۰

به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، دوم آنکه بررسی بودجه 6 ماه اول سال جاری نشان می‌دهد در حدود 13 هزار میلیارد تومان از سهم بودجه عمرانی هنوز تخصیص داده نشده است که این موضوع می‌تواند به معنای ذخیره انباشته بودجه‌های عمرانی باشد.

البته کارشناسان در این رابطه اتفاق نظر ندارند و معتقدند آنچه در عمل در دولت‌های مختلف رخ داده انحراف منابع بودجه از بخش‌های عمرانی به جاری و هزینه‌های مختلف دولت است ولی اگر فرض را بر این بگذاریم که دولت 40 درصد از بودجه عمرانی را در این پروژه‌ها هزینه می‌کند باید گفت در نیمه دوم سال تنها می‌توان روی 10 هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی حساب کرد که این رقم نیز صرف پروژه‌هایی خواهد شد که به آهن و فولاد نیازی ندارند. مساله دیگر اینکه در حوزه مسکن نیز اتفاق شایان‌ذکری نیفتاده و به گفته کارشناسان این بخش تا سال آینده نمی‌توان روی رشد بخش مسکن حساب ویژه‌ای باز کرد به خصوص اینکه در سه ماه پایانی سال چالش نقدینگی به‌طور جدی‌تری گریبان‌گیر فعالان اقتصادی می‌شود. در مجموع با توجه به این نکات به نظر می‌رسد تغییرات قیمتی در بازار فولاد بیش از آنکه تابع فعل و انفعالات در بخش‌های واقعی یعنی تقاضای بازار باشد، به مسائل دیگری همچون تلاش برای قیمت‌سازی در بازار بازمی‌گردد که بازارسازی فعالان بازار فولاد را طی مدت اخیر بارها مورد بررسی قرار داده‌ایم.

در این رابطه فعالان بازار معتقدند اقدامات برخی بزرگان فولادی اعم از تولیدکنندگان و عمده‌فروشان بازار برای تعریف قیمت‌های مشخص نتیجه‌ای در‌بر‌ندارد؛ چراکه حاصل نوعی تزریق حباب به این بازار است که از نشانه‌های بنیادی خاصی تبعیت نمی‌کند. از منظر بنیادی اگرچه بازار فولاد کشش مناسبی برای افزایش موقت قیمت‌ها را به دست آورده به‌طوری‌که متوسط قیمت‌ها نسبت به ابتدای سال بیش از 300 تومان افزایش یافته است با این حال در کوتاه‌مدت و دوره‌های هفتگی شاهد افت و خیزهای مهمی در بازار هستیم به همین دلیل قیمت‌ها بعد از یک جهش کوتاه تن به بازگشت قیمتی می‌دهند به‌طوری‌که در روزهای اخیر باز هم شاهد افت قیمت‌ها بودیم. موضوع دیگر آن است که در بازار فولاد قیمت محصولات وارداتی روند افزایشی به خود گرفته است. دلیل این موضوع نیز افزایش قیمت ارز در بازار داخلی است که باعث شده بهای تمام شده آن بخش از محصولات که وارداتی هستند، رشد محسوسی را تجربه کند که این مساله قیمت‌های داخلی را نیز در برهه‌ای افزایش می‌دهد، با این حال نبود خریدار مانع از رشد شدید قیمت‌ها می‌شود.

در این رابطه محمد اعتباری، فعال بازار فولاد درخصوص عقب‌نشینی بازار فولاد بعد از یک رشد نسبتا مناسب گفت: با توجه به رکود حاکم در سطح کشور و عقب‌نشینی نسبی خریداران به دلیل رشد قیمت‌ها در بازار این دو موضوع باعث شد تا این روند کاهشی بیش از قبل خودنمایی کند. وی ادامه داد: همچنین باید توجه داشت به دلیل شدت گرفتن سرمای هوا و متوقف شدن روند ساخت‌وساز در بسیاری از نقاط کشور نیز به رکودی که از قبل در معاملات آهن بود دامن زده شده و شرایط ادامه فعالیت تولیدکنندگان سخت‌تر از گذشته شده است. وی ادامه داد: البته اگر به سال‌های گذشته نیز نگاه کنید در ماه‌های آبان، آذر و حتی اواسط دی همین روند نزولی وجود داشته است. لازم به ذکر است افزایش قیمت‌های جهانی که اخیرا شاهد آن بودیم، موجب شده تا فولاد سقوط نکند، در واقع اگر قیمت‌های جهانی کمی ریزش پیدا می‌کرد مطمئنا فولاد هم به شدت کاهش می‌یافت.

این فعال بازار فولاد درباره عدم تاثیر مستقیم افزایش نرخ ارز بر بازار فولاد گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه منابع داخلی تامین‌کننده فولاد کشور هستند افزایش قیمت دلار چندان تاثیرگذار نیست اما این روند در بلندمدت تاثیر بسزایی در بازار فولاد خواهد داشت. وی افزود: افزایش قیمت دلار به نوعی تقویت روحیه بازار را به همراه دارد ولی قادر به جذب مشتری نیست؛ البته باید منتظر باشیم در اردیبهشت سال 96 قیمت فولاد با قیمت جهانی دلار و پول مطابقت کند. اعتباری درخصوص وضعیت عرضه و تقاضا در بازار فولاد نیز اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل کاهش ساخت و ساز، عرضه و تقاضا همخوانی ندارند و به همین علت بیشتر کارخانه‌ها به صادرات روی آورده‌اند. به عبارت دیگر عرضه در بازار بیش از تقاضا است؛ چرا که تولید داخلی وجود دارد اما تقاضای واقعی در سطح بازار دیده نمی‌شود.وی اضافه کرد: با این وجود به دلیل کاهش تقاضا شاهد وضعیت شکننده‌ای در بازار هستیم که می‌تواند به تغییر جهت قیمت‌ها منجر شود، اما امیدواریم روند رونق ساخت و ساز مسکن و پروژه‌های عمرانی به‌صورتی پیش رود که تقاضای داخلی نیز افزایش یابد.

اعتباری با اشاره به مشاهده رشد اقتصادی 4/ 7‌درصدی در بازار فولاد افزود: اگر وضعیت کارخانه‌ها را نسبت به روزهای ابتدایی سال مقایسه کنیم رونق و رشد اقتصادی در صنعت فولاد و صنایع مادر کاملا مشهود است. البته لازم به ذکر است که این رشد منطقی بوده و در طی یک جهش ناگهانی یا افزایش قیمت‌های یکباره ایجاد نشده است.این فعال بازار آهن همچنین درخصوص خطرات بازارسازی در این بازار گفت: گاهی در بازار تعدادی تولیدکننده یا فروشنده وجود دارند که هر یک سعی می‌کنند کالای خودشان را به فروش برسانند و مشتریان را به سوی خود جلب کنند، همچنین ممکن است چند تولیدکننده و عرضه‌کننده با یکدیگر متحد شوند تا قیمت‌ها را بالا نگه دارند. البته این امر در کوتاه‌مدت جوابگو است نه در بلندمدت. بنابراین اتحاد یا هیجاناتی از این دست موجب تشنج در بازار فولاد می‌شود که به زیان مصرف‌کنندگان است.

برچسب ها